1 359 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Bränsle för minsta rökutveckling?
I ett flerfamiljshus sägs det att det ryker in på högsta våningen vid eldning i undervåningen. Det kan bero på en undermålig skorsten och det är ingen väg framåt att börja bygga om. Min fråga är hur man kan trivselelda med minsta möjliga rökutveckling? Inget behov för att elda för uppvärmning, enbart för trivsel.
Ved, pellets, eller annat? Andra tips?
Ved, pellets, eller annat? Andra tips?
Om ni kan tänka er att inte elda med fast bränsle så finns ju flera vätskor som kan funka och inte luktar apa.
Då behöver ni ett lämpligt kärl att elda i förstås. Jag har en "inomhuskamin"/eldstad ungefär som den dom har i sportstudion vid stora tv evenemang. Lägg några dekorativa stenar runt kärlet som håller vätskan. Elda med lämplig produkt, finns mängder med gel och vätskor som är tänkt till ändamålet.
Jag använder koncentrerad spolarvätska efter tips i en annan tråd här på forumet. Funkar utmärkt och är kostnadsmässigt ingen större utgift. Brinner med fin "gul" låga, lagomt hög. Avger inget sot el rök. Min lilla kamin slickar i sig ungefär knappa decilitern/h i ett metallkärl stort som ett ölglas modell Pint i diameter.
Undvik att elda helt torrt, kväv elden innan sista dropparna brunnit ut. Låt kärlet svalna och fyll på med ny vätska.
Då behöver ni ett lämpligt kärl att elda i förstås. Jag har en "inomhuskamin"/eldstad ungefär som den dom har i sportstudion vid stora tv evenemang. Lägg några dekorativa stenar runt kärlet som håller vätskan. Elda med lämplig produkt, finns mängder med gel och vätskor som är tänkt till ändamålet.
Jag använder koncentrerad spolarvätska efter tips i en annan tråd här på forumet. Funkar utmärkt och är kostnadsmässigt ingen större utgift. Brinner med fin "gul" låga, lagomt hög. Avger inget sot el rök. Min lilla kamin slickar i sig ungefär knappa decilitern/h i ett metallkärl stort som ett ölglas modell Pint i diameter.
Undvik att elda helt torrt, kväv elden innan sista dropparna brunnit ut. Låt kärlet svalna och fyll på med ny vätska.
Absolut en möjlighet med flytande bränsle, men det låter lite med 1 dl/h, hur stor area har du som brinner då? Jag vill gärna ha en eld som är större än några stearinljus på botten. Antar man går miste om det trevliga sprakandet iofs. Det jag inte vill är att pytsa på med bränsle varje kvart. Det är en traditionell öppen eldstad med extra tegel på botten och elden bör väl vara runt 30 cm i diameter och samma i höjd för att ge intrycket av en trivseleld.M MasMats skrev:Om ni kan tänka er att inte elda med fast bränsle så finns ju flera vätskor som kan funka och inte luktar apa ....
Jag använder koncentrerad spolarvätska efter tips i en annan tråd här på forumet. .... Min lilla kamin slickar i sig ungefär knappa decilitern/h i ett metallkärl stort som ett ölglas modell Pint i diameter.
Ok, jag har testat lite ikväll med en variant med utspädd spolarvätska (som jag hade hemma) med iblandad alogel från en liten rumsspis. Saltade i och det blir klart godkänt ljus och låga. Kan vara en framkomlig väg med konc. spolarvätska mixat så det brinner långsamt och med lite knaster.M MasMats skrev:
Klicka här för att svara