Jag är inte ett dugg förvånad att detta gamla uttag har brunnit pga en elradiator. Det är dags att byta dem alla. Det var nog inget fel på grenkontakten.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man kanske inte ska vänta tills man har haft ett antal tillbud innan man tar tag i saker och ting, för då är väl risken att man är lite sent ute.
Ja det är sant. Men ofta är det ju inget fel på gammal el. Jag har det så här i köket. Bör det bytas ut?

• Gammaldags taklampa med upplyst klotformad skärm och utdragbar sladd mot en vit vägg i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den g:a porslinslampan har i princip evigt liv, men brytaren som sitter under är troligen av sämre kvalitet. Dom brukar med ålderns rätt vara rätt dåliga (och mogna för utbyte) men klarar sig pga att det är så små laster dom ska bryta.

• Gilla
oliva
  • Laddar…
E elmont skrev:
6A var det under "kristiden" dvs andra världskriget och nått år efter.
I vårt hus byggt 1957 är 6A standard. Men krisen kanske varade längre just här? ;)

• Gilla
MVN och 1 till
  • Laddar…
Av någon anledning levde 6A säkringar kvar långt efter det att ledningarna återfått den forna grovleken (1,5 mm). 6A börjades användas allmänt under kriget då det var brist på koppar och man tillverkade "ledningar" som bara var 1mm2. Så i hus som är byggda på 50-talet och senare är det normalt helt OK med 10A säkringar. Men för säkerhets skull kanske man ska titta efter så att inte någon använt nått gammalt restlager från krigstiden. Är trådarna isolerade med plast (PVC) så är dom normalt 1,5 mm2.

• Wow
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
optimum
O oliva skrev:
Ja och detta ser ganska modernt ut i jämförelse med de strömbrytare jag har i köket som är i svart bakelit. Jag har funderat på att byta ut all el i huset men det har fungerat problemfritt fram till nu. Ja, jag har en brandvarnare i detta rum.
Hoppas det inte händer i ditt hem men många äldre hus brinner på grund av elfel. Oftast då man tar ut mer effekt än de var avsedda för eller just ålderstigna delar.

Ofta inte kul att lägga massa pengar på men behövligt för att sova lugnt.
Nu när vintern är här behöver man mer effekt och då är det vanligare med bränder i elsystemen.

En behörig elektriker är nog den bästa julklapp du bör satsa på i år.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag skulle dumpa elementet på 2000 W och köpa ett nytt på typ 1000 W istället.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Den typen av trevägsgren plus grunda uttag gör att de ofta sitter halvvägs ute, och man därmed får dålig kontakt. På de sättet är de bättre med grendosa med uttag (det är de väll de alltid) .

Tittar man på bilden, så ser det nästan ut som grenuttaget har mer skador än vägguttaget. Det skulle kunna tyda på att det är där, inne i grenuttaget som det varit dålig kontakt. prova att öppna grenuttaget och lägg upp lite bilder, bara nyfiken.

Men annars är det generellt så att man bör undvika att utsätta ett uttag för så hög last långvarigt, framförallt om det är så gammalt.

Som jag skrev tidigare, har sett samma fenomen, om inte i samma omfattning från ett grenuttag som satt i ett nära helt nytt trend-uttag.
Kaffebryggarens belastning orsakade varmgång och svärtning av plast i uttag/grenkontakt.

Jag tror inte detta (inringat) har orsakats av grenuttaget utan av dåligt kontakt i uttaget, vilket i och för sig grenuttaget kan ha en del av skulden i... Att grenuttaget ser mer skadat ut kan bero på att plasten är mer lättsmält än uttagets. I vilket fall, man pluggar aldrig in en 2 kW värmefläkt i ett gammalt uttag, grenuttag eller ej.

Bränt eluttag och skadad stickkontakt med smält plast och sot, inringat fokus på skadad del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
udihow och 4 till
  • Laddar…
Inga sådana kontakter pallar med så höga strömmar kontinuerligt i det långa loppet.
Jag tror inte ens att man kan garantera driftsäkert bruk av 2000W ens i ett nytt uttag med kontakt.

Nya uttag är godkända för 3700W. Så man får hoppas att de för det mesta klarar den effekten även i långa loppet. Men erfarenheten visar att ibland gör de inte det.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Nya uttag är godkända för 3700W. Så man får hoppas att de för det mesta klarar den effekten även i långa loppet. Men erfarenheten visar att ibland gör de inte det.
Vägguttag som säljs i Sverige och överensstämmer med SS 428 08 34 testas som mest i 60 minuter där en temperaturhöjning med max 45 grader får ske efter en belastning på 22A.

Däremot är äldre vägguttag med grund uttagsbrunn mer benägna till glappkontakt då utdragsmotståndet nästan helt hänger på blecken inne i uttaget. Kolla över alla uttag i huset och byt de som har denna grunda brunn eller inte är petsäkrade

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
optimum
Gamla elinstallationer är det vanligt att isolering runt kablar torkar sönder. Riktigt gamla med isolering av gummi är riktiga rysare.

Sedan i äldre installationer där man numera belastar med högre effektförbrukning.

Jag skulle se det som en varning om att det borde ses över och troligen bytas ut en del eller allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.