H
Hej!
Behöver en utrymningsväg från våran övervåning.
Bor i 1.5plans lättbetong hus med rätt tjocka väggar och därmed funkar inte en sån här enkel hänga-på-fönsterkarm modell.
https://www.clasohlson.com/se/Brandstege-Housegard-4,5-m/p/36-4777

Överväger att montera en sån här fällbar
https://skeppshultstegen.se/sv/raddningsstegar/utrymningsstege-fallbar.html

Men drar mig för det då det är putsfasad och känner mig lite osäker kring infästningen.

Har ni några andra tips?
Ankare i väggen och ett rep under sängen?
Finns det någon brandstege med karbinhakar istället för fönsterkarmskrokar?
 
H halj skrev:
Hej!
Behöver en utrymningsväg från våran övervåning.
Bor i 1.5plans lättbetong hus med rätt tjocka väggar och därmed funkar inte en sån här enkel hänga-på-fönsterkarm modell.
[länk]

Överväger att montera en sån här fällbar
[länk]

Men drar mig för det då det är putsfasad och känner mig lite osäker kring infästningen.

Har ni några andra tips?
Ankare i väggen och ett rep under sängen?
Finns det någon brandstege med karbinhakar istället för fönsterkarmskrokar?
Jag kan inte heller hänga en sån stege (som från Clas Ohlson) i fönsterkarmen. Men på samma plats som jag förvarar stegen förvarar jag en stång som har i händelse av utrymning tänker lägga tvärs fönsteröppningen. Över den stången kan jag kroka stegen.

Edit:
Jag har Julas variant, som verkar vara lite billigare:https://www.jula.se/catalog/hem-och...et/brand/brandstegar/brandstege-442023/#tab02
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.