Hej,
Vi har en de buyer kolstolspanna i stolek 32 cm som vi försökt bränna in med följande taktik :
1. Smeta in pannan i olja och sätt den på induktionshällen
2. Slå på hög värme, ex 7an
3. Rör runt oljan lite med en tygbit
4. När oljan börjar ta slut,, lägg på mer olja.
Enligt den video jag såg så skulle detta fungera bra för att bränna in pannan men som man kan se på denna bilden så ser det inte så bra ut :

Vi fick köra med svinto för att få en jämn yta igen men som man kan se så har den fortfarande missfärgningar. Jag vet ju att pannan ska bli mörkbrun men inte svart som på bilden?
När vi återställde vårt lättgjutjärn så körde vi hög värme med salt och sen in i ugnen med insmord olja. Detta gav ojämn yta men ändå bra resultat.
Så som det är nu så fastnar saker klart lättare på kolstolspannan men det är kanske inte så konstigt.
Finns det något jag kan göra eller ska jag bara fortsätta använda pannan som vanligt?
Vi har en de buyer kolstolspanna i stolek 32 cm som vi försökt bränna in med följande taktik :
1. Smeta in pannan i olja och sätt den på induktionshällen
2. Slå på hög värme, ex 7an
3. Rör runt oljan lite med en tygbit
4. När oljan börjar ta slut,, lägg på mer olja.
Enligt den video jag såg så skulle detta fungera bra för att bränna in pannan men som man kan se på denna bilden så ser det inte så bra ut :

Vi fick köra med svinto för att få en jämn yta igen men som man kan se så har den fortfarande missfärgningar. Jag vet ju att pannan ska bli mörkbrun men inte svart som på bilden?
När vi återställde vårt lättgjutjärn så körde vi hög värme med salt och sen in i ugnen med insmord olja. Detta gav ojämn yta men ändå bra resultat.
Så som det är nu så fastnar saker klart lättare på kolstolspannan men det är kanske inte så konstigt.
Finns det något jag kan göra eller ska jag bara fortsätta använda pannan som vanligt?
Jodå, jag följde instruktionerna som medföljde men det hände så gott som inget med ytan efter jag använt det 2 gånger. Så därför kollade jag på nätet på hur man brukar göra.mexitegel skrev:
Jag använde 7an vet inte om det anses som hög värme men det är där vi brukar ligga när vi steker.
De två pannor vi har hände det heller i princip ingenting med när man följde instruktionerna, men nu när de är använda ett tag så är de mörkbruna om än inte så jämnt och fint som i videon du länkade.
Visst händer det att det bränner fast lite ibland, men det är lätt att få bort med varmt vatten eller lite stålul (vi använder inte svinto eftersom det innehåller tvål och då behöver man ju olja in pannorna igen;
Går man på hårt med stålullen så kommer den rena metallytan fram igen. Jag skulle tro du kan prova att köra några varv med stålullen igen och så göra om proceduren. Svårt att veta men jag tror värmen varit för hög.
Visst händer det att det bränner fast lite ibland, men det är lätt att få bort med varmt vatten eller lite stålul (vi använder inte svinto eftersom det innehåller tvål och då behöver man ju olja in pannorna igen;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går man på hårt med stålullen så kommer den rena metallytan fram igen. Jag skulle tro du kan prova att köra några varv med stålullen igen och så göra om proceduren. Svårt att veta men jag tror värmen varit för hög.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ang att det bränner fast - Jag kör med rostfritt stål och det tog sin tid innan jag kom överens med den.
Ju mjukare material man steker, desto lägre temp och så är det viktigt att man inte pillar på det som steks för tidigt.
Lägger man i köttfärs och direkt börjar röra så har man snabbt ett tunt lager i botten som kommer bränna. Väntar man en minut eller så, så lossnar allt och lämnar bara en tunn brun hinna. Denna kommer man enligt mig aldrig undan.
Och så ska man ha ganska rikligt med fett.
Fisk steker jag på drygt 6 av 9 värme
Köttfärs, kött, köttbullar 8 av 9 värme
Vet att kolstål och rostfritt skiljer sig lite, men tror tekniken är snarlik ändå.
Ju mjukare material man steker, desto lägre temp och så är det viktigt att man inte pillar på det som steks för tidigt.
Lägger man i köttfärs och direkt börjar röra så har man snabbt ett tunt lager i botten som kommer bränna. Väntar man en minut eller så, så lossnar allt och lämnar bara en tunn brun hinna. Denna kommer man enligt mig aldrig undan.
Och så ska man ha ganska rikligt med fett.
Fisk steker jag på drygt 6 av 9 värme
Köttfärs, kött, köttbullar 8 av 9 värme
Vet att kolstål och rostfritt skiljer sig lite, men tror tekniken är snarlik ändå.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ovan tips har i alla fall gett mig mest hjälp.
Jag har även försökt bränna in min rostfria panna, men dels så kan det hända att den har någon form av beläggning, har inte kollat. Men sen så tyckte jag inte att det gjorde någon större skillnad.
Första stekningen efter tyckte jag var bättre än normalt, men sedan var det tillbaka till det normala igen. Tycker även att den håller sig fetare genom att man inte diskar med diskmedel, som Mexitegel säger. Men jag har än så länge inte behövt använda stålull för att få den ren. Ställer den bara i varmt vatten, t ex på den avstängda men varma spisplattan medan man äter så kan man i princip skölja den ren sedan.
Bakterier behöver man inte bry sig ett dyft om, dem dör nästa gång pannan används
Jag har även försökt bränna in min rostfria panna, men dels så kan det hända att den har någon form av beläggning, har inte kollat. Men sen så tyckte jag inte att det gjorde någon större skillnad.
Första stekningen efter tyckte jag var bättre än normalt, men sedan var det tillbaka till det normala igen. Tycker även att den håller sig fetare genom att man inte diskar med diskmedel, som Mexitegel säger. Men jag har än så länge inte behövt använda stålull för att få den ren. Ställer den bara i varmt vatten, t ex på den avstängda men varma spisplattan medan man äter så kan man i princip skölja den ren sedan.
Bakterier behöver man inte bry sig ett dyft om, dem dör nästa gång pannan används
Japp, man får dock vara försiktig med att hälla vatten i en varm panna så den inte slår sig.
Kolstålspannorna rostar dock väldigt lätt, glömmer man torka ur den efter att man diskat ur den så är den härligt brun
Men inget som en ny diskning råder bot på.
Kolstålspannorna rostar dock väldigt lätt, glömmer man torka ur den efter att man diskat ur den så är den härligt brun
Men inget som en ny diskning råder bot på.
Får köpa stålull och göra pannan fin igen då.
Gillar egentligen inte tanken med att fett ska sättas sig i porerna för att bilda non-stick vid nästa matlagning men det är väl så det är tänkt. På något vis känns det ändå enklare att rengöra kolstol än gjutjärn som ofta har en ojämn yta.
Gillar egentligen inte tanken med att fett ska sättas sig i porerna för att bilda non-stick vid nästa matlagning men det är väl så det är tänkt. På något vis känns det ändå enklare att rengöra kolstol än gjutjärn som ofta har en ojämn yta.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det är ju så som både kolstål, rostfritt och gjutjärn fungerar. Gjutjärn är väl enkel att få ren, men man får dutta med pappret när man torkar för annars har man papper i hela pannan efteråtsnowjim skrev:
När jag steker in en panna så har jag så tunt med fett(gärna grisfett) som jag får när jag torkar ur den, i princip inget alls.
Nytt fett applicerar jag först när det slutat ryka helt.
Upprepa minst 4ggr.
Sen blir det ändå inte lika bra som en 50 år välanvänd panna.
Och på min induktionsspis skulle det förmodligen inte funka alls, kanske om jag höll på att flytta runt pannan lite.
Nytt fett applicerar jag först när det slutat ryka helt.
Upprepa minst 4ggr.
Sen blir det ändå inte lika bra som en 50 år välanvänd panna.
Och på min induktionsspis skulle det förmodligen inte funka alls, kanske om jag höll på att flytta runt pannan lite.
Hittade denna, så ska jag göra nästa gång: https://www.youtube.com/watch?v=OXp6KRw_Qzo
Så gott som alla gjutjärn jag känt på har en skrovlig yta. Även om ett gjurtjärn ser rent ut så lär den ha en hel del material kvar från förra matlagningen i sina porer annars hade non stick aldrig fungerat.Marcussjogren skrev:
Det är möjligt att gjutjärn trotts det är hälsosammare men det blir aldrig så rent som ex en (HEL)teflonpanna.

