28 444 läst ·
134 svar
28k läst
134 svar
Bromsat släp -- mycket krångel?
Montera , tryck ihop och dra ut. Är du snabb hinner du få i bulten innan dämparen gått ut i ändläge igen.
En mindre bult som stoppas i från andra hållet kan vara lättare att få i, den används för att styra upp hålningen när man trycker i och möter upp med rätt bult från rätt håll.
En mindre bult som stoppas i från andra hållet kan vara lättare att få i, den används för att styra upp hålningen när man trycker i och möter upp med rätt bult från rätt håll.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Hej
Ett knep för att slippa vajerproblem är att trä över en trädgårdsslang på vajrarna så tar de smällen från grussprut som annars blästrar bort plastöverdraget på vajern med fuktinträngning som följd.(det blev en lång mening)
Min erfarenhet är dock att bromsade släp är rätt underhållsfria ändå iaf om man kör på saltfattiga vägar. Jag har en flitigt använd 4P vagn från 2007 som aldrig strulat med bromsar och gått igenom besiktningen varje gång. Inte gjort någon service på den öht.
Jag förordar bromsat släp.
/LOB
Ett knep för att slippa vajerproblem är att trä över en trädgårdsslang på vajrarna så tar de smällen från grussprut som annars blästrar bort plastöverdraget på vajern med fuktinträngning som följd.(det blev en lång mening)
Min erfarenhet är dock att bromsade släp är rätt underhållsfria ändå iaf om man kör på saltfattiga vägar. Jag har en flitigt använd 4P vagn från 2007 som aldrig strulat med bromsar och gått igenom besiktningen varje gång. Inte gjort någon service på den öht.
Jag förordar bromsat släp.
/LOB
Mitt släp är från 2006 och jag har haft det i drygt 10 år nu tror jag. Ingen annan än jag har iallafall gjort service på det och jag har justerat bromsarna en gång för att påskjutsbromsen skulle ta ordentligt. I övrigt är inget gjort. Jag kör inget vintertid och någon gång i månaden på sommaren. Tycker bromsproblematiken är något överdriven.
Har ett släp med kåpa som min far köpte nytt -97 som jag tog över -10. För 4,5 år sedan fick jag en kommentar om att det var lite ojämn bromsverkan men ändå godkänt. Gjorde då en justering av backarna. För 2,5 år sedan var bromsarna ok. Inför senaste besiktningen tyckte jag att handbromsen tog lite dåligt. Tänkte att det kanske är dags att byta bromsbelägg inför besiktningen i slutet på förra året. Köpte hem belägg för att vara beredd när jag plockade isär allt. Men när jag hade demonterat trumman var det alldeles för mycket kvar på beläggen för att jag skulle byta, endast 1-1,5 mm mindre än de nya. Så det fick bli lite rengöring, uppsmörjning och en justering samt återlämnande av de nya beläggen sedan gick allt igenom utan anmärkningar från besiktningen.
Så att bromsar skulle vara ett större problem/bekymmer håller jag inte med om. Får de bara lite smörjning och justering så fungerar de fint trots sina 22 års ålder.
Så att bromsar skulle vara ett större problem/bekymmer håller jag inte med om. Får de bara lite smörjning och justering så fungerar de fint trots sina 22 års ålder.
Tror att det man ofta får läsa om i olika media är de som haft problem, den stora mängden utan problem skriver ju sällan och berättar det.
Så den här tråden är bra då det istället visar på att det trots allt fungerar riktigt bra med bromsade släp.
Så den här tråden är bra då det istället visar på att det trots allt fungerar riktigt bra med bromsade släp.
Jag tror att Stefan1972 slog huvudet på spiken med sitt inlägg. Klarar man inte av att ge normal service och underhåll så kommer det att börja krångla förr eller senare. Men sköter man sina prylar så brukar det oftast hålla i många år, oavsett vad det handlar om egentligen.
Edit: Vill man veta vad som behöver underhållas och hur man gör det så har Kilremslagret en bra youtube-sida med videoguider.
Edit: Vill man veta vad som behöver underhållas och hur man gör det så har Kilremslagret en bra youtube-sida med videoguider.
Redigerat:
Fövaringen har betydelse oxå, ställer man vagnen på en gräsmatta rostar saker ihop betydligt fortare, ochcdet är ju inget ovanligt att en vagn hamnar där.
Elen: Hade en gammal vagn på jobbet, stänndigt glapp i lampor. Öppnade alla lampor o kontakter, och lödde fast alla kablar. Smorde alla lamphållare med polfett.
Elen: Hade en gammal vagn på jobbet, stänndigt glapp i lampor. Öppnade alla lampor o kontakter, och lödde fast alla kablar. Smorde alla lamphållare med polfett.
Som privatperson ska du välja obromsat i 9 fall av 10. Du har nästan aldrig behov av e bromsad kärra. Skulle jag behöva köra någon svarv eller grus. Så kan jag låna en kärra. Allt annat är alltid grejor som en obromsad funkar mycket bra till.
Finns så mycket fördelar med obromsat. Framför allt så är det betydligt billigare att äga.
Det är enklare att flytta runt en obromsad kärra på gården. Den kräver mindre service. Den väger mindre, enklare att dra med handkraft.
Billigare besiktning. osv. Ska du köpa en kärra till att ha hemma och fixa lite med, så är den bästa kärran en obromsad med kåpa.
Finns så mycket fördelar med obromsat. Framför allt så är det betydligt billigare att äga.
Det är enklare att flytta runt en obromsad kärra på gården. Den kräver mindre service. Den väger mindre, enklare att dra med handkraft.
Billigare besiktning. osv. Ska du köpa en kärra till att ha hemma och fixa lite med, så är den bästa kärran en obromsad med kåpa.
Har själv bromsat släp, 1000 kg 750 kg lastvikt. Skulle tänka flera gånger innan jag köpte ett obromsat. Många bilar har mycket begränsad dragvikt för obromsat. Dessutom vill du försöka bromsa med 700 kg extravikt som skjuter på?
Och hämta grus, köpa virke eller gipsskivor, köra iväg skrot, jag tycker vikten ofta drar iväg.
Mitt släp är sedan 80 talet och det har inte behövts speciellt mycket underhåll under de 10 år jag haft det. Men då förvarar jag det under tak.
Och hämta grus, köpa virke eller gipsskivor, köra iväg skrot, jag tycker vikten ofta drar iväg.
Mitt släp är sedan 80 talet och det har inte behövts speciellt mycket underhåll under de 10 år jag haft det. Men då förvarar jag det under tak.