Byggahus.se

Brf eller stycka av vid utbyggnad

1. K
    Medlem · 1 inlägg

kaptenbräntskägg

Medlem
    Hej

Jag och min fru hyr en stuga på ca 50kvm på mina föräldrars tomt utanför Uppsala. Ej detaljplanerat område. Vi skulle vilja bygga ut med ca 25kvm för att få större badrum och ett sovrum till. Huset ligger ca 3 m från grannens tomt men det kommer inte vara något problem när det gäller bygglov då vi har världens bästa grannar som gärna ser att vi bor kvar och bygger ut.

Nu till vårat riktiga problem, vi skulle gärna vilja äga huset själva och belåna för utbyggnaden så att vi går från att hyra till att faktiskt äga. Har lyckats luska fram att vi har 2 alternativ, antingen att man styckar av en del av tomten som ligger på ca 5500kvm och jag får den i förtidigt arv eller "köper" den eller att vi bildar en Bostadsrättsförening då mina föräldrars hus är inrett till 2 lägenheter med min mammas bror och hans fru i den andra delen, Det finns även ett Attefalls hus som är inrett men ej hyrs ut i dagsläget. Har sökt med ljus och lyckta i internets mörkaste vrår efter hur reglerna ser ut med utbyggnad i Brf men kan ej hitta något.

Någon som har erfarenhet av att bygga ut Brf? eller ska vi kolla om det går att stycka av direkt?
    Om det blir avstyckning kommer vi troligen göra egen avloppsanläggning men skriva servitut på vatten. Då det är egen brunn och inte kommunalt.

Än så länge är allt detta bara drömmar men man måste ju börja någonstans för att drömmar ska kunna uppfyllas.
    Lägger upp en väldigt vacker bild som visar ungefär hur det ser ut i dagsläget och vart utbyggnaden isåfall skulle hamna.

Tacksam för alla svar, tips och idéer

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 928 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Ni kommer inte få lån från någon "vanlig" bank om ni bildar BRF! Det är tyvärr nästan omöjligt att få lån i små BRF:er förutom hos mindre kreditinstitut med hög ränta och skyhöga uppläggningsavgifter. Avstyckning är mitt råd.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 681 inlägg

hempularen

Moderator
    Även om grannen är med på att du bygger ut så är det inte säkert att du får bygglov.
    Det kan vara ett problem med avståndet till gränsen, men även om det ses som att ni har två ”huvudbyggnader” på tomten. Om det inte styckas. En så liten bostadsrättsförening är problem på flera sätt. Dels att ni en dag kommer att behöva sälja en del till någon utomstående. Finns det en marknad för det? En så liten förening blir väldigt känslig. Ni kommer att behöva samtliga medlemmar i styrelsen. Vad händer om en blir sjuk? Någon helt hopplös köper in sig? Och av dessa skäl så gillar inte bankerna att låna ut till köp i små föreningar, det minskar den möjliga skaran spekulanter, och därmed värdet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.