22 716 läst ·
242 svar
23k läst
242 svar
bredbands alternativ jämfört med fiber!
Så bara för att telia har en kostnad i att bygga nätet, så är det rimligt att telia tar 19 000 som ska täcka grävning bla även fast detta redan är utfört av abonnenten?mycke_nu skrev:
Det är som att få hela träd levererat till tomgränsen, och sen få en faktura för framkörning + sågning bara för att det är så det är tänkt från början.
Telia kan ju införa det på sina mobilabonnemang 299kr mån 24 månaders bindningstid + anslutningsavgift 19 000 kr samma motivering där, det kostade att bygga nätet så vi låter kunden bekosta hela infrastrukturen.
Ingen har påstått att det är gratis att bygga nät.
Nej, men jag påstår att det kostar ca 19000 kr att bygga fiber till en fastighet. Att Telia redan har lagt ut pengarna (på spekulation) betyder inte att abonnenten kan slippa betala vad det faktiskt har kostat.
Intressant. Jag behöver inte dubbel hastighet (från mina 3,29 Mbit/s som jag oftast kommer upp till idag), men väl så jag kommer över styrfart för SVT Play och Voddler (och kan köra BBCs playvariant på VPN-tunnel). Där går mina låga krav. Men jag pyntar inte trettiotusen till Svensk Infrastruktur för fiber. Kålen är från -73 och har redan två ledningspar.markusla skrev:När vi kollade efter nytt hus/tomt så låg fiber (snabb internetkoppling) extremt högt upp på listan.Tyvärr fick vi efter ett års letande sänka prioriteten på det för att hitta en tomt med det läget vi ville ha.
Hade jag dock fått välja mellan två likvärdiga hus med fiber eller kommunalt avlopp så hade jag solklart valt fiber. Kanske även om det varit kommunalt avlopp/vatten mot fiber.
Alla har vi olika krav och behov.
Pratade föresten med telia idag.
De säger att för 995 SEK så kopplar de in en extra tele-lina (plus kostnad till skanova för att gräva ner den, men måste ju redan gräva ner en lina så lär ju inte bli så mycket dyrare med två).
Därefter ska jag kunna ha dubbel ADSL. Men de var ärliga och sa att det inte är säkert att man får dubbel hastighet och att det kan strula, om så är fallet så får jag tillbaka inkpplingsavgiften.
Känns som det är klart värt att testa i alla fall.
Återkommer om någon månad med resultatet.
Vad är du som gör att det krävs dubbla ADSL?markusla skrev:När vi kollade efter nytt hus/tomt så låg fiber (snabb internetkoppling) extremt högt upp på listan.Tyvärr fick vi efter ett års letande sänka prioriteten på det för att hitta en tomt med det läget vi ville ha.
Hade jag dock fått välja mellan två likvärdiga hus med fiber eller kommunalt avlopp så hade jag solklart valt fiber. Kanske även om det varit kommunalt avlopp/vatten mot fiber.
Alla har vi olika krav och behov.
Pratade föresten med telia idag.
De säger att för 995 SEK så kopplar de in en extra tele-lina (plus kostnad till skanova för att gräva ner den, men måste ju redan gräva ner en lina så lär ju inte bli så mycket dyrare med två).
Därefter ska jag kunna ha dubbel ADSL. Men de var ärliga och sa att det inte är säkert att man får dubbel hastighet och att det kan strula, om så är fallet så får jag tillbaka inkpplingsavgiften.
Känns som det är klart värt att testa i alla fall.
Återkommer om någon månad med resultatet.
Så är det. Men ute vid kopplingen i gatan där din fastighet ansluts till kopplingsplint för anslutning till station kan alla paren till station vara nyttjade.mycke_nu skrev:
I värsta fall kan det t.o.m. finnas en pardelande utrustning då det funnits för få par från station för att täcka alla fastigheter i området. Och med pardelande utrustning så kan inte xDSL kopplas fram.
Men jag för står nog inte riktigt huvudsyftet med två xDSL abonnemang då det blir två helt separata anslutningar, inte någon dubblad hastighet eller lastdelande lösning. Men visst man får mera kapacitet genom att dela upp datorerna på två anslutningar. Men jag kanske missförstår vad som avses.
Redigerat:
En router med dubblan WAN är inte fasligt dyr.AndersS skrev:
Jo, men det är ju nedströms från DSLAM som du troligtvis vill få högre hastighet och jag vet ingen som har den tjänsten att kunna bundla två xDSL till dig, har avhandlats tidigare i tråden. Och du får även problem om du ska köra uppströms då ISP hanterar dig utifrån att du får två olika IP-adresser som tilldelas dina xDSL abonnemang så du skickar då ut trafiken via två olika IP-adresser om du försöker lastdela.Nyfniken skrev:
Ett annat tekniskt problem som uppstår om man försöker lösa det rent teoretiskt är att du troligtvis får olika hastighet på xDSL förbindelserna, med allt strul gällande buffring och omsändning.
Utgår nu ifrån att vi diskuterar vanliga privata Internetaccesser, inte företagslösningar med företagsanpassade tjänster för här kan man göra mera men då pratar vi om andra kostnader.
Redigerat" lade till text med olika hastighet"
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Precis det kräver lösningar i båda ändar, och nedlänk är viktigast. Trivialt så kan ju dubbla abbonnemang fungera "dubbelt så bra" om man är flera i samma fastighet som var och en vill ha högre fart. Men *en* dator/TCP-koppel i fastigheten är det svårt att få någon bättre sprutt på (iaf utan att stå på huvudet och ha tillgång till routrar/datorer på ett bra ställe på Internet).AndersS skrev:
Är det någon som lyckats utröna om det finns någon i Sverige som erbjuder "bundlingstjänsten" för ADSL? Den finns som sagt som företagslösning i andra länder (exv. England), men jag har inte lyckats hitta någon i Sverige, ens för företag. (Jag har iofs inte letat jättenoga).
Det är väl i såna fall då lika bra att låta den som spelar ha en egen ADSL-lina och låta resten av familjen dela på den andra? Har man inte stöd i bägge ändar så kommer det ju i praktiken att fungera på det sättet även om man råkar ha en router med två WAN-portar.
Telia killen ringde igår. Han berättade att den kabel som läggs ned har 4 trådar, så man kan köra dubbla abbonemang på den utan att behöva lägga ned dubbla kablar.
Men, tydligen var det fullt i telefonstolpen (inte axe växelm, utan i den närmaste stolpen) så han kan bara koppla in vårt gamla abb, och vi får snällt vänta på att någon eventuellt säger upp sin telefon i framtiden.
Finns ingen 4G täckning där, och 3G täckningen på Telia,Tele2 och 3 suger, så jag får helt enkelt hålla tummarna att ADSL30 blir good enough. Men det är väl det priset man får betala för att få en härlig strandtomt med fantastisk utsikt och läge
Men, tydligen var det fullt i telefonstolpen (inte axe växelm, utan i den närmaste stolpen) så han kan bara koppla in vårt gamla abb, och vi får snällt vänta på att någon eventuellt säger upp sin telefon i framtiden.
Finns ingen 4G täckning där, och 3G täckningen på Telia,Tele2 och 3 suger, så jag får helt enkelt hålla tummarna att ADSL30 blir good enough. Men det är väl det priset man får betala för att få en härlig strandtomt med fantastisk utsikt och läge
Jag håller med dig sluta gnäll, när det går som segast logga av ta en kall och njut av utsiktenmarkusla skrev:Telia killen ringde igår. Han berättade att den kabel som läggs ned har 4 trådar, så man kan köra dubbla abbonemang på den utan att behöva lägga ned dubbla kablar.
Finns ingen 4G täckning där, och 3G täckningen på Telia,Tele2 och 3 suger, så jag får helt enkelt hålla tummarna att ADSL30 blir good enough. Men det är väl det priset man får betala för att få en härlig strandtomt med fantastisk utsikt och läge![]()