45 366 läst ·
55 svar
45k läst
55 svar
Bränna in en kolstålspanna?
Jag har ett par de byer och alla är bara inoljade och upphettade i 5min.
Efter det har jag stekt som vanligt, i början lite försiktigt men efter någon månad så har nonsticken lagt sig och då är det bara att köra på som vanligt med gjut/stålpannor.
Brukar värma och skölja efter matlagningen, stålfnaset om det är bränt och en snabbt varm med en diskborste om det är mkt fett i pannan.
Om den är torr någon timme senare en tesked matolja och hushållspapper för att fördela jämnt.
Och ja, mina är mestadels svarta inuti och utanpå. De kommer helt enkelt inte vara stålfärgade över tid.
Efter det har jag stekt som vanligt, i början lite försiktigt men efter någon månad så har nonsticken lagt sig och då är det bara att köra på som vanligt med gjut/stålpannor.
Brukar värma och skölja efter matlagningen, stålfnaset om det är bränt och en snabbt varm med en diskborste om det är mkt fett i pannan.
Om den är torr någon timme senare en tesked matolja och hushållspapper för att fördela jämnt.
Och ja, mina är mestadels svarta inuti och utanpå. De kommer helt enkelt inte vara stålfärgade över tid.
Problemet för mig är att vi använder ju inte en Traktörpanna på 32cm varje dag utan den var tänkt att tillaga pannpizza i vilket vi kanske gör varannan månad eller så. Därför hade det varit intressant med ett snabbare vis att få rätt på ytan.
Experterna hävdar att linolja + ugn ger bästa resultatet, se tex http://www.thekitchn.com/i-seasoned...h-flaxseed-oil-and-heres-what-happened-224612
Linoljan anses polymerisera bäst, dvs ger den bästa hårda/sega oljehinnan. Diskmedel har liten inverkan på polymeriserad olja, så nog går de att handdiska gjutjärn/kolstålpannor.
Linoljan anses polymerisera bäst, dvs ger den bästa hårda/sega oljehinnan. Diskmedel har liten inverkan på polymeriserad olja, så nog går de att handdiska gjutjärn/kolstålpannor.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Linolja alltså, det måste prövas nästa gång!arneri68 skrev:
Jag vill göra avbön och korrigera!hnurre skrev:De Buyer är behandlad med bivax från tillverkningen, det måste bort först – annars kan resultaten bli oberäkneliga... Mycket varmt vatten, alternativt skrubba rejält innan första instekning är tricket.
Jag har flera De Buyer och har stekt in dem på lite olika sätt, en av dem med potatisskal i någon instruktion jag hittade... Gemensamt för dem är dock att alla blivit väldigt bra – favoritpannor helt enkelt.
Häromdan var jag inne på Cordon Bleu på Vasagatan i Stockholm och köpte ytterligare en De Buyer. Den här gången en liten 20 cm Lyonnaise Carbone Plus.
Hur som, på plats hävdar Carey som jobbar där med bestämdhet, att pannorna i Carbone Plus-serien inte är bivaxbehandlade, varför man inte ska behöva skura ur dem före instekning. Instruktionen man får med säger tydligt att man likväl ska diska ur dem noga innan man gör någonting alls, så jag gjorde det.
Pannan blev bra.
Sammantaget vill jag, om jag nu vilselett någon, och förutsatt att Carey har rätt – och jag uppfattade henne som mycket tillförlitlig – ta tillbaka mitt tidigare tvärsäkra uttalande om att alla De Buyer behandlas med bivax i tillverkningen!
Redigerat:
Har ägnat eftermiddagen åt att bränna in en 28 cm mineral b. Provstekte ett ägg i den,och det var teflonpannestuk på den. (Liten smörklck och 6an på indktionshäll ). I min nyare gjutjärn fastnar alltid äggen, nest pga av att botten inte är planslipad som på äldre. Ser fram emot kött och falukorvsstekning i den nya pannan
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Jag kör en 32 cm Mineral B och den funkar så jäkla bra. En god vän har en likadan men hans funkar förjäkligt. Vi har kommit fram till att vi har dessa skillnader i hantering:
* Han lämnar ibland köttfärssås och annat i pannan och serverar ur den. Det gör inte jag.
* Han oljar inte in pannan efter att han diskat den (endast i hetvatten, aldrig diskmedel). Jag återfettar min med ett gott varv rapsolja medan pannan är varm efter varmvattendisken. Sen torkar jag ur den. Har jag stekt ägg torkar jag bara ur den, ingen disk.
I övrigt så är det ju viktigt att man inte går på de högre effekterna direkt på sin induktionshäll eftersom det finns risk att pannan slår sig.
* Han lämnar ibland köttfärssås och annat i pannan och serverar ur den. Det gör inte jag.
* Han oljar inte in pannan efter att han diskat den (endast i hetvatten, aldrig diskmedel). Jag återfettar min med ett gott varv rapsolja medan pannan är varm efter varmvattendisken. Sen torkar jag ur den. Har jag stekt ägg torkar jag bara ur den, ingen disk.
I övrigt så är det ju viktigt att man inte går på de högre effekterna direkt på sin induktionshäll eftersom det finns risk att pannan slår sig.
Hängde inte helt med på det där, använder du diskmedel eller inte?Karl_Pedal skrev:Jag kör en 32 cm Mineral B och den funkar så jäkla bra. En god vän har en likadan men hans funkar förjäkligt. Vi har kommit fram till att vi har dessa skillnader i hantering:
* Han lämnar ibland köttfärssås och annat i pannan och serverar ur den. Det gör inte jag.
* Han oljar inte in pannan efter att han diskat den (endast i hetvatten, aldrig diskmedel). Jag återfettar min med ett gott varv rapsolja medan pannan är varm efter varmvattendisken. Sen torkar jag ur den. Har jag stekt ägg torkar jag bara ur den, ingen disk.
I övrigt så är det ju viktigt att man inte går på de högre effekterna direkt på sin induktionshäll eftersom det finns risk att pannan slår sig.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Inget diskmedel