Här i kommunen så är det kommunen som äger fibernätet men Telia sköter drift/underhåll.

För nya kunder:
Ingen engångsinstallationskostnad däremot fast månadskostnad så länge som man har något abonnemang (internet/tv/tele). Om man efteransluter sig så utgår en extra kostnad på ca 6000kr (har inte exakt summa i huvudet), denna extrakostnad är till för att det kostar denna summa att i efterhand komma ut med fibervagnen för att blåsa i fiber och för fibersvetsningarna.
 
Malisan74 skrev:
Om det är 100 hus i grannskapet så hade man sluppit riva upp hela gatan om man kunnat dela linan som gått in på våran tpmtgräns. Hoppas ni förstår vad jag menar. Om man kopplar upp sig på gatan eller delar på våran tomt är väl samma sak
Att begära servitut för xxx fastigheter för att få gräva kabel på deras fastighet, där vissa inte vill, blir en sådan administrativ hantering att tid, kostnad och senare komplettering säkerligen blir dyrare. Det blir även mycket krångligt, kanske omöjligt, att senare ansluta nya fastigheter som tidigare kanske tackat nej eller fastigheten fått en ny ägare.
Ska man för varje tillkommande fastighetsägare in och gräva på olika privata fastigheter, beakta att man idag för många fibernät bygger när man har fler än 30% i området, dvs hur många av de som inte ansluter idag och som nekar grävning på sin tomt när man själv inte önskar något.

Fiber är ingen teknik där du kan dela en fiber för fastigheter utan att du måste installera annan teknik som hanterar det, dvs du delar inte på något utan det grävs ned flera parallella förbindelse i kvarteret, sedan finns distributionspunkter men nu blir det lite mera komplicerat så vi avslutar här.

Så svaret blir att det finns säkerligen mängder med smarta lösningar som för vissa enskilda fastigheter skulle kunna spara några kronor, men att producera det i större skala fungerar inte och blir oerhört kostnadsdrivande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Här i kommunen så är det kommunen som äger fibernätet men Telia sköter drift/underhåll.

För nya kunder:
Ingen engångsinstallationskostnad däremot fast månadskostnad så länge som man har något abonnemang (internet/tv/tele). Om man efteransluter sig så utgår en extra kostnad på ca 6000kr (har inte exakt summa i huvudet), denna extrakostnad är till för att det kostar denna summa att i efterhand komma ut med fibervagnen för att blåsa i fiber och för fibersvetsningarna.
Om det är Kalmar (din profilinfo) så drar Telia även öppen fiber som äga av Skanova, där man betalar engångskostnad och sedan väljer operatör för tjänsterna. Där gräver man förberedande fram till tomtgräns för de som initialt inte väljer att ansluta sig, vilket innebär att vid senare anslutning så blir det bara grävning på egen fastighet, ev. får man ta ett hål i asfalten för att få tag i kanalisationen. Kan säkert finnas avvikelser vid speciella fall.
 
peternicklas
I vår kommun så skrivs det inga servitut. All fiber ska, så långt det är möjligt, ligga på kommunal eller fastighetens mark.
 
Hos oss fick man komplettera ett servitut på vår gemensamma garageplats (finns idag befintligt servitut) som tillhör flera fastigheter som var enda vägen in till en av fastigheterna. Fastigheten har valt att inte ansluta men man, i detta fallet Skanova, valde att skära upp asfalt och lägga in kanalisation fram till fastigheten som förberedande. De inhämtade först att muntligt godkännande av oss.
 
Det enda sättet att spara pengar här är nog tyvärr att dra en kabel eller radiolänk över till grannen och surfa på deras internetuppkoppling.
 
När svensk infrastruktur drog hos oss fick man rabatt om man gick med på att de fick dra till grannar över ens tomt.
Inga servitut skrevs så det lär bli spännande i framtiden....
 
AndersS skrev:
Om det är Kalmar (din profilinfo) så drar Telia även öppen fiber som äga av Skanova, där man betalar engångskostnad och sedan väljer operatör för tjänsterna. Där gräver man förberedande fram till tomtgräns för de som initialt inte väljer att ansluta sig, vilket innebär att vid senare anslutning så blir det bara grävning på egen fastighet, ev. får man ta ett hål i asfalten för att få tag i kanalisationen. Kan säkert finnas avvikelser vid speciella fall.

Lite OT.
Jag bor i grannkommunen som ligger norr om Kalmar. Gällande fiberutbyggnaden startade Kalmar långt efter Mönsterås, när Kalmar byggde ut mellan Norrliden och Snurrom runt 2006 så drogs det inga rör för fiber det lades bara kopparlina, samtidigt byggde Mönsterås ut bla Oknebäcksområdet och där drogs det bara rör för fiber och i det området går det inte att få kopparlina. Mönsterås började bygga kanalisation för fiber ca 2004, första privata villan anslöts till det kommunala fibernätet sommaren -07. Vi flyttade från Kalmar till Mönsterås hösten -07, vi hade reserverat en tomt i Oknebäcksområdet vid årsskiftet 06/07 men köpte begagnat hus istället, där föra ägaren installerat fjärrvärme -04, ihop med fjärrvärmeinstallationen drogs rör för fiber fram till husgrunden. Vi kollade på lite tomter i Kalmar våren -06, jag bytte jobb hösten -06 därav byte av bostadsort.
 
Vet inte vad jag ska säga. Är lite trött på Göteborg här ska allt vara dyrt. Att jag ska behöva betala något på gatan som jag sedan inte äger. Betalar gärna från min tomt, men gatan är likadant som att gräva hos grannen. Oavsett var så äger inte jag den biten.
 
Malisan74 skrev:
Vet inte vad jag ska säga. Är lite trött på Göteborg här ska allt vara dyrt. Att jag ska behöva betala något på gatan som jag sedan inte äger. Betalar gärna från min tomt, men gatan är likadant som att gräva hos grannen. Oavsett var så äger inte jag den biten.
Förstår nog inte ditt resonemang, du har aldrig tidigare ägt kopparnätet för anslutning. Däremot var det en annan finansiering tidigare då det fanns ett statligt monopol som byggde det och ett statligt verk, Televerket, som byggde, hade drift och levererade t.o.m. telefonerna som du inte ägde.
Du har sedan VA och el som liknar detta.

Och det är ju helt valfritt om du vill betala för en fiberanslutning och dess möjligheter, ofta finns det xDSL via koppar (hur länge den finns kvar) och mobila lösningar t.ex. via 4G som alternativ. ;)
 
peternicklas
Malisan74 skrev:
Vet inte vad jag ska säga. Är lite trött på Göteborg här ska allt vara dyrt. Att jag ska behöva betala något på gatan som jag sedan inte äger. Betalar gärna från min tomt, men gatan är likadant som att gräva hos grannen. Oavsett var så äger inte jag den biten.
Ursäkta, men jag är allmänt trött på uttalande som jag ska inte betala, jag äger inte det, det drabbar inte mig. Vi är konsumenter som önskar en mängd olika nya saker och teknik. I detta fall är det fiber. Om inte TS ska betala för detta, vem ska då göra det? Vi har något som heter rättvisa, d.v.s. det man vill ha får man betala för. Jag drog fiber in på min tomt, fick grärva upp och asfaltera 40 kvm för detta. Lägga asfalt är inte gratis. Jag vill ha fiber och då får jag ta kostnaderna för att få denna teknik. När fiber projekteras så räknar man att x antal fastigheter ansluter sig och fördelar kostnaderna på antalet fastigheter. I budgeten delas då alla kostnader på dessa anslutningar oavsett om det ligger nergrävd i kommunens väg eller på fastighetens mark. Fiber är en klar förbättring jämfört med ADSL eller motsvarande och det är klart att det kostar om man vill ha denna teknik.
Att det finns priskillnader mellan olika kommuner är också helt naturligt. Förutsättningarna för att få det i marken skiljer väldigt mycket. I GBG finns det mycket berg vilket är mycket dyrare än att förlägga fibern på en åker.
Är man inte beredd att betala, avstå då från fiber. Allternativt kan man ju dela med grannen (olagligt) genom att gräva ner en fiber mellan fastigheterna (Ebay), har man längre avstång använder man radiolänk.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
peternicklas
AndersS skrev:
Förstår nog inte ditt resonemang, du har aldrig tidigare ägt kopparnätet för anslutning. Däremot var det en annan finansiering tidigare då det fanns ett statligt monopol som byggde det och ett statligt verk, Televerket, som byggde, hade drift och levererade t.o.m. telefonerna som du inte ägde.
Du har sedan VA och el som liknar detta.

Och det är ju helt valfritt om du vill betala för en fiberanslutning och dess möjligheter, ofta finns det xDSL via koppar (hur länge den finns kvar) och mobila lösningar t.ex. via 4G som alternativ. ;)
Stämmer nog inte riktigt. Du betalar anslutningsavgifter, för både VA och EL, som kan vara rätt hög.
 
peternicklas
Demmpa skrev:
Här i kommunen så är det kommunen som äger fibernätet men Telia sköter drift/underhåll.

För nya kunder:
Ingen engångsinstallationskostnad däremot fast månadskostnad så länge som man har något abonnemang (internet/tv/tele). Om man efteransluter sig så utgår en extra kostnad på ca 6000kr (har inte exakt summa i huvudet), denna extrakostnad är till för att det kostar denna summa att i efterhand komma ut med fibervagnen för att blåsa i fiber och för fibersvetsningarna.
Hos oss är det så att när de la kanalisation till fastigheterna i bår by så fick alla fastigheter detta till sin tomtgräns. De som ville ansluta sig betalade 4600:- Om man nu vill ansluta sig i efterhand betalar man 18000:- p.g.a. av det du skrev om att i efterhand.
 
peternicklas skrev:
Stämmer nog inte riktigt. Du betalar anslutningsavgifter, för både VA och EL, som kan vara rätt hög.
Syftningsfel av mig, jag avsåg med detta fiberanslutningen som en jämförelse med VA/el. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.