Jag har ett par de byer och alla är bara inoljade och upphettade i 5min.
Efter det har jag stekt som vanligt, i början lite försiktigt men efter någon månad så har nonsticken lagt sig och då är det bara att köra på som vanligt med gjut/stålpannor.
Brukar värma och skölja efter matlagningen, stålfnaset om det är bränt och en snabbt varm med en diskborste om det är mkt fett i pannan.

Om den är torr någon timme senare en tesked matolja och hushållspapper för att fördela jämnt.

Och ja, mina är mestadels svarta inuti och utanpå. De kommer helt enkelt inte vara stålfärgade över tid.
 
gaidin skrev:
Det här blev en dyr tråd för mig att läsa, en De Buyer 32cm beställd :)
Webhallen har deals lite då och då på De buyer, vi köpte ex vår de Buyer Traktörpanna Mineral B Paella 32cm för strax under 400 kr, normalpris är runt 900 kr :)
 
Problemet för mig är att vi använder ju inte en Traktörpanna på 32cm varje dag utan den var tänkt att tillaga pannpizza i vilket vi kanske gör varannan månad eller så. Därför hade det varit intressant med ett snabbare vis att få rätt på ytan.
 
A
gaidin skrev:
Det här blev en dyr tråd för mig att läsa, en De Buyer 32cm beställd :)
Samma här! Kände mig så nöjd med min pannkakspanna att jag beställde en 32cm stekpanna och en 28cm traktörpanna
 
snowjim skrev:
Webhallen har deals lite då och då på De buyer, vi köpte ex vår de Buyer Traktörpanna Mineral B Paella 32cm för strax under 400 kr, normalpris är runt 900 kr :)
Det blev en "vanlig" 32cm från Netonnet, 699kr och då slipper jag frakt.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
hemmakocken.nu har bäst priser, även när konkurenter har kampanjer :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
corre skrev:
hemmakocken.nu har bäst priser, även när konkurenter har kampanjer :)
14kr billigare än NetOnNet men nu får jag ju den redan i dag :cool:
 
arneri68 skrev:
Experterna hävdar att linolja + ugn ger bästa resultatet, se tex [länk]

Linoljan anses polymerisera bäst, dvs ger den bästa hårda/sega oljehinnan. Diskmedel har liten inverkan på polymeriserad olja, så nog går de att handdiska gjutjärn/kolstålpannor.
Linolja alltså, det måste prövas nästa gång! :)
 
hnurre skrev:
De Buyer är behandlad med bivax från tillverkningen, det måste bort först – annars kan resultaten bli oberäkneliga... Mycket varmt vatten, alternativt skrubba rejält innan första instekning är tricket.

Jag har flera De Buyer och har stekt in dem på lite olika sätt, en av dem med potatisskal i någon instruktion jag hittade... Gemensamt för dem är dock att alla blivit väldigt bra – favoritpannor helt enkelt.
Jag vill göra avbön och korrigera!

Häromdan var jag inne på Cordon Bleu på Vasagatan i Stockholm och köpte ytterligare en De Buyer. Den här gången en liten 20 cm Lyonnaise Carbone Plus.

Hur som, på plats hävdar Carey som jobbar där med bestämdhet, att pannorna i Carbone Plus-serien inte är bivaxbehandlade, varför man inte ska behöva skura ur dem före instekning. Instruktionen man får med säger tydligt att man likväl ska diska ur dem noga innan man gör någonting alls, så jag gjorde det.

Pannan blev bra.

Sammantaget vill jag, om jag nu vilselett någon, och förutsatt att Carey har rätt – och jag uppfattade henne som mycket tillförlitlig – ta tillbaka mitt tidigare tvärsäkra uttalande om att alla De Buyer behandlas med bivax i tillverkningen!
 
Redigerat:
hnurre skrev:
Hur som, på plats hävdar Carey som jobbar där med bestämdhet, att pannorna i Carbone Plus-serien inte är bivaxbehandlade, varför man inte ska behöva skura ur dem före instekning.
Ja, det är Mineral B-serien som är vaxad – inte Carbone Plus.
 
Har ägnat eftermiddagen åt att bränna in en 28 cm mineral b. Provstekte ett ägg i den,och det var teflonpannestuk på den. (Liten smörklck och 6an på indktionshäll ). I min nyare gjutjärn fastnar alltid äggen, nest pga av att botten inte är planslipad som på äldre. Ser fram emot kött och falukorvsstekning i den nya pannan
 
Jag kör en 32 cm Mineral B och den funkar så jäkla bra. En god vän har en likadan men hans funkar förjäkligt. Vi har kommit fram till att vi har dessa skillnader i hantering:
* Han lämnar ibland köttfärssås och annat i pannan och serverar ur den. Det gör inte jag.
* Han oljar inte in pannan efter att han diskat den (endast i hetvatten, aldrig diskmedel). Jag återfettar min med ett gott varv rapsolja medan pannan är varm efter varmvattendisken. Sen torkar jag ur den. Har jag stekt ägg torkar jag bara ur den, ingen disk.

I övrigt så är det ju viktigt att man inte går på de högre effekterna direkt på sin induktionshäll eftersom det finns risk att pannan slår sig.
 
Karl_Pedal skrev:
Jag kör en 32 cm Mineral B och den funkar så jäkla bra. En god vän har en likadan men hans funkar förjäkligt. Vi har kommit fram till att vi har dessa skillnader i hantering:
* Han lämnar ibland köttfärssås och annat i pannan och serverar ur den. Det gör inte jag.
* Han oljar inte in pannan efter att han diskat den (endast i hetvatten, aldrig diskmedel). Jag återfettar min med ett gott varv rapsolja medan pannan är varm efter varmvattendisken. Sen torkar jag ur den. Har jag stekt ägg torkar jag bara ur den, ingen disk.

I övrigt så är det ju viktigt att man inte går på de högre effekterna direkt på sin induktionshäll eftersom det finns risk att pannan slår sig.
Hängde inte helt med på det där, använder du diskmedel eller inte?
 
Inget diskmedel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.