2 119 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Brevlåda
Hej alla.
En liten undran..
Har en markstående brevlåda som jag funderar på att flytta till andra sidan av infarten.. Misstänker att det är okey? Har insett att brevbärararna inte kör ut DIREKT på vägen efter lämnat post, därav flytten så håller dom sig närme vägkanten än i dagsläget.
Men, hur långt från vägen får jag sätta den?
En liten undran..
Har en markstående brevlåda som jag funderar på att flytta till andra sidan av infarten.. Misstänker att det är okey? Har insett att brevbärararna inte kör ut DIREKT på vägen efter lämnat post, därav flytten så håller dom sig närme vägkanten än i dagsläget.
Men, hur långt från vägen får jag sätta den?
De få gånger jag behövt sätta upp en postlåda har jag resonerat som så att kan jag ta bilen och köra intill lådan, hämta min post utan att kliva ur bilen eller hänga ut hel genom sidorutan, så kan också brevbäraren dela ut den på ett för honom vettigt sätt.
Så sätt postlådan där du vill ha den men se till att du själv kan hämta din post från din bil. Det brukar vara enklast så.
Så sätt postlådan där du vill ha den men se till att du själv kan hämta din post från din bil. Det brukar vara enklast så.
Ring Postnord och kolla. När jag ringt i sådana ärenden har jag fått direktkontakt med de som delar ut och har koll på exakt vilken låda det handlar om, så det har varit en ovanligt meningsfull dialog på det sättet.M M.skog skrev:
Postnord har riktlinjer (https://www.postnord.se/ta-emot/postutdelning/postlador-vid-villor-och-radhus) men det finns egentligen inga formella regler. Vilket innebär att de så klart är väldigt fokuserade på vad som är enklast för dem. Jag tvingas t.ex. ha min låda på grannfastigheten eftersom min fastighet ligger på "fel" sida av vägen. Risken om man inte är överrens om vad som är en bra placering är att de struntar i att dela ut.
Tack, de kan man göra.. Okey, då förstår jag...C cpalm skrev:Ring Postnord och kolla. När jag ringt i sådana ärenden har jag fått direktkontakt med de som delar ut och har koll på exakt vilken låda det handlar om, så det har varit en ovanligt meningsfull dialog på det sättet.
Postnord har riktlinjer ([länk]) men det finns egentligen inga formella regler. Vilket innebär att de så klart är väldigt fokuserade på vad som är enklast för dem. Jag tvingas t.ex. ha min låda på grannfastigheten eftersom min fastighet ligger på "fel" sida av vägen. Risken om man inte är överrens om vad som är en bra placering är att de struntar i att dela ut.
De har du helt rätt i... Får väl ändå kolla upp de, har för mig de ska vara en viss längd från vägen, om de är 70cm in från vägkanten... osäker men ska ringa postnord...Keiller skrev:
De få gånger jag behövt sätta upp en postlåda har jag resonerat som så att kan jag ta bilen och köra intill lådan, hämta min post utan att kliva ur bilen eller hänga ut hel genom sidorutan, så kan också brevbäraren dela ut den på ett för honom vettigt sätt.
Klicka här för att svara