4 737 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
Brukar Länsstyrelsen följa lagen?
Eller att man tycker det åligger första instans, byggnadsnämnden att göra avväganden kring de mjukare regeleringarna i PBL. Att det är bara om byggnadsnämnden direkt har brutit mot lag, förordning eller detaljplan som man rättar.C cpalm skrev:
Ja precis, det finns väl normalt en tydlig ovilja att dra streck i gråzonerna. Men även när det gäller gränsdragningsfrågor där den klagande har en klar poäng tycker jag man ser en tydlig tendens att frågan kollras bort och egentligen aldrig prövas. Jag tror egentligen inte det sker så mycket prövning i ordets rätta bemärkelse, även om textmängden i besluten antyder att man ägnat frågan avsevärd uppmärksamhet. Men det är mer schablonmässig kvantitet än kvalitet. Så särskilt mycket rättspraxis blir ju inte skapad.Claes Sörmland skrev:
Men sen dyker det då och då upp något som uppenbarligen fångar intresset och blir ordentligt utrett. Men inte så stor sannolikhet skulle jag vilja säga, om inte beslutet är uppenbart lagvidrigt.
När Hemab, Härnösands kommuns energibolag släppte ut 6000 liter diesel i vattnet beroende på en havererad axeltätning på en oljepump i ett rum utan spilltråg , larm eller övervakning och med golvbrunnar som gick direkt ut i havet då gjordes ingen riktig utredning.
Att utsläppet berodde på en havererad axeltätning tror jag inte på. Alldeles för stora flöden. Var nog en överkörning.
Hursom ,länsstyrelsen hade tillsynsansvar och hur man kan godta golvbrunnar direkt ut och utan spilltråg och nivåalarm är skrämmande inkompetent. Varav följer att man inte gör en riktig utredning med kunnig och objektiv utredare.
Rena lekstugan från både kommun och länsstyrelsen. Skrämmande inkompetens. Sedan var ju Hemabs styrelse infekterad av MP och sossar så man hade könsinkvoterat en tveksamt kunnig kvinna som VD.
Hela styrelsen var mest avdankade politiker med eva gås i spetsen. Vad kan gå fel?
Att utsläppet berodde på en havererad axeltätning tror jag inte på. Alldeles för stora flöden. Var nog en överkörning.
Hursom ,länsstyrelsen hade tillsynsansvar och hur man kan godta golvbrunnar direkt ut och utan spilltråg och nivåalarm är skrämmande inkompetent. Varav följer att man inte gör en riktig utredning med kunnig och objektiv utredare.
Rena lekstugan från både kommun och länsstyrelsen. Skrämmande inkompetens. Sedan var ju Hemabs styrelse infekterad av MP och sossar så man hade könsinkvoterat en tveksamt kunnig kvinna som VD.
Hela styrelsen var mest avdankade politiker med eva gås i spetsen. Vad kan gå fel?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Fast är det inte lite det som är den tänkta rollen?Claes Sörmland skrev:
Länstyrelsen prövar ärendet utifrån de handlingar som fanns som grund för kommunens beslut. Plus eventuella ytterligare uppgifter som kommer in till överklagandet.
En tidigare granne till oss tröttnade på en annan grannes stökiga tomt. Anmälde till kommunen som avskrev ärendet direkt. Vår granne överklagade till Länstyrelsen som gav kommunen en knäpp på näsan, det saknades underlag för att avskriva ärendet. Kommunen fick utreda frågan, bla. genom platsbesök (tror det var hela Stockholms byggnadsnämnd som tvingades till besök). Kommunen avskrev ärendet igen. Åter överklagan, nu avslogs överklagan hos länstyrelesen, överklagdes till mark o miljödomstolen som avslog överklagandet, och sedan stopp även i mark o miljööverdomstolen.
Precis det är första instans som sitter man ansvaret att handlägga och utreda. Endast om man menar att det har skett felaktigt överklagar man. Tanken är inte att alla ska okynnesöverklaga även om systemet ger den möjligheten.
Å andra sidan, det är inte bara handläggningens gång och omfattning som är lagstadgad. Tvärtom handlar ju PBL till avsevärd del om olika objektiva kriterier som inte bara skall vara prövade, utan även uppfyllda.Claes Sörmland skrev:
Svårt att säga att det är ett okynnesöverklagande bara för att det riktar in sig på en slutsats snarare än processen.
Nej, inte riktigt så. De har inte ett uppdrag att vara aktivister, men deras handläggning har färgats av deras aktivism, och detta har gjort att Länsstyrelserna blir mindre trovärdiga i sin myndighetsutövningClaes Sörmland skrev:
Det finns någravälkända exempel: en älvräddare som jobbat med vattenverksamhetsfrågor, eller den namnkunnige och extrema representanten för "Rädda skogen" som jobbat på länsstyrelsen i Dalarna med just skogsfrågor...
Ja det är ju olyckligt när opartiskheten och sakligheten kan ifrågasättas på det sättet.S skogaliten skrev:Nej, inte riktigt så. De har inte ett uppdrag att vara aktivister, men deras handläggning har färgats av deras aktivism, och detta har gjort att Länsstyrelserna blir mindre trovärdiga i sin myndighetsutövning
Det finns någravälkända exempel: en älvräddare som jobbat med vattenverksamhetsfrågor, eller den namnkunnige och extrema representanten för "Rädda skogen" som jobbat på länsstyrelsen i Dalarna med just skogsfrågor...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Det är i viss mån inbyggt i systemet. På Trafikverket jobbar folk med intresse för väg och järnväg, på Naturvårdsverket folk med naturvårdsintresse. På planavdelningarna folk som tycker att planer och processer är viktiga och på länsstyrelsernas olika fackavdelningar är det förstås på samma vis. De flesta av oss söker arbeten som i någon mån matchar våra intressen.Claes Sörmland skrev:
Visst kan vi hoppas att dessa också styrs av ett oväldigt tjänstemannaideal, men ju större verksamheterna är, desto större risk att några inte gör det.
Om du inte fått nåt kul svar ännu... Fick du ditt bygglov beviljat av kommunen och det inte är ett kontroversiellt beslut så är sannolikheten rätt liten att Länstyrelsen kommer till nåt annat beslut. Din granne äger lite utsiktsrätten över din fastighet, han äger inte heller rätten att bestämma om fastigheten är lämplig att bygga på eller inte. Sannolikt får ni ert bygglov.Ä Älskartimmer skrev:
Nu har vi ju inte tjänstemanna ansvaret kvar då Palme tyckte det begränade politikens möjligheter.
SVT Nyheter
https://www.svt.se › nyheter › lokalt › vasternorrland
29 nov. 2012 — HÄRNÖSAND 150 000 kronor kostade flytten för före detta landshövdingen i Västernorrland Gerhard Larsson. Av det beloppet gick 90.000 kronor ...
Sunt förnuft finns ju inte heller kvar utan det är bara att ta för sig.
150 000 kronor för landshövdingeflytt
SVT Nyheter
https://www.svt.se › nyheter › lokalt › vasternorrland
29 nov. 2012 — HÄRNÖSAND 150 000 kronor kostade flytten för före detta landshövdingen i Västernorrland Gerhard Larsson. Av det beloppet gick 90.000 kronor ...
Sunt förnuft finns ju inte heller kvar utan det är bara att ta för sig.
Pengarna gick till en kylbil för att flytta vinflaskorna till Frankrike. Inte mycket man som skatteslav uppskattar där
Korrupta skithögar finns det gott om. Annars är ju nuvarande landshövdingen i Västernorrland ett utmärkt exempel på politisk skit.
Korrupta skithögar finns det gott om. Annars är ju nuvarande landshövdingen i Västernorrland ett utmärkt exempel på politisk skit.
Svårt att se vad det har med ett överklagat bygglov att göra?N Nils2018 skrev:
Svårt att se hur en myndighetschef utnyttjar sin ställning ren ekonomiskt och kan man lita på sådana?F fsn skrev:
Lagen kan tolkas olika vilket gör att ett överklagat bygglov kan tolkas lite hur som helst med en vintrampare som chef. Har mycket med myndighetsutövande att göra.
