Det är ganska vanligt hemmavid (Skåne). Även jag går i dessa tankar då hantverkarna som la om taket inte murade mina pannor! Men jag tycker att det "hör till" men enligt många så är det en rent estetisk sak?
Eller har det någon funktion?
Eller har det någon funktion?
Det finns i mitt fall bara ett enda argument för att mura men det väger väldigt tungt. Befintligt taktegel ska återanvändas, likaså en hel del profilklippta plåtarbeten i kopparplåt. Tyvärr ligger befintligt tegel lite för långt ner på taket så att det inte riktigt täcks av nockpannorna. När jag lägger om det med lite högre läkt kommer nockpannorna täcka ännu sämre. Som jag ser det finns det två alternativ: bruk eller ett riktigt tråkigt plåtarbete. Moderna nockband och skit duger inte då de inte fungerar som enda täckning. Dessutom ser det för jävligt ut med ett enkupigt lertegel (djupa dalar i pannorna), 45-graders taklutning och hus lite högre beläget från gatan då nockbrädan då skulle synas.
Bruk it is då plåtalternativet skulle kosta runt 10kkr bara i material
Antar att det är kalkbruk jag är ute efter (alltså ett bruk baserat på släkt murkalk E) som jag är ute efter snarare än ett hydrauliskt kalkbruk?
Bruk it is då plåtalternativet skulle kosta runt 10kkr bara i material
Antar att det är kalkbruk jag är ute efter (alltså ett bruk baserat på släkt murkalk E) som jag är ute efter snarare än ett hydrauliskt kalkbruk?
Tror också på kalkbruk annat bruk blir för hårt och spricker .
Ska murningen målas?
Om jag kommer ihåg rätt heter det kalkbruk C , som om man vill blanda det själv görs av sand och släcktmurkalk E
Ska murningen målas?
Om jag kommer ihåg rätt heter det kalkbruk C , som om man vill blanda det själv görs av sand och släcktmurkalk E
Anledningen till att mura är inte endast estetisk. Vid enkupigt tegel skapas stora hål under nockpannorna som kan leda in vatten vid regn och blåst. Men framförallt var det ett sätt att förr hålla pannorna på plats vid hård blåst. Tillämpas därför vanligtvis oftast på hus belägna på öppna slätter som kan utsättas för hård vind. Vanligt är då att mura nock samt yttersta raden eller raderna på sidor och nertill. Idag löser man oftast detta problemet med hjälp av skruv samt speciella fjädrar som håller pannorna mot läkten.
Svarade tidigare med lämpligt bruk (se ovan) Jurakalkbruk KKh 20/80/475 det är ett hydrauliskt kalkbruk.
Du kan nog även ta KKh 35/65/500.
Använd sandstorlek 0-3 mm
Om du bor i Skåne så finns det bra bruk hos "Målarkalk" som firman heter och den ligger i Hyllinge.
Du kan nog även ta KKh 35/65/500.
Använd sandstorlek 0-3 mm
Om du bor i Skåne så finns det bra bruk hos "Målarkalk" som firman heter och den ligger i Hyllinge.
Redigerat:
Jurakalkbruket verkar inte skilja sig så värst mot något annat hydrauliskt kalkbruk. Lutar åt Webers hydrauliskt kalkbruk grov 158, mest för att min bygghandel kan leverera det tillsammans med allt annat material till takomläggningen.