Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Ekonomi

Branschorganisationer slår tillbaka mot försäkringsbolagen

Elina Blom Westergren
Publicerad 21 nov 20164 kommentarer
"Statistiken som presenteras är vilseledande, och undersökningarna felaktiga."
Branschorganisationerna håller inte med försäkringsbolagen om skadebilden som uppvisas.

Branschorganisationerna håller inte med försäkringsbolagen om skadebilden som uppvisas.

Branschorganisationerna GVK Svensk Våtrumskontroll och Svenska Kyl & Värmepumpföreningen är upprörda. De anser att försäkringsbolagen utnyttjar sin statistik om husskador på ett farligt sätt genom att presentera siffror som är snedvridna. I ett gemensamt debattinlägg hos Svenska Dagbladet går de ut och kritiserar försäkringsbolagen offentligt.

- Försäkringsbolagens sätt att presentera statistik ­leder till att hantverkskompetens misstänkliggörs. Vi har i dag stor brist på hantverkare i Sverige. /../ Situationen underlättas knappast av att det pumpas ut en bild av hantverkare som klåpare och fuskare, skriver de i debattartikeln.

Som exempel på felaktig statistik nämns bland annat den undersökning som Folksam nyligen presenterade där de skriver att många värmepumpsreparatörer fuskar. Vad som inte nämns i undersökningen är att urvalet för statistiken är de fall där försäkringsbolaget redan från början misstänkt att fusk förekommit, och att procentsatsen för andelen fusk därmed blir felaktig.

Ett annat exempel som lyfts är det där Länsförsäkringar testar tätskikt och endast 8 av 20 håller måttet. Här menar branschorganisationerna att testerna inte är representativa.

-Testet ger intrycket att vissa av de testade tätskikten skulle vara undermåliga. Så är inte fallet, utan produkterna är fortsatt godkända att ingå i en fackmässig installation, säger Johan Aspelin, vd för GVK.

Branschorganisationerna skriver att den här typen av vinklade siffror skapar en skev bild av branschen bland konsumenterna. Den gör också att hantverkarnas yrkesstolthet tar skada.

- Vi kan förstå att försäkringsbolag vill få kunder och tjäna pengar, men vilseledande statistik och sensationsrubriker anser vi är metoder som passerar en gräns. Hantverkare i Sverige gör i de allra flesta fall ett utmärkt jobb och vill kunna känna yrkesstolthet, skriver branschorganisationerna i debattinlägget.

Folksam svarar så här:

- De 5 000 undersökta skadorna på värmepumpar, som är grunden till vår rapport, är enbart de där vi haft en anledning att göra en grundligare besiktning. Skulle vi gräva djupare i alla de skadeärenden vi har på värmepumpar är sannolikheten mycket stor att antalet upptäckta feldebiteringar skulle öka drastiskt. Detta framgår mycket tydligt i vår Rapport värmepumpar 2016, säger Robert Öhrner, byggskadeexpert hos Folksam och fortsätter:

- Orsaken till våra undersökningar är inte att vi ska tjäna pengar. Vi är ett kundägt bolag och våra kunder är därmed också våra ägare. Vi engagerar oss i att våra kunder får rätt hjälp, vid rätt tid till en rimlig kostnad. I rapporten vittnas det om motsatsen. Bland annat att de inte alltid får korrekt hjälp och att de inte heller alltid debiteras rättvist. Klagomålen på reparationskostnaderna har ökat lavinartat vilket också bekräftas vid de besiktningar som vi gör. Vi gör undersökningarna för att säkerställa att reparationer utförs till ett relevant pris, och för att höja kvaliteten på felsökningar vidtar Folksam åtgärder, ett system har införts med målsättningen att styra kunden mot reparatörer som har rätt kunskap och certifieringar.

Läs också

  • 12 frågor och svar om våtrumsintyg och kvalitetsdokument
  • Reglerna för att bygga eller renovera badrum
Svara
Gilla

Kommentarer

4
G
Testet gjordes på statens provnings och forskningsinstitut. Rapport finns. Inget fuffens. Bara noggrannare undersökt. Det hela handlar om att det finns en brans
· 24 nov
H
Nej det var inga fel på tätskikten. Fel på testet.
· 22 nov
G
Tyvärr måste jag hålla med försäkringsbolag..det är svårt att hitta pålitliga hantverkare, många fuskar..man måste läsa på själv vad reglerna säger annars blir
· 21 nov
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Ekonomi

Populära forumämnen

  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket

    Juridik
  • P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?

    Juridik

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,54

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Senaste från startsidan

  • Träden som är mest värdefulla  i din trädgård

    Träden som är mest värdefulla i din trädgård - 8 favoriter

  • Källare

    Quiz: Kan du lägga grund?

  • Man som skyfflar snö med en snöskyffel

    Tävling: Vinn en Ryobi snöskyffel + tillbehör!

  • Baseco Nalo 15 kvm friggebod och en Ecoflow Delta 2

    Projekt: Solceller och powerstation i friggeboden

  • Test julgransfot – julgransfot bäst i test

    Test: Bästa julgransfoten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.