Inte helt lätt att veta som konsument vilket tätskikt man ska välja. :confused: Enligt undersökningen är det väl tätskikten i sig som släpper igenom vatten, inte hantverkarens felmontering. Ska man inte kunna förvänta sig att ett tätskikt är just tätt?

Branschorganisationerna tappar ännu mer förtroende när man går ut med felaktiga dementeringar. "Folksam gör besiktningar i fall där det misstänks att överdebitering eller felaktiga åtgärder föreslås." Det framgår väl Rätt tydligt att det gäller fall där Folksam misstänkt att fusk förekommit?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
G
Tyvärr måste jag hålla med försäkringsbolag..det är svårt att hitta pålitliga hantverkare, många fuskar..man måste läsa på själv vad reglerna säger annars blir man garanterad blåst!Senast nu 4 olika bolag fick lämna offert på badrummet och ingen av de hade tänkt följa branschregler..värst av alla var en av de stora bolagen OCAB..har haft med de att göra för andra gången och de är allt annat än seriösa!
 
Jakke skrev:
Inte helt lätt att veta som konsument vilket tätskikt man ska välja. :confused: Enligt undersökningen är det väl tätskikten i sig som släpper igenom vatten, inte hantverkarens felmontering. Ska man inte kunna förvänta sig att ett tätskikt är just tätt?

Branschorganisationerna tappar ännu mer förtroende när man går ut med felaktiga dementeringar. "Folksam gör besiktningar i fall där det misstänks att överdebitering eller felaktiga åtgärder föreslås." Det framgår väl Rätt tydligt att det gäller fall där Folksam misstänkt att fusk förekommit?
Nej det var inga fel på tätskikten. Fel på testet.
 
G
Testet gjordes på statens provnings och forskningsinstitut.
Rapport finns. Inget fuffens.

Bara noggrannare undersökt.

Det hela handlar om att det finns en branschorganisation som vill tjäna pengar och har godkänt vissa produkter och metoder.

Försäkringsbolagen har sett att dessa produkter och metoder kostar dem pengar och letat efter förklaringar.
Det de funnit verkar vara att metoderna är oklart beskrivna och de flesta produkter inte håller måttet.

Detta förklarar också branschens krav på våtrumsskivor o tätare CC mellan reglar av stål.
Man vet uppenbarligen om att membranskikten läcker och att metoderna ger utrymme för problem.

Försäkringsbolag vill också tjäna pengar. De tjänar mest på få utbetalningar.
För Branschen hjälper det alltså inte att försvara sig med floskler.

Man behöver få ned skadefrekvensen punkt.

Vi som bygger hem för eget bruk kan välja att gå på att certifierade proffs åstadkommer säkert resultat eller att välja bra produkter, montera alltihop själva och dokumentera det vi gjort och få detta godkänt vid besiktning.

En liknande diskussion råder kring väggnära duschavlopp. Jag har drygt 100 hotellätter utomlands per år och i de allra flesta fall är duschutrymmena anordnade med ett enda fall och ett väggnära avlopp. Luktar aldrig surt eller mögel!

I våra Svenska hem skall avloppet vara minst 200 mm från väggen och man får då en situation med fall från många håll, som i min erfarenhet verkar vara en stor utmaning att få rätt, samt en duschplats där man står i silen.

Anders Karlsson
Ett nybygge och tre renoveringar klokare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.