3 354 läst ·
36 svar
3k läst
36 svar
Bredbands-telefoni och "dumpning" av det fasta abb
Ett tips till alla som är rädda för strömavbrott är att skaffa en billig UPS och koppla router + IP-dosan till, då kan man ringa även när det är strömavbrott. Router + Ip-dosa drar inte mycket ström, så om strömavbrottet inte är jättelångvarit bör man kunna använda telefonen rätt länge....
En UPS kostar runt femhundringen och uppåt.
Hej,ursäkta men vad är en UPS ? Låter som nåt som kan lagra ström. :Rena skrev:Ett tips till alla som är rädda för strömavbrott är att skaffa en billig UPS och koppla router + IP-dosan till, då kan man ringa även när det är strömavbrott. Router + Ip-dosa drar inte mycket ström, så om strömavbrottet inte är jättelångvarit bör man kunna använda telefonen rätt länge....
Tackar för upplysningen,har räknat lite och vi skulle spara ca 1400:- per år om vi tog telefonin genom BBB,har då inte tagit med samtalsavgifterna men det kanske inte skiljer så mkt.Har mailat BBB frågor ang.detta så får vi se vad dom svarar.
Är det verkligen så enkelt? I det flerfamiljshus där jag bor är i alla fall inte switcharna anslutna till avbrottsfri kraft. Hur har ni andra det?Rena skrev:
Problemet uppstår inte om man bor i villa. Stationen har ju egen backup, men som du säger, om man bor i flerfamiljshus är det problem...förmodligen är där ingen backup till switcharna.
Gäller också lite hur det är anslutet i andra ändan. Hyr man in sig i ett av telias rack vilket är det vanligaste då ingår reservkraft i hyran i stationen. Ställer man dit ett eget rack kan det variera och ställer man en liten kur utanför som många kommuner har gjort under utbyggnaden då får de fixa reservkraften själv.
Summeringen är att man inte ska ta ip telefoni för givet vid strömavbrott oavsett villa/lägenhet men har man en vanlig mobil som backup så är det ju lugnt
Summeringen är att man inte ska ta ip telefoni för givet vid strömavbrott oavsett villa/lägenhet men har man en vanlig mobil som backup så är det ju lugnt
Hej!
vi var i valet och kvalet när vi bytte till BBB. Men datasupporten här på jobbet varnade stort för att ta deras telefoni. gissa om vi är glada för det i dag...
Någon månad efter att vi kopplat in Adsl via BBB hittade vi vårt drömhus. Jag frågade BBB hur långt i förväg jag skulle anmäla flytt (efter att ha kollat att det gick att få adsl i nya huset). Svaret jag fick var 1 månad. Jag anmälde flytt.
Tre dagar innan flytt insåg jag att jag bara fått bekräftelse via mail på att min flyttanmälan kommit in. Mailar till kundtjänst och får till svar att "Ja, jo, de kommer att koppla ur det den 15 (december) men när de skulle koppla in på nya stället kan de inte säga i dagsläget... Nu följer en mailväxling som inte är av denna världen. Tror ni det hjälpte? Nej, "Vi är ledsna att du känner dig besviken, men så här är vår flyttrutin" - och varför de inte berättade det när jag frågade om flytt har jag ännu inte fått något svar på.
I dag (tack ni som orkat läsa så här långt) vet jag fortfarande inte när inkoppling kommer att ske. Vi har nu bett BBB dra så långt vägen räcker. Vi betalar de uppsägningsmånader vi måste, men hoppas att de håller sig långt borta från våra jack.
Så, tack gode gud att vi inte tog telefon via dem, får då hade vi heller inte haft någon telefon ännu...
/Maria
vi var i valet och kvalet när vi bytte till BBB. Men datasupporten här på jobbet varnade stort för att ta deras telefoni. gissa om vi är glada för det i dag...
Någon månad efter att vi kopplat in Adsl via BBB hittade vi vårt drömhus. Jag frågade BBB hur långt i förväg jag skulle anmäla flytt (efter att ha kollat att det gick att få adsl i nya huset). Svaret jag fick var 1 månad. Jag anmälde flytt.
Tre dagar innan flytt insåg jag att jag bara fått bekräftelse via mail på att min flyttanmälan kommit in. Mailar till kundtjänst och får till svar att "Ja, jo, de kommer att koppla ur det den 15 (december) men när de skulle koppla in på nya stället kan de inte säga i dagsläget... Nu följer en mailväxling som inte är av denna världen. Tror ni det hjälpte? Nej, "Vi är ledsna att du känner dig besviken, men så här är vår flyttrutin" - och varför de inte berättade det när jag frågade om flytt har jag ännu inte fått något svar på.
I dag (tack ni som orkat läsa så här långt) vet jag fortfarande inte när inkoppling kommer att ske. Vi har nu bett BBB dra så långt vägen räcker. Vi betalar de uppsägningsmånader vi måste, men hoppas att de håller sig långt borta från våra jack.
Så, tack gode gud att vi inte tog telefon via dem, får då hade vi heller inte haft någon telefon ännu...
/Maria
JO helt klart kan det bli strul.. så även med telia (det är dom också duktiga på)..
Jag ser detta som ett alternativ för dom som ej är så beroende av fast telefon..
Jag blev tvungen att skaffa det för att få ADSL..
Har 3 mobil så jag ringer "gratis" 3timmar och 20min /mån.. Så fasta telefonen använder jag aldrig.
Slutsats, vill du ha ADSL men är beroende av en fast telefon så låt BBB ta hand om allt så blir det lite billigare.
Jag ser detta som ett alternativ för dom som ej är så beroende av fast telefon..
Jag blev tvungen att skaffa det för att få ADSL..
Har 3 mobil så jag ringer "gratis" 3timmar och 20min /mån.. Så fasta telefonen använder jag aldrig.
Slutsats, vill du ha ADSL men är beroende av en fast telefon så låt BBB ta hand om allt så blir det lite billigare.
Har haft IP-telefoni i ungefär 6 månader.
Var lite introfel i början, samtalet kopplades helt ner bl. a..
En sak som inte fungerar med ip-telefoni är att göra dataanslutning. Låter lustigt men min larminstallatör kan inte logga in via voip på larmet. Där behövs en gammal hederlig lina från telia. Som tur är har jag en gsm-modul till larmet. Bara det att t. ex. comviq inte har en aning om vad ett data nummer (ex. com/9600) är för något. Som tur är vet telia vad det är och håller det i sin tjänst för simkort. Du får alltså ett separat datanummer kopplat till ditt gsm-kort och är inte samma nummer som det vanliga gsm-nummret som man ringer med. För att delvis prata om något som inte hade med tråden att göra.
Så det är inte i alla lägen ip-telefoni är av godo i dagsläget.
Var lite introfel i början, samtalet kopplades helt ner bl. a..
En sak som inte fungerar med ip-telefoni är att göra dataanslutning. Låter lustigt men min larminstallatör kan inte logga in via voip på larmet. Där behövs en gammal hederlig lina från telia. Som tur är har jag en gsm-modul till larmet. Bara det att t. ex. comviq inte har en aning om vad ett data nummer (ex. com/9600) är för något. Som tur är vet telia vad det är och håller det i sin tjänst för simkort. Du får alltså ett separat datanummer kopplat till ditt gsm-kort och är inte samma nummer som det vanliga gsm-nummret som man ringer med. För att delvis prata om något som inte hade med tråden att göra.
Så det är inte i alla lägen ip-telefoni är av godo i dagsläget.
Vi har haft ip-telefoni med BBB sedan starten för nåt år sedan. 2 ggr i början var vi utan telefon som kortast. Det har funkat kanonbra i övrigt hela tiden. Och våra telefonräkningar ligger på ca. 100:-/månad, totalt.
Nu ska vi alldeles snart flytta, och det känns verkligen tråkigt att inte kunna fortsätta använda detta. Kan verkligen rekommenderas utifrån mina erfarenheter.
(Observera att det inte var adsl, utan fiber)
Nu ska vi alldeles snart flytta, och det känns verkligen tråkigt att inte kunna fortsätta använda detta. Kan verkligen rekommenderas utifrån mina erfarenheter.
(Observera att det inte var adsl, utan fiber)
Då jag är en av alla blåsta aktieägare i Telia så vill jag verkligen uppmana alla att inte byta ut sina fasta abb. mot IP-telefoni. Ta istället gärna två eller fler fasta abb. via Telia och betala med glädje då det går till en god sak!