Vi har beställt ett Hjältevadshus som skulle levereras i början av nästa år, avropet är påskrivet för ett antal veckor tillbaka. Problemet är bara att företaget jag jobbar på gick i konkurs förra veckan och jag har bara anställning 2 månader till, och vi kan inte dra runt ekonomin på långa vägar nu. Jag kontaktade säljaren direkt som förstod läget, han berättade att det inte var mycket beställt ännu till vårat hus, vi bestämmer att vi skall höras av inom kort. När vi ett par dagar senare skulle få tag på säljaren var det stopp, först en vecka senare fick vi tag på marknadschef på Finndomo, då berättar han att det mesta är beställt till vårat hus...? Hans förslag var att vi skulle flytta fram huset till vecka14. Detta hjälper oss föga i nuläget. Hur gör vi nu? I avropskontraktet står faktiskt det att bankspärr och bygglov skall vara utfärdat, inget av detta är ännu klart. Hjälp tack!
 
Redigerat:
Det var en väldigt tråkig situation du hamnat i. Jag hoppas att du kan hitta ett nytt arbete snart.

När det handlar om så mycket pengar som det faktiskt gör, så tycker jag att det enda rimliga är att man går till en advokat som kan fastighetsjuridik, tar med alla sina papper och förklarar problemen. Det är inte gratis, men sannolikt det billigaste, och de måste ta ansvar för sina rekommendationer.

Beroende på vad som står i avtal, avrop etc kan det finnas en rad olika möjligheter för dig att komma ur detta, men det är bäst att låta en advokat titta på helheten.
 
Kronan69 skrev:
Vi har beställt ett Hjältevadshus som skulle levereras i början av nästa år, avropet är påskrivet för ett antal veckor tillbaka. Problemet är bara att företaget jag jobbar på gick i konkurs förra veckan och jag har bara anställning 2 månader till, och vi kan inte dra runt ekonomin på långa vägar nu. Jag kontaktade säljaren direkt som förstod läget, han berättade att det inte var mycket beställt ännu till vårat hus, vi bestämmer att vi skall höras av inom kort. När vi ett par dagar senare skulle få tag på säljaren var det stopp, först en vecka senare fick vi tag på marknadschef på Finndomo, då berättar han att det mesta är beställt till vårat hus...? Hans förslag var att vi skulle flytta fram huset till vecka14. Detta hjälper oss föga i nuläget. Hur gör vi nu? I avropskontraktet står faktiskt det att bankspärr och bygglov skall vara utfärdat, inget av detta är ännu klart. Hjälp tack!
Hur kan det mesta redan vara beställt och klart om ni inte ens fått bygglov och kontraktet säger att bygglovet är en förutsättning för affären. Verkar vågat att producera ett helt hus innan affären rent juridiskt är klar med ett gällande bygglov även om det inte i ert fall är det stora problemet. Som tidigare påpekats, ta hjälp av en kunnig jurist för att se över vad ni har för möjligheter och vad det kommer att innebära för kostnader att eventuellt bryta kontraktet.
 
De drar nog till med allt de har för att få leverera huset just nu, de vill ju inte konka de heller ...
 
tallmilan skrev:
De drar nog till med allt de har för att få leverera huset just nu, de vill ju inte konka de heller ...

Ja eller snarare för att maximera skadeståndet de vill försöka få ut för avbruten affär. Om deras kund inte kan betala så vill de givetvis inte dra på sig några kostnader. Men ett saftigt skadestånd kan de kanske pressa ut även av någon som är arbetslös.
 
Snailman
Men fortsätt skriva här hur det går, är säkert många som funderar på att köpa hus av Hjältevadshus som vill veta vad för sorts företag de isåfall får att göra med...
 
Som egen företagare - och jag har sålt prylar som kostar ungefär lika mycket som ett hus - så blir man synnerligen tacksam om kunden indikerar att dom har betalningsproblem INNAN man hunnit leverera någonting.

Det är oerhört mycket bättre att sitta med en osåld specialgjord vara i lager än att den finns hos en kund som inte kan betala. Förr eller senare hittar man en ny kund och under tiden bör man inte svärta ner sitt rykte genom att dra den gamla inför domstol.

Om husleverantören är klok så river han kontraktet och tackar för din uppriktighet. Behåller han en eventuell handpenning så får man dock ha förståelse för detta.
 
Om vi inte kommer att komma överens med denna affären och det blir juridiska påföljder kommer vi verkligen inte att anlita hjältevadshus om det nu blir på tal att bygga i framtiden. Vet inte riktigt hur dom ser på saken, försöka mjölka oss på pengar nu och sen strunta i oss, eller backa tillbaka och inse att leveransavropet inte är giltigt och välkomna oss åter om det blir dags för husbygge.
 
Hej!

Vi skulle för några år sedan köpa ett hus från LB-hus. Vi skrev kontrakt och skulle precis betala in insatsen när vi ångrade oss och blåste av köpet. Säljaren blev inte glad men det blev inga efterräkningar för oss. Jag pratade med konsumentombudsmannen i stan som sa att säljaren kunde behålla insatsen om vi hunnit betala den, men att säljaren borde vara rädd om sitt rykte och vår relation för att kunna få oss tillbaka som kunder när situationen ser annorlunda ut. Det borde väl vara så att ni kanske förlorar insatsen men inte mer. Hoppas att det ordnar sig!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.