94 018 läst ·
46 svar
94k läst
46 svar
Brett skrivbord utan ben (konstruktionsförslag)
Borde man inte kunna ersätta konsollerna med en stålbalk, typ I-balk, som går längs hela skrivbordets längd ca 20 cm från ytterkanten. Då borde man lätt kunna ställa en vuxen på bordet bara infästningarna är stabila. Balken borde inte heller synas då den ligger en bit in.
Jag köpte M6 90mm idag på hornbach, det var det längsta dom hade. Dvs 4.5mm som går in i väggen. Tror du det kommer hålla?ullberg skrev:Absolut, 6:an i 6e står för 6mm så valfri M6-bult funkar fint (och analysen är riktig, längden på medföljande skruvar är mer för att skruva fast en konsol än att nå igenom en regel).
En viktigt sak är att välja rätt mellan 6E & 6D (enkel el. Dubbel gips), vet du att du har enkel? Annars är rekommendationen (ledsen att jag kommer med den i efterhand) att borra först och köpa sen...
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
45 mm som når in i väggen menar du väl?ds99jove skrev:
Det som är viktigt är att de når till slutet av gängan när metallexpandern är expanderad, och jag tycker det borde räcka med 45 mm, men jag vet inte säkert. Köpte du monteringsverktyget också?
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Ja, varför inte, jag är dålig på stål, vilken dimension tror du kan vara rimlig för att inte få någon betydande nerböjning på mitten?pelpet skrev:
/U
Hehe, ja 45mm känns kanske rimligareullberg skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Om man vill vet säkert i förväg och kan tänka sig att offra en expander är det väl bara att expandera den "i luften", dock får man kanske själv hålla koll på när det är ca 13 mm mellan kragen och vingarna. Sen är det väl bara att mäta krage till bakkant gänga...ds99jove skrev:
(och om det inte skulle funka är det bara att åka och köpa gängstång så man kan göra tillräckligt långa skruv)
/U
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Jag har kommit en bit på vägen nu och har fått upp sargen. Tyvärr blev det inte millimeter perfekt och jag kommer behöva lägga någon sorts distanser i båda hörnerna om skivan skall få optimalt med stöd. Något förslag på material som är lätt att hantera? Kan man foga?

Så här ser resultatet ut. Återstår en del modifieringar jag tänker göra för lite smartare kabelhantering.

Så här ser resultatet ut. Återstår en del modifieringar jag tänker göra för lite smartare kabelhantering.

Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Det ser ju bra ut, fanns det någon speciell anledning till att du inte valde jämn distans mellan konsollerna? Är det framför varje tänkt arbetsplats?
Avbrutna tumstockar är ett ganska bra distansmaterial, fog tror jag inte riktigt på, du vill nog ha något stumt.
/U
Avbrutna tumstockar är ett ganska bra distansmaterial, fog tror jag inte riktigt på, du vill nog ha något stumt.
/U
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Biltemas Braständare använder jag som mellanlägg. (Finns som mindre säck, typ små färgblandarpinnar)
Jag skall ha rätt så mycket elektronik med 2 datorer, TV i mitten och förstärkare etc. Så jag har investerat i ett rejält grenuttag med 10 uttag och överspänningsskydd som skall skruvas fast i regeln i mitten. Därav längre distans i mitten, så att grenuttaget skall få plats. Tänkte bygga en liten kabel kanal också, får återkomma med bilder på detullberg skrev: