Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Avlopp på utsidan fryser väl inte? Det står ju inget vatten i dom? Tvärtom, praktiskt tycker jag, lätt att koma till. Så har vi det i Frankrike också.
Jag såg det i Skottland o tyckte det var smart lösning.

Såg hus i hård sandsten, några hundra år gamla, samt bodde hos stenhuggare i hård sten, byggt o byggt ut själv. . Skulle aldrig vilja bila om avloppsrör inomhus där i all denna sten.

Och fick berättat de fortfarande kunde göra som förr , ta bort stenarna o flytta huset.

Där hugger man ut passande stenblock , och återanvänder, där vi bara kan krossa sten o sedan gör allt i betong….
(Eller linma ihop olika varianter , där vi sedan måste krossa det ändå om man skall ta isär det)

Såg även fina gamla hus där man bytt ut vissa träfönster till pvc, skitfult men mindre dragigt.

Men det var det jag såg på minuskontot, träfönster för billigt o för enkelt gjorda, totala motsatsen tlll stenväggen bredvid. Eller pvc, kortsiktigt. Och inre isolering hade de inget smart på äldre hus.

Däremot verkade nybyggda smartare, använde sten o trä samt isolering i samspel.

Och ofta skiffer på taken , återanvända gång på gång , höll fint även i utsatta lägen, man blev smått avundsjuk. Vissa saker gör de bättre än oss, vissa inte.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Jonas Persson
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L
Annars kan man lätt få för sig att vi i Sverige är bäst på allt när man läser här :)

S sinclairhacker skrev:
Jag såg det i Skottland o tyckte det var smart lösning.

Såg hus i hård sandsten, några hundra år gamla, samt bodde hos stenhuggare i hård sten, byggt o byggt ut själv. . Skulle aldrig vilja bila om avloppsrör inomhus där i all denna sten.

Och fick berättat de fortfarande kunde göra som förr , ta bort stenarna o flytta huset.

Där hugger man ut passande stenblock , och återanvänder, där vi bara kan krossa sten o sedan gör allt i betong….
(Eller linma ihop olika varianter , där vi sedan måste krossa det ändå om man skall ta isär det)

Såg även fina gamla hus där man bytt ut vissa träfönster till pvc, skitfult men mindre dragigt.

Men det var det jag såg på minuskontot, träfönster för billigt o för enkelt gjorda, totala motsatsen tlll stenväggen bredvid. Eller pvc, kortsiktigt. Och inre isolering hade de inget smart på äldre hus.

Däremot verkade nybyggda smartare, använde sten o trä samt isolering i samspel.

Och ofta skiffer på taken , återanvända gång på gång , höll fint även i utsatta lägen, man blev smått avundsjuk. Vissa saker gör de bättre än oss, vissa inte.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ja, var ska de få elen ifrån?

87% värms med gas och 4% med olja enligt en undersökning från i somras.

[bild]

[länk]
Från Norge, när den nya kabeln tagits i bruk.

pacman42 pacman42 skrev:
Från Norge, när den nya kabeln tagits i bruk.
Just det, nya kabeln. Sedan tar det ju max 14 dagar att bygga ut elnätet i hela UK så att det räcker till alla värmepumpar. Om det är någon som t.o.m. kan få ner tiden till 12 dagar så är det ju Boris

• Gilla
  • Haha
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Just det, nya kabeln. Sedan tar det ju max 14 dagar att bygga ut elnätet i hela UK så att det räcker till alla värmepumpar. Om det är någon som t.o.m. kan få ner tiden till 12 dagar så är det ju Boris
Sen kan man även fundera på VAR de ska placera värmepumpen. Den är troligtvis större än gasvärmaren och har andra krav. Om de inte borrar eller lägger några hundra meter slang i marken måste de använda luft-vatten och de tar plats och låter. Multiplicera denna fråga med x miljoner fastigheter...

Sälj in detta i landet som uppfann, samt med stor framgång förvaltar och lever efter devisen "konservativ'.

sysmali
Även Italien ger ordentlig "skatterabatt" om du energieffektiviserar din bostad. Du kan få 110% (!) rabatt på solpanelsinstallation.

FAKTA:
Ny italiensk skatterabatt på solcellssystem

Skatterabatten är tillgänglig om du energieffektiviserar ditt hus två klasser, exempelvis om du går från C till A.

Då måste du till exempel tilläggsisolera minst 25 procent av ytan på ditt hus eller installera en värmepump. Om du gör det får du 110 procents skatterabatt på solpanelsinstallationer upp till en kostnad om 2,4 euro per watt. Denna skatterabatt betalas ut under fem års tid
.

https://etn.se/index.php/nyheter/67165-midsummer-vaxlar-upp-pa-italienska-subventioner.html

Redigerat:
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Sen kan man även fundera på VAR de ska placera värmepumpen. Den är troligtvis större än gasvärmaren och har andra krav. Om de inte borrar eller lägger några hundra meter slang i marken måste de använda luft-vatten och de tar plats och låter. Multiplicera denna fråga med x miljoner fastigheter...

Sälj in detta i landet som uppfann, samt med stor framgång förvaltar och lever efter devisen "konservativ'.
Detta är taget från ”The Independent”. Satirisk illustration av värmepump med pris och en frusen person som läser annonstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hejhopp och 1 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Annars kan man lätt få för sig att vi i Sverige är bäst på allt när man läser här :)
Helt rätt Lärospånet, fast när det gäller att inte frysa, ja då är vi duktiga. Exempel, nybygge i Frankrike.
30 cm betongsten, plåtreglar, 95 matta emellan, gips. Helt omöjligt att detta hus inte kommer att kännas kallt när nattempen kryper under eller närmar sig 0. Lågt gradtal under natt, ja det kan vi ha i åtminstone 3-4 månader.
Det är möjligt att det inte betalar sig att isolera mera, vet ej. Men inomhuskomfort ger det inte.
Jag tror inte husen i UK är mycket bättre. Otroligt tunna ytterdörrar med enkelglas t.ex.
Lite kan vi nog slå oss på bröstet. Just med detta med värmen.

• Gilla
Daniel falkholt och 1 till
  • Laddar…
Komma ihåg att britterna har otroligt varmt hemma har mycket engelska vänner och när jag är på besök där så svettas jag av värmen oftast runt 25 grader inne skillnad mot vi svenskar

Jonas Persson
M maria01 skrev:
Komma ihåg att britterna har otroligt varmt hemma har mycket engelska vänner och när jag är på besök där så svettas jag av värmen oftast runt 25 grader inne skillnad mot vi svenskar
Byggstandarden är inte som hos oss... El förläggs direkt i väggar och spacklas in. Rör används bara i kontors- och industrilokaler.

Bärläkten ligger direkt på takstolarna, det finns inget under takpannorna. Möjligen en sönderblåst press som skyddade innan pannorna kom på plats, man anser att det räcker med pannorna.

M maria01 skrev:
De har varmt för att kompensera att det är dragigt.

pacman42 pacman42 skrev:
De har varmt för att kompensera att det är dragigt.
inte i nya hus dom flesta har idag double glazing sen 90 talet

Ulltand Ulltand skrev:
Kolkondens ger ju också el men man får väl hoppas att de bygger ut vind och kärnkraft istället...
När jag var i Skottland påsken 2019 så producerade deras vindkraft nästan lika mycket energi som hela Skottlands årsförbrukning.

Yes, då mycket havsbaserad vindkraft, naturligtvis.Och redan då höll de på i Aberdeen , där vi landade, med projekt med större batterllagring, för det måste ju till rejält med buffring för att utnyttja på ett bra sätt.

Vad jag läste på BBC News i våras , så producerar Skottlands vindkraft dubbelt så mycket nu.

(Saknar koll på hur mycket det är utbyggt kring England , Wales osv)

När det byggdes en större vindkraftsanläggning här, var det förstås montörer ifrån Skottland, de är ju vana, och antar att de även kan pressa priset och få jobbet :surprised:

Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
inte i nya hus dom flesta har idag double glazing sen 90 talet
Vi i Sverige slutade innan 90 talet med 2 glas fönster och gick över till 3 glas i nya hus;)
Vi provade att bygga modulhus dit på 90 talet men deras standard ställde till det rejält så det gick inte.
Ordet konservativ kommer från byggindustrin i England.
Att lägga parkett eller heltäckningsmatta utan tätskikt i badrum är ytterligare ett par exempel på brittisk standard.

• Gilla
  • Haha
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.