Om några månader kommer jag att flytta in i min nybyggda villa. Jag har några funderingar som jag undrar om ni kan hjälpa mig med.

Villan ligger i ett område som tyvärr inte har fiber. Det finns inga speciella leverantörer som är knutna till adressen eller området heller.

Grundförutsättningar:

Jag har valt till Hjältevadshus tillval gällande media med extra tv/data uttag. Här är infon om det:

Multimedianätet integrerar kommunikation och underhållning i hemmet. Tillvalet omfattar ledningsdragning med 2 st datakablar och 1 st koaxialkabel för tele, data och TV till 9 st multimediauttag (för TV gäller 8 st uttag).
I multimediaskåpet finns telefonfördelning som medger upp till 7 st aktiva telefoner samtidigt. Det ingår en router med 5 portar och antennförstärkare med 8 st utgångar. Även rör för infällda högtalare i tak ingår i vardagsrum
.

När det kommer till tv. Vilka val av operatörer har jag? Vilka skulle nu rekommendera?

Bredband. Vad har jag att välja på där? Vilka operatörer rekommenderas?

Redigerat:
Jag hade sett till att få coax till taket och satt upp en tv-antenn och kört boxers fria utbud. Det kostar ingenting och passar mig som helst inte ser på tv. Annars har canal digital (satellit) bra pris och utbud för den som gillar film och tv. Även då är det bra med coax till parabol-platsen.

Internet borde bli adsl, förutsatt att du har telefon indraget. Det finns många bra operatörer. Jag har goda erfarenheter av Bahnhof. Detkan vara vettigt med tomrör till taket för att kunna sätts upp en 4G-antenn om det blir problem att få fast internet.

Lägg också ner ett kabelrör från teknikrummet til gatan. Om fibern kommer slipper du gräva isåfall.

Kan du få xDSL så går det ev. att ta in både ditt bredband och TV den vägen, enkelt och smidigt.
Börja med att kolla om du kan få xDSL av någon operatör, t.ex. Telia och vilken hastighet man då tror att du kan få.
Kan du få varken fiber eller koppar så blir det mobilt bredband och TV via markbundet eller satellit.

Om man vill förbereda för att ha satellit-tv bör man dra koax från antennen direkt till varje uttag. Till mottagare där man vill kunna spela in och titta på ett program samtidigt ska man ha två koaxkablar, till övriga en. Att dra en sladd till en mediacentral och splitta där är lite för mycket 1968 för att funka idag. Nu skaffar man ett mikrovågshuvud med så många utgångar man behöver och gör splitten där istället.

MathiasS skrev:
Om man vill förbereda för att ha satellit-tv bör man dra koax från antennen direkt till varje uttag. Till mottagare där man vill kunna spela in och titta på ett program samtidigt ska man ha två koaxkablar, till övriga en. Att dra en sladd till en mediacentral och splitta där är lite för mycket 1968 för att funka idag. Nu skaffar man ett mikrovågshuvud med så många utgångar man behöver och gör splitten där istället.
Där lärde jag mig något nytt. Men drar man en rejäl bunt coax (eller tomrör) mellan teknikrum och parabolplats så borde det funka, då kan man koppla ut via husets coaxnät.

Vårt Hjältevadshus är byggt '05, så det kanske har ändrats lite sedan dess men vi har:
Tomrör från vind till tre stycken platser lämpliga för TV. (För parabol)
Annars finns coax från vind till mediaskåpet.

En 5 ports switch följde med, men är utbytt mot två större, så att alla uttag är inkopplade. Har kopplat om telefon o nätverk så det är mer uttag för datorer. Kan tycka att samtliga uttag borde vara inkopplade. Jmfr eluttag 😃

Vet inte hur skåpet ser ut nu, men vårt är ganska trångt och hade gärna sett ett större. ImageUploadedByByggahus.se1398232408.663616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

knepigt läge med bredband. kan en 4G lösning vara ett alternativ?
är personligen inte helt förtjust mobilt bredband, men om det finns täckning så torde det vara det absolut enklaste. Annars är jag osäker på hur det fungerar med tanke på att ingen verkar vilja fixa bredband där? för att få adsl/Xdsl så behövs väl vanlig telefontråd framdragen? kostar en hel del vad jag vet.

ett alternativ på TV ifall du får fram ett okay bredband är
http://viaplay.se/viaplayboxen

kör den själv på en adsl anslutning och fungerar så gott som felfritt :)

MathiasS skrev:
Om man vill förbereda för att ha satellit-tv bör man dra koax från antennen direkt till varje uttag. Till mottagare där man vill kunna spela in och titta på ett program samtidigt ska man ha två koaxkablar, till övriga en.
Ett litet tillägg till det du skriver. Det är ingen nackdel att dra två kablar om man kan till en plats där man vill ha inspelningsbar satellitbox. Dock har såvitt jag vet både Viasat och Canal Digital idag boxar som kör med SatCr och då räcker det med en kabel. Vid nybygge hade jag själv dock lagt två kablar.

j.f.s
Jag är tvingad till mobilt bredband då det varken finns koppar eller fiber att tillgå hos mig. Jag kör Tele2 och det fungerar väldigt bra men det är dyrt dyrt dyrt och inte ett alternativ för att streama HD-TV. Tecknade avtalet i Januari och har 60GB per månad i trafik. Som trafik räknas data både upp och ner. Det går fort att bränna dessa 60GB. Jag har turen att "bara" betala 369:- per månad då Tele2 nu höjt avgiften till 739:- för samma abonnemang.

Redigerat:
Gällande satellit så finns det avancerade multiswitchar som man kan montera centralt och därifrån dra en koaxialkabel till varje mottagare (inspelningsbar box har två mottagare), från parabolhuvud till kabelsplitten dras det fyra koaxialkablar för varje satellitpossition, sedan går det att använda hur många mottagare som man vill.

http://www.satpro.se/default.asp?id=11001&ucat_nr=0&show=1

alfista skrev:
Ett litet tillägg till det du skriver. Det är ingen nackdel att dra två kablar om man kan till en plats där man vill ha inspelningsbar satellitbox. Dock har såvitt jag vet både Viasat och Canal Digital idag boxar som kör med SatCr och då räcker det med en kabel. Vid nybygge hade jag själv dock lagt två kablar.
Från parabolen får man signalerna uppdelade på två frekvensband som växlas med matningsspänningen. Sedan är den dessutom uppdelad på två polarisationer som väljs genom en 22khzsignal. En kabel kan bara vidareförmedla en av dessa 4 åt gången. Det betyder att om du har en kabel kan du titta på/spela in de kanaler som ligger i den kombination du valt. Alltså måste du ha två kablar. Marksänt är annorlunda.

Notera att det inte finns någon större anledning att sätta en parabol på taket, de fungerar lika bra monterade på väggen, på ett närliggande garage, eller rent av på marken.

Om det tex finns en lämplig gavel som vätter mot söder (med fri sikt mot satelliterna) så skulle jag absolut montera parabolen där, strax under takutsprånget.

sunqan skrev:
Från parabolen får man signalerna uppdelade på två frekvensband som växlas med matningsspänningen. Sedan är den dessutom uppdelad på två polarisationer som väljs genom en 22khzsignal. En kabel kan bara vidareförmedla en av dessa 4 åt gången.
Nej, det stämmer inte längre, det finns LNB och boxar som kan skicka flera signaler på en kabel. Kallas ibland SatCR, ibland Unicable. Det innebär också att man idag kan kaskadkoppla boxar. Som sagt, både Canal Digital och Viasat har sedan ett par år boxar i sina sortiment som klarar detta.

Även om man kan kompensera för brist på kabel med modern utrustning så är det oftast billigare att lägga in mer kabel om möjligheten finns.

Man kan ju jämföra med HDMI som går att köra över cat6, men det är en billigare lösning att lägga tomrör för HDMI om möjligheten finns.

Och satcr är tydligen begränsad till 4 mottagare per kabel (två boxar med inspelning alltså) så man åker på två kablar ändå, plus möjligen fler om man vill ha en satellit till...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.