18 037 läst ·
116 svar
18k läst
116 svar
Bredband och tv i ny villa?
Vad jag har kommit fram till så när det gäller tv så har jag följande val. Antingen Boxer, ViaSat eller Canaldigital. Jag har mailat dem.
Vad det gäller boxer så krävs det endast en antenn på taket.
ViaSat meddelat att dom kan installera deras tjänst i princip överallt, men att dom då måste installera en parabol.
Canaldigital svarar något luddigt med att jag måste ansluta mig till ett stadsnät för att använda mig av dom. Hur tar jag reda på om det finns stadsnät i mitt område?
Ang. bredbandet så verkar det inte som att bredbandsbolaget kan leverera till min adress. Jag bor ju en bit ut på landet utanför Stockholm. Vilka leverantörer skulle ni rekommendera för bredband? Jag vill gärna ha ett ganska bra bredband då jag surfar mycket och streamar filmer bl.a.
Vad det gäller boxer så krävs det endast en antenn på taket.
ViaSat meddelat att dom kan installera deras tjänst i princip överallt, men att dom då måste installera en parabol.
Canaldigital svarar något luddigt med att jag måste ansluta mig till ett stadsnät för att använda mig av dom. Hur tar jag reda på om det finns stadsnät i mitt område?
Ang. bredbandet så verkar det inte som att bredbandsbolaget kan leverera till min adress. Jag bor ju en bit ut på landet utanför Stockholm. Vilka leverantörer skulle ni rekommendera för bredband? Jag vill gärna ha ett ganska bra bredband då jag surfar mycket och streamar filmer bl.a.
Kan BBB inte leverera ADSL så kan i princip ingen leverantör göra det, möjligen telia. Eventuellt i kombination med fast telefoni.
Det som främst skiljer är kvalitet på kundservice och bakomliggande nät. Vilken hastighet du får beror på kopparkabelns längd och kvalitet, du kan fråga operatörerna vilken hastighet du kan förvänta dig.
Kan du få fiber på något sätt (typ en fiberförening, samfällighet) så är det klart bäst val. Hör med grannarna.
Det som främst skiljer är kvalitet på kundservice och bakomliggande nät. Vilken hastighet du får beror på kopparkabelns längd och kvalitet, du kan fråga operatörerna vilken hastighet du kan förvänta dig.
Kan du få fiber på något sätt (typ en fiberförening, samfällighet) så är det klart bäst val. Hör med grannarna.
Redigerat:
Då har du kanske hamnat på "fel" Canal Digital. Man får nog anse satellit (alltså parabol) vara Canal Digitals huvudsakliga distribution, IPTV (det du verkar ha fått svar på) har man separerat ut och försökt göra sig av med.Anna1984 skrev:
Är det så illa? Men det måste väl gå att kunna få bredband överallt nu för tiden. Speciellt bara några mil utanför Stockholm?pelpet skrev:Kan BBB inte leverera ADSL så kan i princip ingen leverantör göra det, möjligen telia. Eventuellt i kombination med fast telefoni.
Men om BBB inte kan leverera så har jag alltså bara Telia att vända mig till?
ADSL eller inte beror på flera saker.
- Finns teleledning hem till dig?
- Är ledningen tillräckligt kort? Det får inte vara för långt avstånd.
- Finns det plats i telestationen? Vissa operatörer vill inte ta kostnaden för en utbyggnad.
Ett sätt att tilltvinga sig plats kan vara att beställa analog telefoni. Då måste operatören koppla in din kopparledning, och då är det enklare att koppla in ADSL sen.
Ring BBB och be om en förklaring om varför de inte kan leverera, och fråga om det finns något sätt du kan agera på för att få ADSL. De har koll på det.
Annars finns det ju mobilt bredband, men det går ju dåligt ihop med streaming.
- Finns teleledning hem till dig?
- Är ledningen tillräckligt kort? Det får inte vara för långt avstånd.
- Finns det plats i telestationen? Vissa operatörer vill inte ta kostnaden för en utbyggnad.
Ett sätt att tilltvinga sig plats kan vara att beställa analog telefoni. Då måste operatören koppla in din kopparledning, och då är det enklare att koppla in ADSL sen.
Ring BBB och be om en förklaring om varför de inte kan leverera, och fråga om det finns något sätt du kan agera på för att få ADSL. De har koll på det.
Annars finns det ju mobilt bredband, men det går ju dåligt ihop med streaming.
obs att de sänder från olika satelliter, så båda samtidigt kräver antingen två paraboler eller en parabol med två mikrovågshuven (sk sidmatning) och sen alla kombinationer av kablar som krävs (minst två i alla fall, om du vill kunna se allt samtidigt (Anna1984 skrev:
Nu har du väl kastat om siffrorna på årtalen.MathiasS skrev:
Multiswitchar har ju knappt ännu slagit igenom i Sverige. En av många fördelar med multiswitchen är ju att den kan matas med en eller flera satelliter samt marknätet och sedan skicka detta vidare ut i huset via ett stjärnnätverk.
Ja, precis så illa är det.Anna1984 skrev:
Det du bör göra är att omedelbums undersöka vad det finns för planer på fiber i området genom fiberföreningar. Du kan också kolla intresset med grannar och anmäla er till Telia öppen fiber. Eventuellt är enda chansen att ni skapar en fiberförening och löser problemet själva. Det är typiskt sett så det går till nu för tiden.
Under tiden får du försöka hitta en lösning som funkar någorlunda, antingen ADSL eller om det fortfarande finns några 4G abb. med obegränsad datamängd som går att teckna. Jag har gjort så i väntan på att vi får fiber hit. Jag hoppas att 4G håller måttet under de c:a 2 år det tar innan vi har fiber här.
Vi har i väntan på fiber nu kört med Telia 6-8. Inte snabbt, men fungerar med alla playtjänster etc, då har vi ändå mycket iPrylar... Kan inte koppla upp mig mot jobbets dator, så begränsningen är 0,5 upp... Har TV med parabol från Canal Digital, väljer man IP-tv från Telia så stjäl det bandbredd. Men på det hela nöjd då det kunde varit värre, grannen i slutet på byn får 2.
6-8 Mbit borde innebära att du bor ca 3 - 3,5 km från telestationen, kabelvägen. Det innebär att oavsett vilken leverantör du väljer så får du den hastigheten. Rent tekniskt beror ADSL-hastigheten på dämningen i kabeln, och dämpningen beror huvudsakligen på kabelns längd. Så här ser sambandet ut, ungefär.
6-8 Mbit/s är inte någon katastrof, det duger för det mesta. SVT play drar upp tilll 3 Mbit/s, Jag tror Netflix HD ligger på ca 5 Mbit/s. Spoify ligger på 0,3 Mbit/s. Det som inte funkar bra är att köra strömmad TV till flera enheter samtidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6-8 Mbit/s är inte någon katastrof, det duger för det mesta. SVT play drar upp tilll 3 Mbit/s, Jag tror Netflix HD ligger på ca 5 Mbit/s. Spoify ligger på 0,3 Mbit/s. Det som inte funkar bra är att köra strömmad TV till flera enheter samtidigt.