Hej!
Jag behöver dra ett nytt Vattenrör (dricksvatten) nära inkommande vatten (markerat grönt) och värmesystem.
Jag skulle vilja koppla på det nya vattnet vid markerad lila koppling.

Finns det några regler / praxis som går emot att koppla dricksvatten från koppling som också har angränsande rör ”tillflöde kallt dricksvatten” (markerad blå) samt ”påfyllning vatten i vattenburet värmesystem” (markerad gul)?

• Kopparrör, ventiler och märkningar; VVS-installation med avstängningsventiler och etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd markering anger ”spillrör” vid övertryck.

Bästa svaret

Anslutningen sitter efter backventilen mot varmvattenberedaren. Hårt draget är detta inte dricksvatten längre, utan tappvatten som inte bör drickas. Kan du inte kapa bort proppen som sitter neråt på gröna röret och ansluta där?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Anslutningen sitter efter backventilen mot varmvattenberedaren. Hårt draget är detta inte dricksvatten längre, utan tappvatten som inte bör drickas. Kan du inte kapa bort proppen som sitter neråt på gröna röret och ansluta där?
tack! Hur vet man att det är en backventil?
Det står avstängning på den svarta kranen.
Själva backventilen sitter längre till höger på röret markerat i rött

Ventilen för avstängning funkar dubbelt, både som avstängning och backventil. Käglan är fjäderbelastad, och för att den sitter 45° mot flödesriktningen så släpper den igenom vatten åt ett håll, men stänger om det skulle gå åt andra hållet.

• Gilla
jokar
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Ventilen för avstängning funkar dubbelt, både som avstängning och backventil. Käglan är fjäderbelastad, och för att den sitter 45° mot flödesriktningen så släpper den igenom vatten åt ett håll, men stänger om det skulle gå åt andra hållet.
tack! Värdefullt!
Om jag får ställa en fråga till: den blå markeringen markerar kallt vatten som går in i pannan för att bli varmvatten. På ett sätt är det kallvattnet (tillflöde för varmvatten) efter backventilen. Men varför är det OK? Dricksvatten som dricksvatten tänker jag - oavsett kallt eller varmt.

Dricksvatten som värms upp i en varmvattenberedare (inte i kastrull/vattenkokare/kaffemaskin) är inte längre dricksvatten, utan tappvatten som inte är avsett att drickas.
Finns både i Livsmedelsverkets regler och i Boverkets byggregler.

• Gilla
jokar
  • Laddar…
Krilleman
J jokar skrev:
Röd markering anger ”spillrör” vid övertryck.
Sitter säkerhetsventilen lägre bort på detta rödmarkerade röret?!

För ingen säkerhetsventil syns på din bild.

Skvallerröret som man brukar kalla det är det röret som brukar mynna till en golvbrunn efter säkerhetsventilen.

• Gilla
Stig L
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Sitter säkerhetsventilen lägre bort på detta rödmarkerade röret?!

För ingen säkerhetsventil syns på din bild.

Skvallerröret som man brukar kalla det är det röret som brukar mynna till en golvbrunn efter säkerhetsventilen.
yes. Säkerhetsventil Sitter längre bort på skvalleröret

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.