4 680 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Braskamin och möblering (Elektonik/TV)
Har letat på nätet efter info om hur nära man kan möblera med elektronik om man har en braskamin.
Vi funderar på att sätta in en braskamin, problemet är att den i så fall kommer finnas på den mest logiska "tv-väggen".
Hur nära kan man egentligen ha elektronik utan att den tar skada om man har t.ex. en Contura 500-serie.
Någon som har fakta om saken eller kanske bara tips?
Vi funderar på att sätta in en braskamin, problemet är att den i så fall kommer finnas på den mest logiska "tv-väggen".
Hur nära kan man egentligen ha elektronik utan att den tar skada om man har t.ex. en Contura 500-serie.
Någon som har fakta om saken eller kanske bara tips?
Det måste placeras så långt ifrån varandra att direkt värmestrålning inte när fram. Vad det är, är svårt att sia om, men en meter i sidled skulle jag åtminstone tro att det behövs. Elektroniken i sig blir ju ganska varm, och om värmen späs på med värme från brasar riskerar plastdetaljer att deformeras och elektroniken smälter ned, med kraftigt förkortad livslängd som följd. Plasten i komponenter börjar smälta ned redan vid c:a 70 grader. Därför försöker fabrikanterna konstruera så att det inte lir mer än 50-55 grader varmt inne vid kretskortet. Men om en brasa stårlar värme kommer det snabbt över gränsen.
På sikt kan det också orsaka bränder.
Men, jag tycker nu skall fundera en gång till, för man vill verkligen inte ha en lysande kamin i synfältet när man ser på TV, det rörliga ljuset från kaminen kommer att ta er uppmärksamhet från TV-bilden.
På sikt kan det också orsaka bränder.
Men, jag tycker nu skall fundera en gång till, för man vill verkligen inte ha en lysande kamin i synfältet när man ser på TV, det rörliga ljuset från kaminen kommer att ta er uppmärksamhet från TV-bilden.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Är det inte tvärtom, TV:n tar uppmärksamheten från den rogivande brasan.Swetrot skrev:
Prototypen
Klicka här för att svara