17 740 läst ·
24 svar
18k läst
24 svar
Brant lutning = nätarmering?
Tack för svar! Då ska jag också prova plastnät. Var det sånt här du använde? https://www.granngarden.se/skyddsnat-allox-1a-1-x-10-m/p/1250433
Undrar om detta kan rädda min situation. Jag har en slänt som min R600 ej klarar. Den stannar inte, utan agerar bara jordfräs med hjulen trots nästan 35% lutning (maskinen ska klara 25%)
Jag har beställt en annan klippare, som ska klara tuffare lutning, fast denna McGyver lösning kanske skulle hjälpa.
Jag har beställt en annan klippare, som ska klara tuffare lutning, fast denna McGyver lösning kanske skulle hjälpa.
Det är möjligt. Mitt problem var att gräset i slänten närmast en kant hade blivit så slitet av att roboten alltid slirade när den skulle köra upp, ner eller studsa mot kanten där. Till slut var det bara sand/jord och då kunde det bli jordfräs. Nu när jag lade nätet så sådde jag först nytt och packade på toppdress, därefter hårt spänt nät. Roboten har kört som vanligt sedan dess, och då alltså klarat underlaget bra även när det bara var nät att köra på.P Pierrelu skrev:Undrar om detta kan rädda min situation. Jag har en slänt som min R600 ej klarar. Den stannar inte, utan agerar bara jordfräs med hjulen trots nästan 35% lutning (maskinen ska klara 25%)
Edit: hittade en bild (ovanifrån) precis när nätet är lagt respektive nu (nerifrån, syns lite sämre när körsbären har svällt ut)
Redigerat:
Hur har det gått?T tomasjo skrev:Det är möjligt. Mitt problem var att gräset i slänten närmast en kant hade blivit så slitet av att roboten alltid slirade när den skulle köra upp, ner eller studsa mot kanten där. Till slut var det bara sand/jord och då kunde det bli jordfräs. Nu när jag lade nätet så sådde jag först nytt och packade på toppdress, därefter hårt spänt nät. Roboten har kört som vanligt sedan dess, och då alltså klarat underlaget bra även när det bara var nät att köra på.
Edit: hittade en bild (ovanifrån) precis när nätet är lagt respektive nu (nerifrån, syns lite sämre när körsbären har svällt ut)
Jag har liknande problem på min matta och jag vill inte skriva i dubb i däcken. Men vad är bästa sättet att fästa nätet med? Är inte sugen att offra 50 gränskabelmärlor på nätet, men det kanske är enda alternativet...?
Hej! Det har gått bra tycker jag, det är nån fläck där det fortfarande kan bli att hjulet kör ner sig men jag tror att det är alldeles utanför nätet (nätet syns ju inte längre nu när det har sjunkit ner. Jag fäste det med märlor, Jula har kampanj på hundrapack bruna nu så kör på det tycker jag. Nån metall vill man ju inte ha i fötterna tänker jag.G gallsbo skrev:
Ok tack!T tomasjo skrev:Hej! Det har gått bra tycker jag, det är nån fläck där det fortfarande kan bli att hjulet kör ner sig men jag tror att det är alldeles utanför nätet (nätet syns ju inte längre nu när det har sjunkit ner. Jag fäste det med märlor, Jula har kampanj på hundrapack bruna nu så kör på det tycker jag. Nån metall vill man ju inte ha i fötterna tänker jag.
Jag bor ganska långt från Jula, men jag har ett 80-tal märlor hemma som jag får offra
Klicka här för att svara