11 621 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
Bromsskivor. Skiljer det lika mycket i kvalité, som det skiljer i pris?
Hejsan mannar!
Dags för nya skivor till jaggan. En engelsk firma har piser från några hundra till några tusen kronor.
Men är kvalitén så olika. Och vad är kvalité egentligen när det bara handlar om "järnplatta".
Staffan
Dags för nya skivor till jaggan. En engelsk firma har piser från några hundra till några tusen kronor.
Men är kvalitén så olika. Och vad är kvalité egentligen när det bara handlar om "järnplatta".
Staffan
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jag brukar jämföra i "Autodocs" app, där finns det oftast allt från billigast till dyrast ..
Men "stor tung bil med hyfsade fartresurser" om jag tolkar jaguar rätt, så hade jag nog inte valt det billigaste ... Är det sommarbil eller bruksbil?
Men "stor tung bil med hyfsade fartresurser" om jag tolkar jaguar rätt, så hade jag nog inte valt det billigaste ... Är det sommarbil eller bruksbil?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 432 inlägg
Minns att feltema hade problem med skivorna förr då dom gärna slog sig skeva så fort dom fick chansen. Vet inte om detta problem finns kvar någonstans nu då man knappt hör något och skivor är så billigt och enkelt att det tåls att bytas ofta.
Jag har gjort 2 byten på olika bilar och kört på billiga från autodoc helt utan problem.
Jag har gjort 2 byten på olika bilar och kört på billiga från autodoc helt utan problem.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Likaså ventilerade skivor som delade sig, men det har jag heller inte hört om på länge....
Jag har kört på boschs skivor i mina två senaste byten, låg nån knapp hundralapp över billigaste "Autodocs egna märke", men då åker jag ju bilar som sålts i betydligt fler exemplar ..
Jag gissar på att det där är en XJ från slutet av 90-talet - början 2000?
Jag har kört på boschs skivor i mina två senaste byten, låg nån knapp hundralapp över billigaste "Autodocs egna märke", men då åker jag ju bilar som sålts i betydligt fler exemplar ..
Jag gissar på att det där är en XJ från slutet av 90-talet - början 2000?
Köper man något känt märke från någon större handlare så är det nog tillräckligt bra prylar.
För nåt decennium sen eller två körde jag ibland med biltemas skivor. Efter första hårda inbromsningen brukade dom bli krokiga...
Nu för tiden är det så billigt att köpa märkesskivor (samma som original om man har tur) från Tyskland eller Storbritannien så det lönar sig inte att köpa billigt skit i Sverige länge.
För nåt decennium sen eller två körde jag ibland med biltemas skivor. Efter första hårda inbromsningen brukade dom bli krokiga...
Nu för tiden är det så billigt att köpa märkesskivor (samma som original om man har tur) från Tyskland eller Storbritannien så det lönar sig inte att köpa billigt skit i Sverige länge.
Jag håller med, det är såpass enkelt att byta bromsskivor att man ändå kan tjäna in det man får betala i att byta billigare bromsskivor oftare, ifall man satsar på sådana istället för dyrare. Sen, visst, kör man gaturacing i Alperna kan det säkert spela roll, men i övrigt är jag skeptisk.
Kan tipsa om en mycket bra Tysk sida. https://www.daparto.de/
Du kan t ex ställa in sökkriterier så du bara får förslag på premiumartiklar. Göra prisjämförelser mellan olika leverantörer och även beställa genom Daparto. Har alltid fungerat bra, dock ibland lite hög frakt på senare tid.
Du kan t ex ställa in sökkriterier så du bara får förslag på premiumartiklar. Göra prisjämförelser mellan olika leverantörer och även beställa genom Daparto. Har alltid fungerat bra, dock ibland lite hög frakt på senare tid.
Som nämnts ovan, köp kända märken så risken minst för problem.
Köpte senast billiga Textar skivor som fungerat ypperligt.
Vill man så kan man jämföra vad tex Mekonomen, AD-bildelar etc rekommenderar för artikelnummer och sedan se var man kan hitta samma art nummer för bästa pris.
Köpte senast billiga Textar skivor som fungerat ypperligt.
Vill man så kan man jämföra vad tex Mekonomen, AD-bildelar etc rekommenderar för artikelnummer och sedan se var man kan hitta samma art nummer för bästa pris.
Det beror en del på hur man kör också. Jag brukar bara behöva byta bromsskivor för att de är rostiga. En gång bytte jag för att den spruckit, men den som sprack vet jag inte vilket fabrikat den var. Så i allmänhet men speciellt för en vinterbil skulle jag säga att de billigaste skivorna duger.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Stor skillnad på skivor, ser på en Toyota, efter 10år och 25’ mil ser de fortfarande helt nya ut! Liten slitkant på framskivorna, men raka och inte rostiga.
När jag köpte bilen var skivor och klossar helt nya. Men när jag tredje vintern for till den norska fjällvärlden, fick bromsarna bekänna färg i halvmilslånga nedförsbackar. Det gillade de inte! Sedan dess har ratten skakat vid inbromsning. Sneda skivor är min diagnos!
Staffan
Staffan
99% av alla problem med skeva nymonterade skivor beror på skit bakom verktygen och eller okunskap.
Fick in många bilar där folk bytt själva med skeva skivor som följd.
Man har inte kollat att oken funkar till 100%, man har inte rengjort navet, man har inte kollat glapp i framvagnen. En klassiker är Ford Sierra där tusen och åter tusentals skivor byttes, när problemet var en gummibussning i bärarmen.
Monterade hundratals Biltemaskivor under 90 och 00 talet utan ett enda problem.
Hade Biltemas skivor på min BMW som användes till banracing, slet ner 2-3 par klossar per säsong i 6 års tid, med samma skivor.
Sämsta skivor jag träffat på stod det Brembo på (standardskivor) Dom var helt nymonterade när jag köpte bilen till min dotter, en Volvo V40, fick en mindre chock när jag skulle byta däck på bilen 2 år senare, såg ut typ som dom legat på botten av saltsjön i 10 år, bilen kördes dagligen 5-6 mil.
Fick in många bilar där folk bytt själva med skeva skivor som följd.
Man har inte kollat att oken funkar till 100%, man har inte rengjort navet, man har inte kollat glapp i framvagnen. En klassiker är Ford Sierra där tusen och åter tusentals skivor byttes, när problemet var en gummibussning i bärarmen.
Monterade hundratals Biltemaskivor under 90 och 00 talet utan ett enda problem.
Hade Biltemas skivor på min BMW som användes till banracing, slet ner 2-3 par klossar per säsong i 6 års tid, med samma skivor.
Sämsta skivor jag träffat på stod det Brembo på (standardskivor) Dom var helt nymonterade när jag köpte bilen till min dotter, en Volvo V40, fick en mindre chock när jag skulle byta däck på bilen 2 år senare, såg ut typ som dom legat på botten av saltsjön i 10 år, bilen kördes dagligen 5-6 mil.