20 881 läst ·
19 svar
21k läst
19 svar
Brandvarnare, optisk eller jonisk?
Anser inte att man egentligen behöver kunna så mycket. Köp en brandvarnare (eller gärna flera) och skruva upp. Klart.F Fideliox skrev:
Att hänga upp sig på sensorer är klart överkurs, ungefär som att välja de absolut bästa högtalarna för de som är ljudfanatiker. Anledningen till att jag startade tråden för många år sedan var att jag råkat ut för falskvarningar. Och det är inte skoj att vakna mitt i natten av att brandvarnare tjuter. Min erfarenhet över tid är att om man passar på att dammsuga ur brandvarnarna en gång om året när man byter batteri så klarar man sig från falsklarm. Och de optiska, som är klart vanligast för hushåll, är även de som på pappret är lämpligast för den typer av bränder som är vanligast i normala hushåll. Men bägge kommer att larma vid brand.
Gör det inte mer komplicerat än det är. Köp och skruva upp. Det gör att du höjt säkerheten hemma mångfalt.
C cpalm skrev:
Men vilka rum är egentligen bäst? Jag kan ju känna att kök, tvättstuga och garage är platser där bränder främst uppstår?
Hållet med. Rekommendationerna är att prioritera minst en per våningsplan. Sedan är det sovrummen som är viktiga, så man vaknar innan rök gör att man blir utslagen. I kök är det större risk för falskvarning, likaså i garage och tvättstuga. Jag har dock i tvättstugan. Har fristående garage. Sen satte jag en just utanför köket samt trapphall och vardagsrum. Har rätt mångaF Fideliox skrev:
Klicka här för att svara