– Om Telia eller någon annan köper upp de här små pluttnäten och börjar monopolprissätta driften så är det förstås ett problem. Då måste priset regleras på samma sätt som man gör med elnät i dag, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarna.
Jag säger inte att du har fel men detta gäller bara om ledningsägaren kan visa på allmännytta eller samhällsviktiga funktioner. Typ att kommunen drar sin stamledning över en fastighet. Inte till Astas hus. Vad jag kan läsa mig till.tommib skrev:Varför skulle det bli spännande? Om du har medgivit att kabeln grävs ner så ligger den där. När den väl ligger på plats kan du vara helt säker på att företaget som lade ner den får ledningsrätt (inte riktigt samma som servitut) omedelbart om de ansöker om det. Speciellt när det blev billigare för dig för att du tillät grävningen (jfr ekonomisk kompensation)
[länk]
Malisan74 skrev:
Håller med om att telias modell är lite märklig, men det är bara gilla läget eller knyta näven i fickan.
Kör 4G det duger gott och väl för surf har man ett extremt användande av dataförbrukning då är konstnaen för fiber rätt försumbar.
Hur kopplar du upp dig idag?
Jag läste den. Den berör ComHem som tjänsteleverantör. Om du inte är nöjd med ComHem står det dig vad jag förstår helt fritt att välja en annan tjänsteleverantör.
Gå in här http://www.gothnet.se/Sv/Fastighetsagare/Villa_radhus och klicka på länken till iTUX. Där matar du in din adress mm så får du se vilka tjänsteleverantörer som kan erbjudas.
Gå in här http://www.gothnet.se/Sv/Fastighetsagare/Villa_radhus och klicka på länken till iTUX. Där matar du in din adress mm så får du se vilka tjänsteleverantörer som kan erbjudas.
Jag ser ingenting om det i lantmäteriets information. Hur som helst så kan nog den diskussionen bortses från helt då den ursprungliga kommentaren var att man hade fått en billigare installation själv genom att tillåta grävning till andra fastigheter. Juridiskt kan man sannolikt då anse att ett avtal ingåtts och ersättning har utgått. Jag är inte 100% säker och det är nog ingen annan heller innan det avgjorts i en domstol, men jag misstänker att det skulle gå till ungefär som jag skrev.Jocke Best skrev:
Då är engångskostnaden 25 000 kr om man inte vil ha med comhem. Så fattar jag det och det är som ni skrev däruppe. Hittade denna fil http://www.gothnet.se/Filer/Dokument/FAQ för fiberinstallation.pdf?TS=635346332612375511 Står att man ej får gräva själv i sitt
Så du vill alltså ha din fiberanslutning subventionerad av Comhem men inte beställa tjänster genom dem?
Hur detta funkar borde väl ändå vara uppenbart för dig om du säljer mobilabbonemang.
"Jag tar en ny iPhone 6 tack, med Teliaabonnemang och subventionerat pris. Men jag tänker bara vara bunden i 6 månader istället för 24"......
Hur detta funkar borde väl ändå vara uppenbart för dig om du säljer mobilabbonemang.
"Jag tar en ny iPhone 6 tack, med Teliaabonnemang och subventionerat pris. Men jag tänker bara vara bunden i 6 månader istället för 24"......
TS: Den verkliga kostnaden för att ansluta en fiber är runda slängar 15-30000. För att få ett så lågt pris krävs ofta att minst runt 100 punkter ansluts samtidigt. Den verkliga kostnaden för efteranslutningar brukar bli betydligt högre eftersom man inte kan dela ställkostnaderna över flera anslutningar. Bara att transportera ut en grävmaskin kostar lätt ett par tusen i transporter, därtill kommer fibersvetsvagn, trafikanordningstillstånd, administrativ tid i form av planering, schaktanmälan till kommunen och samordning av entreprenörer etc. etc.
En efteranslutning är ofta en ren förlustaffär för ett affärsdrivande företag (eller kommunalt stadsnät för den delen). Men det är sällan möjligt att ta ut det faktiska priset för en efteranslutning, utan man får marknadsanpassa detta och istället ta in det på antingen bundna avtal eller att ha viss marginal i andra anslutningar och på så vis hålla en rimlig prisnivå som accepteras av alla och uppfattas rättvis.
Priset som en abonnent får betala för en efteranslutning har alltså noll och ingenting med den faktiska kostnaden på just den fastigheten att göra. Det är en schablonisering som styr priset. Allt annat är helt ohanterbart i ett längre perspektiv och blir orättvist.
Utöver prisaspekterna så krävs det sin man eller kvinna för planering av fiberkabalisationen för få en infrastruktur som är långsiktigt hållbar, ekonomiskt försvarbar, möjlig att underhålla och som går att skala vidare på. De aspekterna och kunskapen om hur det aktuella nätet är uppbyggt är det få villaägare som har när man tycker att en anslutning bara är att gräva till grannen...
Vilket svar du kommer få från ditt fiberbolag kan du nog utläsa mellan raderna
/fd stadsnätsansvarig
En efteranslutning är ofta en ren förlustaffär för ett affärsdrivande företag (eller kommunalt stadsnät för den delen). Men det är sällan möjligt att ta ut det faktiska priset för en efteranslutning, utan man får marknadsanpassa detta och istället ta in det på antingen bundna avtal eller att ha viss marginal i andra anslutningar och på så vis hålla en rimlig prisnivå som accepteras av alla och uppfattas rättvis.
Priset som en abonnent får betala för en efteranslutning har alltså noll och ingenting med den faktiska kostnaden på just den fastigheten att göra. Det är en schablonisering som styr priset. Allt annat är helt ohanterbart i ett längre perspektiv och blir orättvist.
Utöver prisaspekterna så krävs det sin man eller kvinna för planering av fiberkabalisationen för få en infrastruktur som är långsiktigt hållbar, ekonomiskt försvarbar, möjlig att underhålla och som går att skala vidare på. De aspekterna och kunskapen om hur det aktuella nätet är uppbyggt är det få villaägare som har när man tycker att en anslutning bara är att gräva till grannen...
Vilket svar du kommer få från ditt fiberbolag kan du nog utläsa mellan raderna
/fd stadsnätsansvarig
Redigerat:
