Inte hittat en tråd eller annan källa som riktigt behandlar situationen. Har isolerad betongplatta. Rivit ut våtrumsmatta i tvättstugan som är från 1999. Sitter kvar lim på betongen. Jag ska montera kiilto tätskikt. Behöver jag få bort limresterna först? Misstänker att det riskerar att bli ett mycket drygt arbete..

BirgitS
Du behöver en plan och slät yta för att sätta tätskiktsfolie, annars blir det små lokala bakfall. Bakfall är förbjudna utan det ska vara fall mot golvbrunnen eller helt vågrätt över hela tätskiktets yta. Det är så jag minns det i alla fall men för säkerhets skull kan du ju läsa branschreglerna och de dokument som det hänvisas till i dem:
BKR för klinker
Monteringsanvisningen för tätskiktet

Just fallet är jag inte så orolig för, det är en tvättstuga så blir inte så mycket vatten på golvet, annat än om tvättmaskinen får någon enorm läcka. Sen känns inte limmet så höjdbyggande heller.
Jag funderar mer på om gammalt lim är sksdligt på tätskiktet, typ att det inte härdar eller håller på lång sikt, eller nåt.

BirgitS
Från anvisningarna för Kiilto Kerasafe:
"Underlag ska vara sugande och vid icke sugande underlag måste detta skapas. För golv använder man Kiilto avjämningsmassa >5 mm och för vägg används Kiilto cementbaserade väggspackel. Un-derlagskraven i AMA Hus tabell 43.DC/-1 för golv och tabell 43.B/HSD-1 för vägg tillämpas. Samtliga branschkrav på underlag, material och deras egen-skaper framgår av Byggkeramikrådets Branschreg-ler. Branschregler för våtrum. "
https://www.kiilto.se/dokument/bygg/arbetsanvisningar/

BirgitS BirgitS skrev:
Från anvisningarna för Kiilto Kerasafe:
"Underlag ska vara sugande och vid icke sugande underlag måste detta skapas. För golv använder man Kiilto avjämningsmassa >5 mm och för vägg används Kiilto cementbaserade väggspackel. Un-derlagskraven i AMA Hus tabell 43.DC/-1 för golv och tabell 43.B/HSD-1 för vägg tillämpas. Samtliga branschkrav på underlag, material och deras egen-skaper framgår av Byggkeramikrådets Branschreg-ler. Branschregler för våtrum. "
[länk]
Tack men det innebär att jag i så fall ska flytspackla hela golvet om jag förstår det rätt. Det känns inte alls som rätt lösning för mig. Tänkte mer på om någon har mer personlig erfarenhet av att renovera våtrumsgolv och kan ge ett råd utifrån erfarenhet.

Hyr en mattstripper att ta bort limmet med jag gjorde så i min tvättstuga golvet blev helt rent o som slipat sen lade jag tätskiktsfolie det var ett betonggolv.Men ta en kraftig maskin gärna med drivnig på hjulen om golvet är stort.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.