Hjullager är nästa, idag är det inte omöjligt att man byter under 8’ mil, även på en Volvo, eller Ford måste det va som bjöd på detta, Volvo V50/Focus samt Volvo V70/S80, ser man bakåt är det ingen som vet hur man byter hjullager på 740/940 då de verka hålla i 80’ mil..men då står det SKF..

Ja, numera står det FoMoCo på allt i en Volvo.....

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
SKF på kartongen är ingen garanti i dag, det ligger ibland lager från andra tillverkare i dom.

Och det är inte bara kvalitén på själva lagret som bestämmer hållbarheten, utan även utförandet hur det är monterat på bilen.
Det finns bilar idag där man under bilen kan se lagrets packbox, det finns inga skydd eller skrapringar.
Tar man ur drivaxeln på en Toyota med några år på nacken, förstår man varför lagerna håller en evighet, konstruktionen är nästan idiotsäker, nått skräp eller vatten kommer aldrig nå laget.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
ser man bakåt är det ingen som vet hur man byter hjullager på 740/940 då de verka hålla i 80’ mil..men då står det SKF.
I rättvisans namn bör det väl sägas att det finns en och annan som vet hur man justerar lagerspelet på en Volvo 740/940. Det är dubbla koniska rullager som man sätter åt mot varandra vid montering. Vad jag vet en utmärkt lösning som jag dock aldrig sett på en framhjulsdriven bil. På nya bilar brukar det vara ett tvåradigt vinkelkontaktkullager och då är det bara byte som gäller om det blivit lite slitet. Bromsskivor kunde för övrigt rosta ganska djävligt på gamla Volvo också. Det känns inte riktigt genomtänkt om man skall behöva bromsa en massa i onödan för att underhålla bromsarna.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Bytte hjullager på en Golf 3’a vi hade som andra bil för många år sedan, Biltema vart det, Made in Poland, tänkte bilen ska säljas snart, efter 300mil var det samma oljud, men bra mycket billigare än Reserdelskedjorna, som i sin tur är billigare än Vw lager, som är billigare än SKF, så kvaliteten är given.

Det går klart åt fel håll, när hjullager mm går sönder på några tusen mil, i en gammal Volvo 740/940 så pajjar...typ...tänker...bränslepumpen! Mekanik mm överlever allt, och går det sönder så kan man fixa det i Villagaraget..så de få droppar i bränsle man sparar på en nyare bil, äts upp flera ggr av livslängden på bil/delar/rep..

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
A Avemo skrev:
I rättvisans namn bör det väl sägas att det finns en och annan som vet hur man justerar lagerspelet på en Volvo 740/940. Det är dubbla koniska rullager som man sätter åt mot varandra vid montering. Vad jag vet en utmärkt lösning som jag dock aldrig sett på en framhjulsdriven bil. På nya bilar brukar det vara ett tvåradigt vinkelkontaktkullager och då är det bara byte som gäller om det blivit lite slitet. Bromsskivor kunde för övrigt rosta ganska djävligt på gamla Volvo också. Det känns inte riktigt genomtänkt om man skall behöva bromsa en massa i onödan för att underhålla bromsarna.
Ja bakbromsskivorna gillar inte kombon saltsörja och Eco drive, bäst är igentligen trummor bak, lätt och billigt att underhålla..

• Gilla
Nuntia
  • Laddar…
galento
Testade ett bromspaket från Biltema med skivor och belägg för ca 850 kr
på en v70 , har fungerat alldeles utmärkt än så länge.

Billiga kontra dyra, kör stil, vart i landet, vilken veckodag dom tillverkades, hade du med eller motvind när du bytte dom? Har nog säker snart bytt närmare 100 par skivor av olika priser på olika bilar. Vid normal användning av bromsar, ser jag ingen större skillnad på dyra eller billiga skivor. Har gjort en reklamation på ett par framskivor på en BMW dom höll i ca 1 mån innan dom blev skeva ( Brembo) satte på nya skivor igen ( brembo) och dom har nu rullat 4 år utan problem. Men kommer det en nyare bil som går mycket, så blir det oftast dom lite dyrare skivorna, men en äldre bil som går lite, sätter jag ofta på billigaste möjliga. Oftast tar rosten vid långa stillestånd skivorna oavsett pris.

hsd
Man ska "bromsa in" skivor och belägg lungt innan högbelastning då blir de inte skeva

1. From 60mph, gently apply the brakes a couple of times to bring them up to operating temperature. This prevents you from thermally shocking the rotors and pads in the next steps.

2. Make eight to ten near-stops from 60mph to about 20 mph. Do it HARD by pressing the brakes firmly, but do not lock the wheels or engage ABS. At the end of each slowdown, immediately accelerate back to 60mph, then apply the brakes again.DO NOT COME TO A COMPLETE STOP! If you stop completely, with your foot on the brake pedal, pad material will be imprinted onto the hot rotors, which could lead to vibration and uneven braking.

3. The brakes may begin to fade after the 7th or 8th near-stop. This fade will stabilize, but not completely go away until the brakes have fully cooled. A strong smell from the brakes, and even some smoke, is normal.

4. After the last near-stop, accelerate back up to speed and cruise for a few minutes, using the brakes as little as possible to allow them to cool down. Try not to become trapped in traffic or come to a complete stop while the brakes are still hot.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Staffans2000
Nu har jag kört ett tag med de nya skivorna och allt fungerar som det skall. Någon "inkörning" av dem har jag inte vågat mig på. Någon?

• Gilla
emgus
  • Laddar…
hsd
Det kommer att fungera bra

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu har jag kört ett tag med de nya skivorna och allt fungerar som det skall. Någon "inkörning" av dem har jag inte vågat mig på. Någon?
Vi hade biltema skivor på lekbilen, första och enda användningen är att tokbromsa ner 1550kg från +270km/h på ganska kort sträcka för att slippa dra ut bromsskärmen som är så jobbig att vika ihop.
Höll många år av tävlingar, dock klarade inte framdäcken mer än ett par år av bromsande.
Så Biltema kan lyckas ibland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.