Borde man inte kunna ersätta konsollerna med en stålbalk, typ I-balk, som går längs hela skrivbordets längd ca 20 cm från ytterkanten. Då borde man lätt kunna ställa en vuxen på bordet bara infästningarna är stabila. Balken borde inte heller synas då den ligger en bit in.

ullberg skrev:
Absolut, 6:an i 6e står för 6mm så valfri M6-bult funkar fint (och analysen är riktig, längden på medföljande skruvar är mer för att skruva fast en konsol än att nå igenom en regel).

En viktigt sak är att välja rätt mellan 6E & 6D (enkel el. Dubbel gips), vet du att du har enkel? Annars är rekommendationen (ledsen att jag kommer med den i efterhand) att borra först och köpa sen...

/U
Jag köpte M6 90mm idag på hornbach, det var det längsta dom hade. Dvs 4.5mm som går in i väggen. Tror du det kommer hålla?

ullberg
ds99jove skrev:
Jag köpte M6 90mm idag på hornbach, det var det längsta dom hade. Dvs 4.5mm som går in i väggen. Tror du det kommer hålla?
45 mm som når in i väggen menar du väl? ;)

Det som är viktigt är att de når till slutet av gängan när metallexpandern är expanderad, och jag tycker det borde räcka med 45 mm, men jag vet inte säkert. Köpte du monteringsverktyget också?

/U

ullberg
pelpet skrev:
Borde man inte kunna ersätta konsollerna med en stålbalk, typ I-balk, som går längs hela skrivbordets längd ca 20 cm från ytterkanten. Då borde man lätt kunna ställa en vuxen på bordet bara infästningarna är stabila. Balken borde inte heller synas då den ligger en bit in.
Ja, varför inte, jag är dålig på stål, vilken dimension tror du kan vara rimlig för att inte få någon betydande nerböjning på mitten?

/U

ullberg skrev:
45 mm som når in i väggen menar du väl? ;)

Det som är viktigt är att de når till slutet av gängan när metallexpandern är expanderad, och jag tycker det borde räcka med 45 mm, men jag vet inte säkert. Köpte du monteringsverktyget också?

/U
Hehe, ja 45mm känns kanske rimligare ;) Japp monteringsverktyg har jag sedan innan!

ullberg
ds99jove skrev:
Japp monteringsverktyg har jag sedan innan!
Om man vill vet säkert i förväg och kan tänka sig att offra en expander är det väl bara att expandera den "i luften", dock får man kanske själv hålla koll på när det är ca 13 mm mellan kragen och vingarna. Sen är det väl bara att mäta krage till bakkant gänga...

(och om det inte skulle funka är det bara att åka och köpa gängstång så man kan göra tillräckligt långa skruv)

/U

ett 50 mm fyrkantsrör med 5 mm godstjocklek lär hålla utan minsta lilla problem. Det är kraftigare än dragstången på många släpvagnar ....

Jag har kommit en bit på vägen nu och har fått upp sargen. Tyvärr blev det inte millimeter perfekt och jag kommer behöva lägga någon sorts distanser i båda hörnerna om skivan skall få optimalt med stöd. Något förslag på material som är lätt att hantera? Kan man foga?

vNMDMhIl.jpg

Så här ser resultatet ut. Återstår en del modifieringar jag tänker göra för lite smartare kabelhantering.

iwJBXrLl.jpg

Redigerat:
ullberg
Det ser ju bra ut, fanns det någon speciell anledning till att du inte valde jämn distans mellan konsollerna? Är det framför varje tänkt arbetsplats?

Avbrutna tumstockar är ett ganska bra distansmaterial, fog tror jag inte riktigt på, du vill nog ha något stumt.

/U

Biltemas Braständare använder jag som mellanlägg. (Finns som mindre säck, typ små färgblandarpinnar)

13th Marine skrev:
Biltemas Braständare använder jag som mellanlägg. (Finns som mindre säck, typ små färgblandarpinnar)
Puffar också för dessa braständarpinnar. Blir också betydligt billigare som distanser än tumstockar såvida man inte har små barn för då har man god tillgång på trasiga tumstockar :D

ullberg skrev:
Det ser ju bra ut, fanns det någon speciell anledning till att du inte valde jämn distans mellan konsollerna? Är det framför varje tänkt arbetsplats?

Avbrutna tumstockar är ett ganska bra distansmaterial, fog tror jag inte riktigt på, du vill nog ha något stumt.

/U
Jag skall ha rätt så mycket elektronik med 2 datorer, TV i mitten och förstärkare etc. Så jag har investerat i ett rejält grenuttag med 10 uttag och överspänningsskydd som skall skruvas fast i regeln i mitten. Därav längre distans i mitten, så att grenuttaget skall få plats. Tänkte bygga en liten kabel kanal också, får återkomma med bilder på det :)

Jag kollar upp biltemas braständare och ser om det fungerar! Har även en masonitskiva hemma som jag borde kunna använda till distanser. Tack :)

Precis!
Sen har du ett halvt livtidsförrråd av omrörare till måleriprojekt ;)
Jag förbrukade knappt en halv påse på ett helt hus :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.