18 037 läst ·
116 svar
18k läst
116 svar
Bredband och tv i ny villa?
Sista vändan var det helt ok plan med delvis avbetalning. Men du har nog en poäng, är yngre par som byggt nytt, i stället för oss som köpt billigt och helrenoverat ;-) 20.000:- i engångskostnad, sparar in allt jämfört med telias ADSL kostnad och telefon på fyra år...mycke_nu skrev:
Redigerat:
Du missade helt poängen med mitt inlägg. Många förstår inte skillnaden och beroendet mellan upplösning, bitrate och komprimering. Framför allt inte hur det påverkar kvalitet. Syftet var att på ett enkelt och lättförståeligt sätt illustrera ungefär hur det hänger ihop utan att trassla in mig i onödiga detaljer. Att förenkla det hela så att till och med gamla mamma har en chans att förstå vad det handlar om i princip var ett medvetet val. Exakt vilken komprimeringsgrad det handlar om är då inte särskilt relevant.Hoppehare skrev:
Om man väljer analog telefoni, ingår det att dom drar kopparledning då? Eller blir det en separat kostnad för mig?pelpet skrev:ADSL eller inte beror på flera saker.
- Finns teleledning hem till dig?
- Är ledningen tillräckligt kort? Det får inte vara för långt avstånd.
- Finns det plats i telestationen? Vissa operatörer vill inte ta kostnaden för en utbyggnad.
Ett sätt att tilltvinga sig plats kan vara att beställa analog telefoni. Då måste operatören koppla in din kopparledning, och då är det enklare att koppla in ADSL sen.
Ring BBB och be om en förklaring om varför de inte kan leverera, och fråga om det finns något sätt du kan agera på för att få ADSL. De har koll på det.
Annars finns det ju mobilt bredband, men det går ju dåligt ihop med streaming.
I de flesta fall beställer du en fast telefoni och då kan operatören, i de flesta fall blir det Telia, att välja att leverera den med koppar eller via radiokommunikation via mobilnätet. Detta är reglerat via PTS och det är rättsligt prövat att det inte behöver vara via koppar/fiber.Anna1984 skrev:
Kravet på att leverera gäller enbart permanentboende, men även här finns det undantag när kostnaden blir allt för hög vilket då hanteras av PTS.
Redigerat:
Ok så det kan alltså bli antingen kopparledning eller via mobilnätet? Men det är inte en kostnad som jag måste ta, utan den ingår i mitt abonnemang då eller?AndersS skrev:I de flesta fall beställer du en fast telefoni och då kan operatören, i de flesta fall blir det Telia, att välja att leverera den med koppar eller via radiokommunikation via mobilnätet. Detta är reglerat via PTS och det är rättsligt prövat att det inte behöver vara via koppar/fiber.
Kravet på att leverera gäller enbart permanentboende, men även här finns det undantag när kostnaden blir allt för hög vilket då hanteras av PTS.
Eftersom jag endast skulle vara intresserad av fast telefoni för att för koppar, så att jag kan få bredband genom telefonjacket så antar jag att dom kan svara på om det blir installation med koppartråd eller mobilt?
Fast om jag väljer att teckna analogt telefoni och bredband genom telefonjacket så kanske jag kan "tvinga" dem att installera koppar. Förutsatt att jag inte behöver betala extra för det förstås.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Yngre personer har väl nästan till 100% smartphones och liknande, och tycke att det räcker.kysan skrev:
Medan äldre hellre förlitar sig på det fasta nätet "av födsel och ohejdad vana".
Mitt hus är, trots att vi inte är lastgamla (host host), det enda i närområdet som har fast telefon och kopparkabel ända in.
Om jag nu gissar att man är villig att leverera fast telefoni via nya koppartrådar så är det med största sannolikhet också möjligt att kunna få xDSL (bredband).Anna1984 skrev:Ok så det kan alltså bli antingen kopparledning eller via mobilnätet? Men det är inte en kostnad som jag måste ta, utan den ingår i mitt abonnemang då eller?
Eftersom jag endast skulle vara intresserad av fast telefoni för att för koppar, så att jag kan få bredband genom telefonjacket så antar jag att dom kan svara på om det blir installation med koppartråd eller mobilt?
Fast om jag väljer att teckna analogt telefoni och bredband genom telefonjacket så kanske jag kan "tvinga" dem att installera koppar. Förutsatt att jag inte behöver betala extra för det förstås.
Ja, finns det inte ADSL i telestationen så kommer den och kopparnätet med all sannolikhet att raseras inom ett par år. Så är det i vår lilla socken och på många andra ställen här på Gotland.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför accepterar vi såna tekniska försämringar som mobiltelefoni innebär?
OK, om man är på resande fot och utom räckhåll för en fast telefon är det ett fantastiskt hjälpmedel.
Men om man, under arbetet eller hemma, som de flesta faktiskt har en "fast" telefon inom räckhåll är den ju mycket, mycket bättre!
Jag lyssnar mycket på radio, och där är många program där folk kan ringa in, telefonväkterier och annat.
Allt från "Språket" ner till "Ring P1". Och när folk ringer in från sina mobiler kan man ibland knappt höra vad de säger.
Det är väl därför det messas så mycket. Då går meddelandet i alla fall att förstå.
OK, om man är på resande fot och utom räckhåll för en fast telefon är det ett fantastiskt hjälpmedel.
Men om man, under arbetet eller hemma, som de flesta faktiskt har en "fast" telefon inom räckhåll är den ju mycket, mycket bättre!
Jag lyssnar mycket på radio, och där är många program där folk kan ringa in, telefonväkterier och annat.
Allt från "Språket" ner till "Ring P1". Och när folk ringer in från sina mobiler kan man ibland knappt höra vad de säger.
Det är väl därför det messas så mycket. Då går meddelandet i alla fall att förstå.
Redigerat:
Och blir man ännu äldre så att exempelvis trygghetslarm blir aktuellt är nog fast telefoni med "gammal" koppar att föredra. Jag vet att vissa (alla?) leverantörer av IP-telefoni direkt avråder från att använda denna med trygghetslarm då tekniken inte fungerar vid strömavbrott.KnockOnWood skrev:
Det gör å andra sidan inte heller alltid fast telefoni heller. Min bredbandstelefoni fungerar dock då fiberoperatören har batteribackup och även jag har en sådan. För larm och trygghetslarm rekommenderar jag GSM, tyvärr är det inte alla kommuner som väljer att köpa dessa trygghetslarm...Alfredo skrev: