Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Min erfarenhet (efter att ha följt ett antal större ärenden som är av allmänt intresse) i typ 9 fall av 10 "avslår" överklagandet utan någon egentlig djupare prövning. De har väl inte tid till annat.
Eller att man tycker det åligger första instans, byggnadsnämnden att göra avväganden kring de mjukare regeleringarna i PBL. Att det är bara om byggnadsnämnden direkt har brutit mot lag, förordning eller detaljplan som man rättar.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller att man tycker det åligger första instans, byggnadsnämnden att göra avväganden kring de mjukare regeleringarna i PBL.
Ja precis, det finns väl normalt en tydlig ovilja att dra streck i gråzonerna. Men även när det gäller gränsdragningsfrågor där den klagande har en klar poäng tycker jag man ser en tydlig tendens att frågan kollras bort och egentligen aldrig prövas. Jag tror egentligen inte det sker så mycket prövning i ordets rätta bemärkelse, även om textmängden i besluten antyder att man ägnat frågan avsevärd uppmärksamhet. Men det är mer schablonmässig kvantitet än kvalitet. Så särskilt mycket rättspraxis blir ju inte skapad.

Men sen dyker det då och då upp något som uppenbarligen fångar intresset och blir ordentligt utrett. Men inte så stor sannolikhet skulle jag vilja säga, om inte beslutet är uppenbart lagvidrigt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
När Hemab, Härnösands kommuns energibolag släppte ut 6000 liter diesel i vattnet beroende på en havererad axeltätning på en oljepump i ett rum utan spilltråg , larm eller övervakning och med golvbrunnar som gick direkt ut i havet då gjordes ingen riktig utredning.

Att utsläppet berodde på en havererad axeltätning tror jag inte på. Alldeles för stora flöden. Var nog en överkörning.

Hursom ,länsstyrelsen hade tillsynsansvar och hur man kan godta golvbrunnar direkt ut och utan spilltråg och nivåalarm är skrämmande inkompetent. Varav följer att man inte gör en riktig utredning med kunnig och objektiv utredare.

Rena lekstugan från både kommun och länsstyrelsen. Skrämmande inkompetens. Sedan var ju Hemabs styrelse infekterad av MP och sossar så man hade könsinkvoterat en tveksamt kunnig kvinna som VD.

Hela styrelsen var mest avdankade politiker med eva gås i spetsen. Vad kan gå fel?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller att man tycker det åligger första instans, byggnadsnämnden att göra avväganden kring de mjukare regeleringarna i PBL. Att det är bara om byggnadsnämnden direkt har brutit mot lag, förordning eller detaljplan som man rättar.
Fast är det inte lite det som är den tänkta rollen?

Länstyrelsen prövar ärendet utifrån de handlingar som fanns som grund för kommunens beslut. Plus eventuella ytterligare uppgifter som kommer in till överklagandet.

En tidigare granne till oss tröttnade på en annan grannes stökiga tomt. Anmälde till kommunen som avskrev ärendet direkt. Vår granne överklagade till Länstyrelsen som gav kommunen en knäpp på näsan, det saknades underlag för att avskriva ärendet. Kommunen fick utreda frågan, bla. genom platsbesök (tror det var hela Stockholms byggnadsnämnd som tvingades till besök). Kommunen avskrev ärendet igen. Åter överklagan, nu avslogs överklagan hos länstyrelesen, överklagdes till mark o miljödomstolen som avslog överklagandet, och sedan stopp även i mark o miljööverdomstolen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis det är första instans som sitter man ansvaret att handlägga och utreda. Endast om man menar att det har skett felaktigt överklagar man. Tanken är inte att alla ska okynnesöverklaga även om systemet ger den möjligheten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tanken är inte att alla ska okynnesöverklaga även om systemet ger den möjligheten.
Å andra sidan, det är inte bara handläggningens gång och omfattning som är lagstadgad. Tvärtom handlar ju PBL till avsevärd del om olika objektiva kriterier som inte bara skall vara prövade, utan även uppfyllda.
Svårt att säga att det är ett okynnesöverklagande bara för att det riktar in sig på en slutsats snarare än processen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Menar du att det finns välkända anställda på någon länsstyrelse som driver aktivism inom ramen för sin tjänst?
Nej, inte riktigt så. De har inte ett uppdrag att vara aktivister, men deras handläggning har färgats av deras aktivism, och detta har gjort att Länsstyrelserna blir mindre trovärdiga i sin myndighetsutövning

Det finns någravälkända exempel: en älvräddare som jobbat med vattenverksamhetsfrågor, eller den namnkunnige och extrema representanten för "Rädda skogen" som jobbat på länsstyrelsen i Dalarna med just skogsfrågor...
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Nej, inte riktigt så. De har inte ett uppdrag att vara aktivister, men deras handläggning har färgats av deras aktivism, och detta har gjort att Länsstyrelserna blir mindre trovärdiga i sin myndighetsutövning

Det finns någravälkända exempel: en älvräddare som jobbat med vattenverksamhetsfrågor, eller den namnkunnige och extrema representanten för "Rädda skogen" som jobbat på länsstyrelsen i Dalarna med just skogsfrågor...
Ja det är ju olyckligt när opartiskheten och sakligheten kan ifrågasättas på det sättet.
 
Men det handlar ju inte bara att följa lagen, problemet är att tolka lagen. Där finns godtycke.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är ju olyckligt när opartiskheten och sakligheten kan ifrågasättas på det sättet.
Det är i viss mån inbyggt i systemet. På Trafikverket jobbar folk med intresse för väg och järnväg, på Naturvårdsverket folk med naturvårdsintresse. På planavdelningarna folk som tycker att planer och processer är viktiga och på länsstyrelsernas olika fackavdelningar är det förstås på samma vis. De flesta av oss söker arbeten som i någon mån matchar våra intressen.

Visst kan vi hoppas att dessa också styrs av ett oväldigt tjänstemannaideal, men ju större verksamheterna är, desto större risk att några inte gör det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F
Ä Älskartimmer skrev:
Tack för alla som svarat. Jag väntar på svaret från LS. Och man tar ärendet vidare därifrån. Tänk att ärendet redan tagit 1 år. Och kan ta ytterligare ett år. Tur att vi inte har bråttom.😀
Om du inte fått nåt kul svar ännu... Fick du ditt bygglov beviljat av kommunen och det inte är ett kontroversiellt beslut så är sannolikheten rätt liten att Länstyrelsen kommer till nåt annat beslut. Din granne äger lite utsiktsrätten över din fastighet, han äger inte heller rätten att bestämma om fastigheten är lämplig att bygga på eller inte. Sannolikt får ni ert bygglov.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu har vi ju inte tjänstemanna ansvaret kvar då Palme tyckte det begränade politikens möjligheter.

150 000 kronor för landshövdingeflytt​

En logotyp för SVT Nyheter med svart text på vit bakgrund.
SVT Nyheter
https://www.svt.se › nyheter › lokalt › vasternorrland




29 nov. 2012 — HÄRNÖSAND 150 000 kronor kostade flytten för före detta landshövdingen i Västernorrland Gerhard Larsson. Av det beloppet gick 90.000 kronor ...

Sunt förnuft finns ju inte heller kvar utan det är bara att ta för sig.
 
Pengarna gick till en kylbil för att flytta vinflaskorna till Frankrike. Inte mycket man som skatteslav uppskattar där

Korrupta skithögar finns det gott om. Annars är ju nuvarande landshövdingen i Västernorrland ett utmärkt exempel på politisk skit.
 
F
N Nils2018 skrev:
Pengarna gick till en kylbil för att flytta vinflaskorna till Frankrike. Inte mycket man som skatteslav uppskattar där

Korrupta skithögar finns det gott om. Annars är ju nuvarande landshövdingen i Västernorrland ett utmärkt exempel på politisk skit.
Svårt att se vad det har med ett överklagat bygglov att göra?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fsn skrev:
Svårt att se vad det har med ett överklagat bygglov att göra?
Svårt att se hur en myndighetschef utnyttjar sin ställning ren ekonomiskt och kan man lita på sådana?
Lagen kan tolkas olika vilket gör att ett överklagat bygglov kan tolkas lite hur som helst med en vintrampare som chef. Har mycket med myndighetsutövande att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.