Byggahus.se

Brandvarnare som inte falsklarmar

4k läst  25 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej, Anders
    Har du läst på om Nest protect? Det är en relativt ny och modern brandvarnare som du hittar här. Kanske den kan hjälpa dig.

Redigerat 6 apr 2018 14:42
  2. E
    Medlem · Nivå 18
    OK, har du testat den själv?
    Fö heter den Nest på hemsidan som du så vänligt länkar till.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Nej, inte än, men har beställt tre stycken. Den har fått bra betyg när man kollar runt.
    Tack för det. Har ändrat till Nest protect i mitt förra inlägg.

4. E
    Medlem · Nivå 18
    1400 kr för en brandvarnare!
    Många försöker utnyttja rädslan för brand och kränga dyra och onödiga prylar.

5. T
    Medlem Nivå 1
    Jo, så kan det vara. Men det beror ju helt på vad man är ute efter. Vill man bara ha en ren brandvarnare, så är det kanske i saftigaste laget. Men om man som vi har som avsikt att utöka, eller komplettera sitt smarta hem, så tror jag det är en bra investering. Man får ju så mycket mer än en vanlig brandvarnare för pengarna.

Redigerat 6 apr 2018 16:02
  6. K!ngen
    Medlem Nivå 1
    Jepp det har löst sig!!
    Skaffade 2 Nest brandvarnare som funkar hur bra som helst. Inga falsklarm och är det så att någon lagar mat så får jag varningar i appen att det är mer rök än vanligt och jag kan välja att ignorera.
    Brandvarnarna har även fått sällskap av 2 kameror då jag gillar Nest lösningen skarpt

7. Y
    Medlem · Nivå 19
    Kamik har plötsligt larmat utan anledning.
    Fabriken bytte batterifabrikat på dessa men jag vet inte om det hjälpte.

8. T
    Medlem Nivå 1
    Kul att höra! Då kommer vi säkert också bli nöjda med våra Nest protect. De borde dyka upp här efter helgen. Jag såg att gasvarnare.se även hade en som hette iSens, som också skulle fungera som brandvarnare. Någon som testat den?

9. N
    Medlem Nivå 1
    Har mycket problem med brandvarnare. En Nexa uppsatt för 2 veckor sedan gick igång kl 4 inatt.
    Har haft varnare som gett ifrån sig väldigt korta pip ibland. Stör inte på dagen, men när man ligger o ska sova så är det irriterande med ett pip kanske varannan vecka mitt i natten. Har också besvär med en vinterkall byggnad där brandvarnarna piper för låg batterispänning när det är kallt inne. Får plocka batterier för att få tyst.

Det är möjligt att optiska varnare har vissa fördelar men eftersom mina har åkt ner pga pip och falsklarm så tycker jag joniska fungerat långt bättre.

Har en del joniserade som fungerat helt perfekt i minst 10 - 15 år.

10. Erik Hellgren
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Nackdelen med optiska är att de är känsligare för damm samt även kondens om det är skiftande temperaturer än vad de gamla joniserade är.

Gillar dock de optiska som Ajax kör med i sitt larmsystem (går att köra stand-alone, varför man nu skulle vilja det).
    Fördelen där är att de meddelar när det är dags att göra rent rökkammaren samt att de är kombinerade rök och värme.

Även Nest är riktigt bra.

Problemet med vanliga brandvarnare oavsett om de är optiska eller joniserade är att man aldrig vet om de fungerar. Då de bara övervakar batteri. Därför det rekommenderas att man byter ut dom inom 7-10 år oavsett.

11. V
    Medlem Nivå 5
    Tänkte höra vad er erfarenhet är av nest brandvarnaren nu efter 1 år.
    Här långt tid håller batterierna?
    Någon som provat installera den 230v anslutna varianten? Går det att sätta upp den utan en dosa bakom eller sticker kontakten ut för långt?

//Magnus

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka