Hej. Vi har fått LED-spottar installerade i vårt badrum och i vårt WC-rum. När man dimmrar dom så låter de ganska mycket, ett brummande surrande ljud. Vid full belysning så försvinner ljudet. Jag hade tänkt att kunna ha ett lite neddimmrat ljus när man tex ska bada, men det är ju inget mysigt med ett obehagligt brummande ljud...
Enligt firman som installerat dom så är det inget fel varken på spottarna, på drivdonen eller på dimmrarna, utan de säger att det är "störningar på själva el-nätet fram till huset". De pratar om att man får installera något vid el-centralen, lite oklart för mig vad.

Är det så det är med LED-spottar? Låter det vettigt att skylla störningarna på mitt elnät? Ska jag begära prisavdrag och vad är i så fall skäligt?

tommib
Det låter jättekonstigt med LED-spottar som brummar. Drivdonet kanske kan låta men själva LED-modulen borde inte ge ifrån sig ljud alls om den inte innehåller ett litet inbyggt drivdon.

Vad är det för armaturer? Kan du lägga upp typbeteckningar på spottar, drivdon och dimmer?

Jag kanske ska förtydliga: jag är inte säker på varifrån ljudet kommer, jag vet inte om det är spottarna eller drivdonen som brummar.
Det ska vara "Solar Light One Sun 360 LED", och "Solar One Drive Drivdon" och "Eljo Trend Dimmer, E1370640".

Reklamera hos firman som valt ut och installerat detta. Det är vanligt att dimmers brummar i neddimmat läge, men inte så mycket att det är störande. Brummet beror på dålig kvalité på dimmern ev i kombination med fel typ, eller helt enkelt att dimmer och drivdon inte gillar varandra. Man kan behöva prova ut kombinationer som faktiskt fungerar. Har de fog för att skylla på störningar utifrån? Har de mätt?

tommib
Man kan också välja drivdon med inbyggd dimmerfunktion så slipper man hela problematiken. Som Bo sa, reklamera!

Jag har reklamerat. Firman som tillverkar dem säger att det är godkänd kombination. Firman som installerat säger "Vill man få bort och/eller minska ljudet så kan man montera/installera en detalj i el-centralen.
Det är alltså inget fel i vare sig led-spottar, drivdon eller dimmer. Det är el-nätet fram till din el-central som framkallar ljudet och det går alltså att få bort och/eller kraftigt dämpa om man gör åtgärden i el-centralen."

tommib
Vad är det de vill installera då? Det låter lite udda, har de kontrollmätt något?

Jag vet inte riktigt vad de vill installera, och de verkar inte veta själva heller. Det är enligt firman som säljer spottarna. "Något mellan fas och nolla".

Kan du göra ett snabbt test och slå av alla säkringar utom till den skottarna går på och dra ut alla kablar ni har i vägguttag som sitter på den säkringen och testa om det brummar.

För tex datorer och tv och även kylskåp och sånt kan ge störningar på nätet, om det slutar brummar där så kan de sätta in en typ av störningsfilter som tar bort mycket av störningarna (vilket jag tror kan va dyrt, vet inte dock) eller så byt ut drivdonet till ett med pushdim och sätt dit en ågerfjädrande tryckknapp

Tack för tippa, ska testa på torsdag, jag är inte i huset nu. Byta till en pushdim? Vi har redan en dimmer med tryckknapp, först dimmrar den uppåt, sedan nedåt.

Du har en transitordimmer med drivdon som dimmras på 230 primärsidan, dvs när du vrider på dimmern så sänker du spänningen till drivdonet från 230v till kanske 110v.

Medans med pushdim och drivdon som dimmras på sekundärsidan så har du 3 kablar till drivdonet primäsida men du har alltid 230v fram till drivdonet och med den tredje kabeln aktiverar du dimmringen och drivdonet sköter det själv så att det inte ska flimmra eller låta

tommib
Det här är lite långsökt men hur många spottar/drivdon har du? Kan det vara så att multipla drivdon som dimmas på primärsidan orsakar interferens med varandra?

Elfirman har valt en ganska dålig lösning, rena LED-spots brukar man köra med en driver som har inbyggd dimmerfunktion via återfjädrande tryckknapp och då slipper man kompabilitetsproblem.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.