6 766 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Bredd på bänkskivor
Sida 1 av 2
VI har gjort en beställning på bänkskivor i granit. Skivorna ska ligga på IKEAS bänkskåp Faktum som har ett totaldjup med dörr på 596 mm från vägg.
När vi ritade skissen för bänkskivorna så angav jag 610 mm som bred på graniten. När Diapol var här och mätte så ville killen att jag skulle ha 620 mm. Eftersom jag tycker det är fult med utstickande kanter så blir jag villrådig om det kommer att bli se bra ut med 24 mm utskjutande bänk. Bänkskåpen är format som ett U med en spishäll på snedvägg i hörnet.
Ikeas bänkskivor är 606 mm, alltså 1 centimeter utanför skåpsdörrarna, vilket verkar rimligt. Mina skivor kommer att sticka ut 2,4 cm. Är det för mycket?
När vi ritade skissen för bänkskivorna så angav jag 610 mm som bred på graniten. När Diapol var här och mätte så ville killen att jag skulle ha 620 mm. Eftersom jag tycker det är fult med utstickande kanter så blir jag villrådig om det kommer att bli se bra ut med 24 mm utskjutande bänk. Bänkskåpen är format som ett U med en spishäll på snedvägg i hörnet.
Ikeas bänkskivor är 606 mm, alltså 1 centimeter utanför skåpsdörrarna, vilket verkar rimligt. Mina skivor kommer att sticka ut 2,4 cm. Är det för mycket?
Jag tycker det beror lite på hur tjocka dina bänkskivor är. Ju tjockare skivor kan ha mer överhäng utan att det ser tokigt ut.
Vi har ett eget byggt kök på faktum stommar men med eget byggda dörrar vilket gjort att skivorna inte sticker ut mer än 1,1 cm i framkant. Skivan är IKEAS ekbänkskiva. Nu så här efteråt hade jag önskat att vi fick ut kanten mer.
Tips. Lägg någonting i rätt tjocklek, på en längre del av köket, med de mått som du får och gå och titta på det många gånger för det kommer du göra sedan.
Vi har ett eget byggt kök på faktum stommar men med eget byggda dörrar vilket gjort att skivorna inte sticker ut mer än 1,1 cm i framkant. Skivan är IKEAS ekbänkskiva. Nu så här efteråt hade jag önskat att vi fick ut kanten mer.
Tips. Lägg någonting i rätt tjocklek, på en längre del av köket, med de mått som du får och gå och titta på det många gånger för det kommer du göra sedan.
Jo, det är ju ett alternativ som jag tänkt på men känns lite bakvänt då jag totalrenoverat köket och beställt Granit för 30.000:- Kanske lika bra att det blir rätt från början och få det djupet man vill ha.Bror skrev:
Saken är den att de var här och mätte i måndags och meddelade mig att jag skulle bli kontaktad för tillverkning och leveransbesked. När jag ringde Diapol igår för ändring så fick jag till svar att skivorna var redan tillverkade och ska fraktas till Danmark för att sedan levereras till mig i Malmö vecka 1 2009. Det var inte riktigt vad jag tänkt mig och förutsättningen för att jag ska köpa något är att jag ska vara nöjd med det jag köper. Det känns inte riktigt rätt nu när de säger att det inte går att ändra och jag vill ha de på ett annat sätt. Så antingen meddelar jag dem att de får göra om det eller så får beställningen annuleras. Men som sagt 1 centimeter i djup är större skillnad än det låter men det kanske är en vanesak. Är van vid bänkskivor som ligger någon millimeter utanför skåpsdörrarna.
Ok, om skivan är 30 mm så förstår jag att det känns som det hänger mycket. Jag håller med Bror. Om det inte ställer till för stora problem flytta ut skåpen.
Att se det som du säger utan att ha något som täcker för, lucka eller liknande, är svårt och svårt att uppskatta vad som ser bra ut. Prova med lucka eller liknande.
Att se det som du säger utan att ha något som täcker för, lucka eller liknande, är svårt och svårt att uppskatta vad som ser bra ut. Prova med lucka eller liknande.
Det var bra att du nämde det. Jag har inte räknat i n handtagen i detta sammanhang.Mäster skrev:
Vi kommer att ha "konventionella" men stänger som täcker i princip hela lådan.
De sticker ju ut så då kanske allt smälter in på ett annat sätt. Då kanske 62 cm helt plötsligt är okej i alla.
Bifogar en bild på handtagen/stängerna.
Personligen tycker jag att att 620mm djup känns jättedjupt mot ikea skåp. Men det är ju jag..
Ja en centimeter hit och dit betyder faktiskt rätt mycket i detta sammanhanget. Är det så de inte kan ändra skivorna så får jag väl flytta ut skåpen även om det inte känns rätt i och med att jag byggt om hela köket från scratch och får göra en patentlösning för att jag inte var tillräckligt uppmärksam på djupet, trots att min egen originalritningen säger 610 mm.imported_Anders_S skrev:
Jag håller med föregående talare... Det är bättre med lite mer utstick då man ska torka av skivan. Plus att om man spiller vatten och dylikt vid diskbänken så hamnar inte det på ovansidan av skåpsdörrarna och rinner då inte heller på insidan av skåpen.

