Har en Kedddy braskamin från slutet av 90-talet. Sotaren kommer varje år. Besiktning på skorsten gjordes i onsdag, ingen anmärkning.
Sen förra vecka kommer inte brasan igång utan man får ha öppna luckor för att den ska ta sig. Vid normalt förfarande lägger man in ny ved när det är glödbädd. Det brukar då ta ca 30 sekunder innan det börjar brinna. Nu tar sig elden inte alls... Besiktningskillen pratade om ett galler som sitter på toppen att den ska bromsa utluften

Galler på toppen av en skorsten avsett att bromsa utluften, mot en bakgrund av ett trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var upp och tog ner den igår men ändå händer inget. Vad kan detta bero på? Om det är lågtryck kan jag förstå men även när det blåser har den varit dålig...
 
Någon eldfast sten inne i kaminen som har fallit på sned och blockerar rökgången?

Men om det inte ryker in när ni eldar med öppen lucka kan det vara fel på tilluftventilen.
Det borde ju inte vara så svårt att kolla.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ingen synlig sten som är flyttad. Ska kolla tilluftsröret. Kan tänka mig att askhinken är överfull...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.