Idag hade jag sotaren på besök för att besiktiga en installation av en kamin. Det mesta var okej men han ville att jag skulle täcka in en liten befintlig väggstump med något han kallade "brandvägg". "En 5 cm tjock silikatbaserat skiva som limmas fast" var hans beskrivning på något som enligt honom var en enkel lösning.
Så jag har nu googlat lite på ämnet och konstaterat att det inte fanns särskilt många leverantörer som hade dessa tjockare skivor. Brandskyddsskivor finns lite överallt men verkar hålla sig kring 10 mm om jag vill handla av lokala leverantörer.

Jag har hittat denna: http://www.nordicheating.se/produkt...andskyddsskiva-silikat-5-cm,-1000x625-mm.aspx men om det finns alternativ som kanske går att hitta på en normal byggvaruhandel hade det varit lite med praktiskt (om inte annat billigare fraktmässigt). Det kanske finns under andra benämningar?

Skulle det t.ex vara okej med t.ex 4 lager (eller liknande) med tunnare skivor såsom minerit/cembrit/brandskyddsskivor? Får man skruva upp skivorna eller utgör skruvarna något hot mot brandsäkerheten som värmeledare?

Givetvis förstår jag att man kan mura upp hela väggen med tegel men då ytan är 2400x110x45 så känns det som något jag inte kan få till särskilt snyggt.

Har du en "eldabutik" i närheten så kan de ta hem en 50 mm tjock kalciumsilikat-skiva åt dig, då slipper du i alla fall frakten ...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du en "eldabutik" i närheten så kan de ta hem en 50 mm tjock kalciumsilikat-skiva åt dig, då slipper du i alla fall frakten ...
Det borde gå men tunnare typ 13mm skiva men då måste det finnas en luftspallt mellan skivan och det brännbara.

• Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Njä, det tror jag inte du behöver?

Bra att veta då dessa skivor inte finns med i deras sortimentsutbud på hemsidan! Det finns en Eldabutik i Skellefteå så det kan få vara en alternativ lösning om det inte finns något i Umeå.

S
Kolla här:

Skorstensfolket Taflins Murservice AB
Ruthbådan 52
907 88 Täfteå
Mobil: 0703-79 91 87

• Gilla
Yocko
  • Laddar…
Jag åkte en liten runda idag och kollade hos byggvaruhusen för att se om något gick at beställa hem eller om det fanns fler namn på produkten som inte var uppenbart när man googlade.
En lokal firma hade "brandväggar" på lager för 1200 per styck. XL Bygg kunde ta hem "silikatskiva" för cirka 1500.
Verkar som att den summan är den man får acceptera.

Kan väl komma med ett svar nu efter lite telefonsamtal, googling och bilturer:

Skivan köptes mest fördelaktigt på en skorstensfirma som hade lite omsättning på materialet. Jag hittade av en firma som hade två bitar som var precis rätt mått och jag fick även lite råd om hur materialet skulle bearbetas samt monteras.
Däremot när det gällde just monteringen så hamnade jag i ett sådant här läge som gör att jag känner en viss irritation kring monopol på kontroller. Skorstensfirman sa att det går utmärkt att skruva skivorna men sotaren sa att det inte var okej. Så för att inte ställa till det onödigt mycket fick jag helt enkelt gå på det sotaren sagt, så de grävde fram ett speciallim åt mig som skulle appliceras på samma sätt som kakelfix.

Hur mycket fick du betala för skivan som du köpte?

Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Hur mycket fick du betala för skivan som du köpte?
Jag betalade ca 1000kr st för 110x100x5.

Tack! Då vet jag på ett ungefär vad det skulle gå på för oss.

Spillbitarna (2 st) var 122x20x5 cm och för dessa betalade jag 400 kronor totalt. Limmet gick på en hundring för någon liter.

Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Tack! Då vet jag på ett ungefär vad det skulle gå på för oss.
Vet inte var du bor men tror jag har en spillbit på 100x30 över som du kan få. Men orkar inte skicka den. Finns i borås

S Stins skrev:
Vet inte var du bor men tror jag har en spillbit på 100x30 över som du kan få. Men orkar inte skicka den. Finns i borås
Så snällt av dig. Dock bor jag i Motala så är ju en bra bit hit, plus att vi inte ens har byggt vårt hus än. :crysmile::crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.