Hej! Vårt flerbostadshus (32 lägenheter) har inkommande vatten och vattenmätare i källaren (se foto)

Gammal vattenmätare och ventiler utan avstängningsratt i källare, del av flerbostadshus. Ventilerna behöver troligen bytas ut enligt inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid senaste bytet av vattenmätaren påpekade Stockholm Vatten att det inte är tillåtet att ha ventiler som saknar avstängningsratt/vred, vilket jag förstår. Men när jag har försökt hitta vred till dessa (12x12 mm fyrkant i toppen) hittar jag inget, och de leverantörer som jag har mailat säger att ventilerna är för gamla och ändå bör bytas ut innan de orsakar en vattenläcka.

1. Stämmer det att dessa är gamla och bör bytas ut, eller är det en god idé att fortsätta att förasöka hitta vred till dem? De funkade ju uppenbarligen åtminstone när vattenmätaren byttes. Tips på återförsäljare isf?

2. Om vi byter ut dem, visst behöver Stockholm Vatten också då bokas samtidigt för att stänga av inkommande vatten och se till att vattenmätaren installeras korrekt?

Claes Sörmland
Ja, det är dags att genomföra underhåll och uppdatera vattenmätarplatsen. Inte minst för att det saknas en vattenmätarkonsol som är standard i dag och att avstängningsventilerna är uråldriga.

Det är bara att ta in er vanliga rörmokare. Företaget löser kontakten med Stockholms stad för att tillfälligt stänga av vattnet. Vi uppdaterade vår vattenmätarplats för några år sedan i BRF i Stockholms innerstad, en enkel åtgärd utan annan insats än att släppa in rörmokaren och betala fakturan.

• Gilla
HaraldSvensson48 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.