Öppna gärna gallret och kolla så ingen fågel eller mus har byggt bo i röret.
Den går att komma åt inifrån med, det är lite meck. Man får öppna bottenskyddsplåten.
Beroende på om det är en mekanisk fläkt under kaminen så är det bara att dra i ena sidan av täckplåten, eller om det är öppet vedförråd så är det en plåt som är skruvad.
Med tillgång till undersidan kan du kolla dels om mekanismen för tillluft fungerar, och dels lossa röret med tilluft för att kolla att den är öppen.

Conturan med premodul skorsten är lite känslig för sot i skorstensröret, draget blir dåligt om det inte är sotat årligen och om man pyreldar.
Det kan du kolla genom att titta ned i skorstenen via taket, ska inte vara mer än ~5mm sot på väggarna isf.
Du kan även lossa keramiken inuti för att kolla så det inte är tätt där.
Då börjar du med att lossa taket genom att lyfta hela plattan uppåt, och sen plocka ut en av sidorna i eldutrymmet. Efter det så kan taket tas ned helt och du kan se början på skorstensröret.
 
Är veden torr? Annars kolla uteluften som andra skrivit.
 
naikon skrev:
Hej!

Nu är det jag som fått ta hand om eldningen i huset efter att min pappa gått bort.
Och jag passar på att beklaga sorgen.
 
Tack för alla svaren!

Dock så har jag bara tråkiga nyheter. Blir så less på det här just nu...
Försökte starta en brasa nu igen efter alla tips jag fått.
Tyvärr är alla vedträn för stora för att kunna ligga ner, så jag ställde dem lutandes upp mot bakväggen istället. Först en braständare underst, sen papper ovanpå, sen ett lager tändved och tillsist ett lager vedträn.
Det började bra med att tändveden brann som bara den. Dock så fick elden aldrig något riktigt fäste i vedträna, utan det brann bara lite smått på utsidan av dem. Efter att tändveden dött ut så orkade inte de stora vedträna fortsätta brinna, och elden dog ut. Allt efter bara kanske 20-30 minuter.

Har kollat insugskanalen, inga stopp där. Hade öppen altandörren i början. Vedträna har legat inomhus och torkat i säkert en vecka och innan dess låg de under tak utomhus.
 
Hur länge låter du luckan vara öppen när du försöker tända brasan (alltså du behöver ju inte ha den helt öppen, men lite grann) ?
 
Prova att klyva vedträna i tre-fyra bitar och lägg ovan småstickorna så tror jag det tar sig. Sedan kan du lägga på större bitar när det brunnit en stund. Tycker det låter som att dina vedbitar är lite för grova för att tända direkt med småstickorna....
 
roland53 skrev:
Hur länge låter du luckan vara öppen när du försöker tända brasan (alltså du behöver ju inte ha den helt öppen, men lite grann) ?
Just nu hinner jag ju inte ens stänga den innan elden dör ut...

Ingenjören skrev:
Prova att klyva vedträna i tre-fyra bitar och lägg ovan småstickorna så tror jag det tar sig. Sedan kan du lägga på större bitar när det brunnit en stund. Tycker det låter som att dina vedbitar är lite för grova för att tända direkt med småstickorna....
Det kanske skulle fungera. Dock lite konstigt eftersom att min pappa aldrig behövde dela dem i mindre bitar utan då har det alltid fungerat som dom är.
 
Du kan tänka dig att bitarna som används i första tändningen är i storleksordningen 1.5cm -> 3.5cm, och när det taget sig (ca 20-30min) så går du på braskaminsved typ 5cm -> 10cm
 
Jag skulle stapla mindre vedpinnar i lager om 2 och 2. Tändaren i botten och papper överst. Veden du lägger in från början bör räcka i ca 30minuter, ha luckan lite på glänt tills det har tagit sig bra. Vänta tills det brinner bra med stängd lucka innan du lägger in mer ved...

MVH

Red: Öppen lucka menas att du har den öppen och stänger handtaget och låter den fjädra igen, detta visste du säkert redan.
 
Redigerat:
Nä, du ska ha luckan delvis öppen ända till att du fått en riktig brasa. Kanske uppåt 10 min
 
Nu vet jag inte hu det var på filmen för din kamin men för min contura insats tyckte dem att man skulle väga veden på köksvågen första gångerna så man får en känsla för hur mycket det skall vara. Det är en väldigt bra ide då vedträn kan variera rätt ordentligt i storlek. Själv insåg jag på det sättet att jag hade för lite tändved när jag startade och det gick betydligt bättre sedan. Om du lägger in enligt conturas instruktioner så är det inte vedmängden som är problemet, då är det lufttillförseln eller skorstenen. Som sagts tidigare, plocka ut keramiken och gör rent och kolla att luften kan komma in som den skal. Och kolla att skorstenen inte är väldigt sotig.
 
Korvgubbe
Hur tätt ställde du vedträna? Ska du göra upp eld med dem stående måste de stå väldigt tätt.
 
Om det kan vara till någon tröst för TS, så har jag en precis likadan kamin som jag aldrig kommer överens med. Jag har bott i kåken snart tre år och det är alltid ett jävla projekt att få eld i den. Jag har testat alla varianter och den är precis sotad och kollad.
 
Gå med i scouterna.
De kan göra upp eld.

Protte
 
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Hej igen. Tog och provade idag igen, och det sket sig som vanligt. Har dokumenterat allt så ni kan se vad jag gjort fel.

Kl 8.45: Här ser ni hur jag har staplat. 6 stycken tändved, med två stycken vedträn ovanpå.

http://i.imgur.com/qEKTUARh.jpg
http://i.imgur.com/qvy3370h.jpg
http://i.imgur.com/KvD8qg8h.jpg
http://i.imgur.com/pMBwmebh.jpg

Kl. 8.49: Här ser ni när jag tänder och hur den startar.

http://i.imgur.com/UOlBRXah.jpg
http://i.imgur.com/CbpvLvlh.jpg
http://i.imgur.com/7pLmngAh.jpg
http://i.imgur.com/hI6b5yfh.jpg

Kl 8.54: Här ser ni ca 5 minuter in

http://i.imgur.com/K34Sftbh.jpg
http://i.imgur.com/HGYb1eQh.jpg
http://i.imgur.com/oHGhE2yh.jpg

Kl. 8:57:

http://i.imgur.com/7FajvOAh.jpg

Kl ca 9:05:

http://i.imgur.com/HQD8vl2h.jpg
http://i.imgur.com/wXtBOArh.jpg
http://i.imgur.com/zdpHYfph.jpg
http://i.imgur.com/qqPzSkRh.jpg

Kl :09:20

http://i.imgur.com/NB8SsVZh.jpg

Kl 09:30

http://i.imgur.com/LAMfMSKh.jpg

Blir så jävla less på det här nu.
Jag har haft öppet ett fönster,
Haft luckan öppen i 5-10 min och sen stängt.
Haft luftspjället helt öppet

Och det slutar med att inte ens pappret brinner upp? Pappret ska ju bli till aska men det är ju kvar där utan att ha brunnit upp helt. Inte ens tändveden som brinner jättebra i början - brinner inte upp helt.
Sotaren kommer hit om 5 dagar... hoppas det blir bättre då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.