Förvånar inte att Bhanhof ligger i topp. Hade min första driftstörning på flera år i onsdags förra veckan, tidsmässigt skedde det samtidigt som strömavbrottet som gjorde större delar av Södermalm strömlöst. Tror inte man vinner på att ha bäst kundtjänst utan för att tjänsterna fungerar problemfritt till ett bra pris + förstås att man kör hårt i privacy-frågan.

• Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Inte konstigt att Comhem ligger på jumboplats.Dålig kundservice.Lovar mer än man kan lova

• Gilla
eliroo
  • Laddar…
Nu har man som vanligt trixat med x-axeln så det ska se värre ut, men visst, har hört samma om ComHem...

Lite svårt med kvalitetsindex där man klumpar ihop olika faktorer för att avspegla sig mot referensvärden. Hur ser statistiken ut när man bryter ut den i delgrupper? Är det Agda 79 år som inte får hjälp när Bingolotto drar igång? Hur ser kundunderlaget ut generellt vid dom olika bredbandsoperatörerna? Min känsla att det är framförallt äldre som sitter med ComHem. Det behöver således inte betyda att antal driftsbrott är fler hos ComHem. SKI kan ge en hint men vi vet inget om delgrupper eller urval.

• Gilla
Bruzz
  • Laddar…
K
Bredband2 var inte med?

Valde Ownit efter mycket tvekande.. det är ju kul att de ligger bra till. Har inte haft några driftstörningar än.

• Gilla
whak
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå att Bahnhof får så bra betyg. Har varit kund i lite drygt tio år. I början var det riktigt bra, med kunnig kundservice som var lätt att få tag på. Nu tycker jag dock att de har gått ner sig totalt vad gäller servicen, enorma telefonköer för att styra över till deras "felsökningsguide" på nätet, där man måste klicka igenom fyrtio steg innan man får chansen att skriva fritext.

Dessutom så gick min router sönder, så jag är nu tvungen att använda den jag fick från Bahnhof när vi skaffade fiber, och det har inte varit något annat än problem med den.

Men som med allt annat så är man ju för lat för att orka byta...

• Gilla
tophee
  • Laddar…
Vi har Bahnhof som tjänsteleverantör, men de flesta problem vi upplever beror på ägaren av accessnätet Openinfra. Är oftast kortare avbrott.

Arnmark
M Manhunter skrev:
Inte konstigt att Comhem ligger på jumboplats.Dålig kundservice.Lovar mer än man kan lova
Tycker faktiskt det är lite förvånande att det finns ISP som ligger sämre till än Telia.
Tidigare när jag bodde i lägenhet så fanns det bara Telia. Sen när jag köpte mitt hus så fick jag välja vem jag ville och jag valde ownit.
Fy Fan va skönt att äntligen slippa Telia.

A och O utöver driftsäkerhet för operatörerna är att ha bra kringutrustning, dvs. den router som levereras måste fungera utan konstigheter. Det är tydligt i NPS-mätningar hos de olika operatörerna att allt för stor del av alla detractors riktar sitt missnöje mot utrustningen som levereras och att man inte förstår begränsningarna kring dess wifi och dylikt.

Man stoppar in routern i "Medieskåpet" i hallen och förväntar sig pga. okunskap om att det generellt är budgetroutrar operatörerna skickar ut att de ska fungera klockrent genom tjocka betongväggar och otyg.

Bahnhof vinner nog höga poäng pga. sin image, "screw the authority"-tänket går hem hos många.

Det suraste med kundservic på bredband är ju idiotlösningen att man ska felanmälan till tjänsteleverantören när felet uppenbart ligger i den fysiska anslutningen. Inte mycket att lasta tjänsteleverantörerna för mer än att de inte säger ifrån på skarpen mot nätägarna. Därmed får de förmodligen mycket oförtjänt skit för problem de inte rår på.

Har plöjt igenom Bahnhofs långa guide på hemsidan ett par gånger för att få skriva att hela byn, oavsett tjänsteleverantör, är utan Internet och bett dem jaga open infra. Har ganska fort fått svar från support båda gångerna. Men det hade ju varit enklare att slippa fylla i MAC-adresser osv när problemet uppenbart är ett annat.

Hur skulle det se ut om man gjorde lika på elanslutningen? Hej, Skelleftekraft, jag har strömavbrott i Bösarp! Kan ni fixa?

Har Telenor och är otroligt missnöjda med dom. Obefintlig kundservice som nästan är omöjlig att få svar från. Att ringa är enormt tålamodsprövande och svar via mail tar i bästa fall ca 2 veckor. Det är så otroligt irriterande att företag som lever av att sälja informationstjänster är så dåliga på just kommunikation.

PNO PNO skrev:
Det suraste med kundservic på bredband är ju idiotlösningen att man ska felanmälan till tjänsteleverantören när felet uppenbart ligger i den fysiska anslutningen. Inte mycket att lasta tjänsteleverantörerna för mer än att de inte säger ifrån på skarpen mot nätägarna.
* Problemet är att 80-90 % av bredbandskunderna inte kan göra en felavgränsning.
* Vissa nätägare säljer bara fiberkapacitet, etc.
Om du kollar lite här i trådarna så ser du problematiken.
Så nätägarna har oftast ingen support för slutkund utan det är avtalat att tjänsteleverantören tar det ansvaret, säkerligen nöjd då man inte belastas av extra kostnad från nätägaren för att hantera ett fåtal slutkunder som själv kan felavgränsa.
Problemet är som jag uppfattar många beskrivningar att tjänsteleverantören har en för "dålig" support.

Jag har just kastat ut Bahnhof som leverantör, de har stora kapacitetsproblem i Göteborgsområdet och min trafik till olika delar av landet och utomlands går ofta långa omvägar. Exempelvis så routas ofta trafiken till Stockholm via Köpenhamn.

Det har blivit bättre under sommaren och hösten, men när jag fick ett kanonerbjudande från Telia så kunde jag inte tacka nej. De kopplas in om några dagar och då får vi se om de håller vad de lovar, vilket alltså inte Bahnhof gjorde.

Innan Bahnhof hade jag A3, de var klart bättre än Bahnhof, men jag bytte bort dem för att jag inte var nöjd med dem heller. Innan detta hade jag mitt lokala energibolag (som tyvärr slutat leverera bredband till privatpersoner). Energibolaget hade en grymt bra tjänst, det är numera alltid den jag jämför med när jag tittar på vad folk får ut av abonnemanget. Jag antar dock att jag aldrig mer kommer att få det lika bra igen, de hade:
- låg packetloss
- extremt lågt jitter
- låga latenser (relativt avståndet) vart jag än skulle.

Jag gissar att den bra lösningen inte hade peering med andra operatörer utan att all peering gjordes med Internet. Dvs det är peeringen som görs mellan operatörerna i Sverige som sänker nätet. Det är pga detta jag nu hoppas på Telia då de har ett bra stamnät. Men vi får väl se...

Kan bara hålla med om att Com Hem är en enda stor katastrof! Införsäljningen perfekt men nä det inte funkar då är det rena katastrofen där den ena haden inte vet vad den andra gör, må vara det lär ha gått på charmkurs. Min roter la av efter en kort tid. Jag anmaades via telefon att felsöka och felsöka, starta om, vänta i flera timmar, starta om igen etc. under flera dagar. Till slut bad dem mig att fixa en annan kabel för 195:- (den som ingår). Sedan testa och testa igen under råd och dåd under några dygn, dock inget hjälpte. Till slut skulle de skicka en ny router då de sa att den måste vara trasig. Den dök upp efter en vecka att hämta på en besinstation i Göteborg, dock jag var då enligt plan i fjällen. Trots det inte fungerade drog de pengar på mitt konto 2 ggr för något som ej funkade. Jag reklamerade ch reklamerade, men då tog det starkaste kortet Com Hem har att ta till d.v..s faktura och inkassoavdelningen, som var i mina ögon både blind, döv och o total avsaknad av juridisk insikt! Givetvis hävde jag avtalet och skickade tillbaka burken. Pengarna fick jag aldrig tillbaka och nu har vi en indragen fiber för massor av slantar, men det känns som om vi överlever utan att ha tillgång till fibern med utrustnig som fortsatt sitter i undervåningen och blinkar grönt och rött i väntan på trafik. 4 G har visat sig klara alla våra behov sedan dess och snart kommer 5 G -då kan nog Com Hem och f.ö. alla andra fiberoperatörer mot konsument ta sig i brasan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.