Tegelgarage med plats till tomtgräns, omgivet av grönska och en trästaket, potentiell utbyggnadssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ett garage som är byggt på 50-talet som inte fungerar som garage längre eftersom bilarna uppenbarligen är bredare och större nu..

Iom att kommunen (Malmö) kommer införa betalparkering på gatan och att det någon gång i framtiden kommer bli aktuellt med elbil, skulle jag behöva bredda garaget.

Mot grannen finns det ungefär en meter tillgodo till tomtgränsen. På andra sidan ligger mitt hus, så där har jag ingen chans att bredda.

Garaget är murat i tegel på en betongplatta.

Är det en möjlig operation att bredda existerade garage? Grannen är med på noterna men jag har inte pratat med kommunen än, har ingen aning om det är problematiskt med bygglov vid tomtgräns?

Kan kanske bli lite problematiskt. Man brukar prata om att det skall finnas utrymme för att underhålla sitt garage utan att behöva "utnyttja" grannens tomt. Var sedan kommun lägger gränsen för detta mått kan kanske variera men 1 m kan nog vara ett lämpligt mått.

Sedan blir det ett stort "ingrepp" i det befintliga garaget. Betongplattan behöver breddas, nya takstolar, den teglade väggen får plockas ned och ev. muras upp igen om man nu vill ha tegelvägg men den kräver nog mindre underhåll än en målad trävägg. Kanske ny port också, nu vet jag inte riktigt hur nuvarande garage ser ut men med tanke på att det verkar höra ihop med huset så blir det kanske bara kortsideväggen kvar som dessutom behöver förlängas. Så det bästa är väl att riva det gamla och bygga ett helt nytt.

Redigerat:
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
R roli skrev:
Kan kanske bli lite problematiskt. Man brukar prata om att det skall finnas utrymme för att underhålla sitt garage utan att behöva "utnyttja" grannens tomt. Var sedan kommun lägger gränsen för detta mått kan kanske variera men 1 m kan nog vara ett lämpligt mått.

Sedan blir det ett stort "ingrepp" i det befintliga garaget. Betongplattan behöver breddas, nya takstolar, den teglade väggen får plockas ned och ev. muras upp igen om man nu vill ha tegelvägg men den kräver nog mindre underhåll än en målad trävägg. Kanske ny port också, nu vet jag inte riktigt hur nuvarande garage ser ut men med tanke på att det verkar höra ihop med huset så blir det kanske bara kortsideväggen kvar som dessutom behöver förlängas. Så det bästa är väl att riva det gamla och bygga ett helt nytt.
Tack för svar!
Det känns onekligen som att bygga nytt troligen inte är dyrare och mer krångligt än att fixa med det gamla. Ett annat alternativ är att köpa smalare bil..

Gick ut och mätte, bredden i garaget är 245 cm. Och min SAAB 9-3 är drygt två meter med speglarna.

Ett tips om du bygger nytt är ju sätt så bred port som du kan.
Dom flesta brukar vara 2500 mm breda men kostnaden för en bredare är bara ett par hundra.
Satte själv in 2 st 2700 mm breda och som du säger bilarna blir inte mindre så detta var minimum för mig.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Ett tips om du bygger nytt är ju sätt så bred port som du kan.
Dom flesta brukar vara 2500 mm breda men kostnaden för en bredare är bara ett par hundra.
Satte själv in 2 st 2700 mm breda och som du säger bilarna blir inte mindre så detta var minimum för mig.
Tack för tipset

Står.i
Om du tycker det blir tajt, kan du kanske bara göra portöppningen en aning bredare? Om en evt balk (eller hur det nu ser ut) ovanför oppningen tillåter det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.