Brun och blå, vilken är fas och vilken är neutral?

Tänkte att jag skulle lära mig lite om el-installation. Så jag köpte gleerups "Installationsteknik 1" (ISBN 978-91-511-1680-8, första upplagan, första tryckningen) och hittade på sidan 41 en bild (se bifogat) där man visar att den blåa ledaren är fas och brun är neutral.

Jag har alltid trott att det var tvärt om.

Min spontana tanke var "feltryck"... ok, det är första tryckningen av en ny bok. Men någonstans har jag svårt att tänka mig att att grundläggande utbildningsmaterial för blivande elektriker kan göra ett så fundamentalt misstag.

• Illustration av elinstallation med enfas- och tvåfasmatning, visar fasledare i blå och brun färg samt skyddsledare i grönt och gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Svante Svenson
  • Laddar…
J jwbygger skrev:
Brun och blå, vilken är fas och vilken är neutral?

Tänkte att jag skulle lära mig lite om el-installation. Så jag köpte gleerups "Installationsteknik 1" (ISBN 978-91-511-1680-8, första upplagan, första tryckningen) och hittade på sidan 41 en bild (se bifogat) där man visar att den blåa ledaren är fas och brun är neutral.

Jag har alltid trott att det var tvärt om.

Min spontana tanke var "feltryck"... ok, det är första tryckningen av en ny bok. Men någonstans har jag svårt att tänka mig att att grundläggande utbildningsmaterial för blivande elektriker kan göra ett så fundamentalt misstag.
Ja, harrejisses ... Den första bilden är uppenbart feltryckt. Att man släpper ut det ...?

H HJ-C skrev:
Ja, harrejisses ... Den första bilden är uppenbart feltryckt. Att man släpper ut det ...?
👍Uppenbarligen.

👉 Dock kan det vara på sin plats att påpeka att:
"matning" via en stickkontakt mycket väl kan resultera i att brun ledare blir neutralledare och blå ledare blir fasledare. Eftersom stickkontakten kan vändas kan neutral och fas byta plats mellan blå och brun. Så det går inte att avgöra endast genom att se på färg. Man måste i sådana fall mäta.

När det gäller fast installation så är det också så att även om "alla" skulle betrakta det som fel att ha blå fas och brun nolla så har det inte alltid varit direkt förbjudet att ha det i kabel.

Det förekommer också installationer där man av misstag kopplat fel (vilket kan vara lätt hänt om det är utökning av ett gammalt system med ostandardiserade färger och någon mindre kunnig person varit inblandad), finns en tråd med någon som hittat just detta i sitt nyköpta hus.

Så man bör inte tvärsäkert anta att blå är nolla innan man kontrollmätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.