Byggahus.se

Bring har kört sönder min gräsmatta

1. J
    Medlem · Västmanland · 519 inlägg

JF.

Medlem
    Hej,

Bring skulle leverera en försändelse till min granne och istället för att åka till en vändplats har de kört upp på min gräsmatta. Vilket resulterade i djupa hål i gräsmattan. Vad är en rimlig ersättning för en sådan skada?

• Laddar…
  2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 144 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det rimliga är nog ingen ersättning alls och att du istället på 10 min jämnar till lite med en kratta och kanske sår i några frön.

Men fundera på varför de trodde det var OK att köra upp där. Dags för ett staket, häck, pollare, stenbumlingar eller liknande på platsen så att det blir tydligare att detta inte är platsen att vända på.

3. J
    Medlem · Västmanland · 519 inlägg

JF.

Medlem
    varför skulle det vara rimligt med ingen ersättning alls? Bring har själva frågat mig vilket anspråk jag har, därav min fråga.

• Laddar…
  4. M
    Verktygstokig · 4 059 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    räkna på gräsfrö. och ett antal timmars jobb..
    Säg runt 1000-1500 kr..

• Laddar…
  5. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Min tanke var att arbetet med att åtgärda gräsmattan är mindre än tiden det tar att förhandla med Bring.

Men om du nu vill gå den vägen så ta in en offert från en trädgårdsanläggare för återställning och begär det beloppet. Det blir ju kanske 5000 kr i fakturabelopp eftersom de måste skicka ut en anställd på ett småjobb och det är svårt att debitera mindre än en halv dag och få verksamheten att gå ihop.

• Laddar…
  6. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Tror inte du hittar en firma som vill jobba för detta belopp.

7. D
    Besserwisser · E · 16 280 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det skicket på ”gräsmatta” är det nog ingen som levererar. 10minuter med kratta och lite frön. Så en hundring är rimlig ersättning. Om de inte skickar ut föraren för att göra jobbet.

8. M

Maskintok

Verktygstokig
    Tänkte mer på hans egen ersättning.
    Jag skrev aldrig att det var firma som skulle göra jobbet..

• Laddar…
  9. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    OK. Normalt ges ingen ersättning för eget arbete och sveda och värk, det var därför som jag tänkte på en firma när du skrev arbete. Men kanske skicka in kvittot på gräsfröna och köpet av en kratta i så fall?

10. M

Maskintok

Verktygstokig
    Ja varför inte.. (y)
    och gödning..

11. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Ja man får vara kreativ i dessa sammanhang... Vattenkostnaden kan vara med också.

• Laddar…
  12. M

Maskintok

Verktygstokig
    Ja och öl kostnaden för det vill man ju ha:rofl:
    Kanske för baljan och isen med:thinking:;)

13. Düsseldorff
    Allvetare · Bromma · 328 inlägg

Düsseldorff

Allvetare
    Bring skadade en stolpe på en grannes carport för nåt år sen. Han tog i lite och begärde typ fem gånger mer än det faktiskt kostade att fixa stolpen. Bring betalade glatt. Nu var det ju ändå småsummor.

Däremot vet jag att det är deras försäkringsbolag som sköter det hela om det blir större skador. Då får man nog vara beredd på större noggrannhet i skadeberäkningen.

14. D
    Besserwisser · E · 16 280 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det ser inte ut att vara någon brist på vatten.

15. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Tomtägande är tyvärr associerat med kostnader. Man måste ju underhålla sin avgränsningar mot annan fastighet och som i detta fall väg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.