Grillar du året om?

• Antal röster
    208
Jag kan förstå de som grillar året om, det är inte så lätt alla gånger!. Vid 2:08 i detta klippet kommer orsaken fram ;).

• Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
De grillar till och med falukorv. Sinnessjukt
??? Visst går det att äta kall falukorv också men varför det när grillen finns inom räckhåll.

Under sommartid så brukar det grillas ett par gånger i veckan och under vintern lite mer sällan, kanske inte alltid ens varje vecka :surprised:. På julafton brukar revbenen grillas och till nyår grillas det entrecote, älgfile eller något annat finkött.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Har sedan i somras blivit med keramisk grill. Ser fram emot vintriga långbak. :D

Året runt här och senast igår, svor även då av bristen på ljus för att kunna se grillgraden.
Nu rörde det sig bara om färska hamburgare från MAXI, men blev småirriterad på mig själv att jag inte köpt en vettig lampa utan står och fipplar med ficklampan på telefonen.. :oops:

Antingen får det bli pannlampa ála @ClasseClas alt. se över utebelysningen eller köpa en Weber lampa till Genesisen..:whistle:

nikasp
Jag grillar väldigt mycket. Vi har gasolgrillen under tak på terassen så det snöar sällan eller aldrig igen. Nu när vi har hets med dagishämtning och lämning har det blivit sämre då vi preppar mat dagen före men annars brukade jag laga även vardagsmat ute och oftast tillbehör i ugn och på spisen.

Bytte vår Weber Q220 hemma till den större Q3200:an som stått i torpet. Mycket roligare även fast jag bytt regulator på Q22. Dessutom har Q3200 en lampa som tänds när man lyfter på locket, mycket behändigt.

Krilleman
Jag grillar året runt.

Briketter såklart!

Nyårsgrillningen har blivit lite av en sedvanlig tradition och något av en snackis. :cool:

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag grillar året runt.

Briketter såklart!

Nyårsgrillningen har blivit lite av en sedvanlig tradition och något av en snackis. :cool:
Briketter? Usch, bös i dem. Bra kol och ingen tändvätska eller dylikt ska det vara om det inte är gasol eller ved.

Hand i skyddshandske håller kolbitar framför en papperspåse, med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stekande kött på grill över glödande träkol utan tändvätska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Är så hardcore att jag grillar ut det gamla och grillar in det nya året. Kolgrill, weber 57 cm, material Vindelkol, mäter sig med briketter i brinnlängd, men har kolets hetta.
109_0914.JPG

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Alltså är brinntiden på kol ett problem? Skulle höfta att en laddning räcker 12-18h beroende på hur varmt jag grillar.

Korvgubbe
Grillar året om, men med varierande frekvens och ambition.
Likt många andra har det även här blivit tradition med nyårsgrill, men under övriga vintern blir det oftast lite enklare rätter, och oftast på helgen när man är ledig och kan nyttja dagsljuset. Perfekt att tända stora vedeldade grillen när det är dags för lek i snön för stor&liten. Blir både mat och smidig värme mellan pulkaracen. Men visst händer det att man står i overall och pannlampa och grillar en fredagsmiddag på gasolen med. Men jag kan sluta när jag vill!

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Köpte en weber klotgrill har inte tagit in den eller haft nåt över bara för å se om dom e så bra som alla säger.... hittills så lever den upp till förväntningarna

Med det sagt så grillar jag när lusten faller på....
Många som tror man skojar när man säger att man grillat i januari :D

Grillade mm första julskinka för 25 år sedan
Tog några år sen blev det tradition
Kör bara med kol o träved!

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Kul med all positiv respons!

För er som grillar i kamin/ugn inomhus kan välja alternativ 3 "grillstuga", man kan ju säga att hela huset blir en enda stor grillstuga då ju. :p

Intressant med jul- och nyårsgrill, det är nog en av de få tillfällen jag lämnar bort matlagningen till andra och då brukar det inte vara grillat. Men jag undrar om jag i år inte ska propsa på att äta grillat till nyår om det firas på stugan? Kolgrillad julskinka kanske man skulle testa också? Låter gott!

Det är lite trevligt att plocka fram matlådan av grillrester på jobbet om vintern och se kollegornas ibland förvånade och avundsjuka reaktion. Tyvärr blir det sällan lika gott som nygrillat, speciellt i fallet "medium-rare" som inte riktigt håller att svalna av och sen värmas upp igen. Dock är grillrester kungligt att lägga på pizzan! Såväl vegetariskt som animaliskt.

En nackdel med en bra pannlampa är att det blir svårare att se glöden då, så ibland släcker jag lampan för att kunna se bättre hur bra det brinner.

Kol kontra briketter är ju lite av en religiös fråga, som när man diskuterar motoroljor med motorfolk, alla har sina idéer. Själv kör jag gärna kol vid snabbgrilning och briketter vid längre sejourer. Ibland kör jag en mix.:thinking:

Keexet Keexet skrev:
Kul med all positiv respons!
Det är lite trevligt att plocka fram matlådan av grillrester på jobbet om vintern och se kollegornas ibland förvånade och avundsjuka reaktion. Tyvärr blir det sällan lika gott som nygrillat, speciellt i fallet "medium-rare" som inte riktigt håller att svalna av och sen värmas upp igen. Dock är grillrester kungligt att lägga på pizzan! Såväl vegetariskt som animaliskt.
Då får du byta styckdetalj och grillsätt: Klassis amerikansk "low and slow"-BBQ är ju om inte bättre så iaf lika bra dagen efter.

Som svar på trådfrågan så grillar jag året runt då jag för tillfället bor i den amerikanska södern där det nästan alltid är grillväder.
Även under högsommaren :p

Det saknas dock alternativ; varför välja mellan gas och kol bara för att det är vinter? För man har ju både och eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.