2 551 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Brandskyddsåtgärder enligt BBR
Hej,
Vi har fått godkänt att bygga till en våning på vårt hur genom ett så kallat taklyft, vilket vi kommer att göra i lösvirke.
Till det tekniska samrådet med kommunen innan byggstart så ska vi presentera;
- Konstruktion
- Dimensionering
- Ventilation
- Brandskydd
- Energihushållning
Där undrar jag om brandskyddet, och vad jag kan läsa på BBR så står det;
5:353 Verksamhetsklass 3
Bostäder i verksamhetsklass 3 ska förses med anordningar för tidig upptäckt och varning i händelse av brand. Signalen ska kunna uppfattas i de utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt.
Väg till utrymningsväg i gemensamhetsutrymmen i verksamhetsklass 3B ska vara försedda med nödbelysning. (BFS 2014:3).
Allmänt råd
Anordningar för tidig upptäckt och varning i händelse av brand bör vara brandvarnare i
verksamhetsklass 3A.
Anordningar för tidig upptäckt och varning i händelse av brand bör vara utrymningslarm som
aktiveras med automatiskt brandlarm i verksamhetsklass 3B. (BFS 2014:3).
Bostadsrum i verksamhetsklass 3 som finns i byggnader i byggnadsklass Br2 eller Br3 ska kunna utrymmas utan hjälp av räddningstjänsten. (BFS 2014:3).
Allmänt råd
Utrymningsvägar från bostadsrum i verksamhetsklass 3A kan anordnas enligt något av följande
alternativ:
a) Utgång till utrymningsväg, t.ex. en trappa utanför bostaden eller direkt till säker plats.
b) Utgång till en utvändig trappa eller fast stege utformad enligt SS 831340 som leder till säker
plats.
c) Öppningsbart fönster med öppningens underkant högst 5,0 meter över marknivån.
d) Genom ett annat närliggande rum i samma plan som uppfyller vad som anges i a), b) eller c)
i första stycket. Alternativ d) gäller enbart om det närliggande rummet är avskilt från eller enkelt
kan avskiljas från underliggande våning.
Utrymning från ett bostadsrum i verksamhetsklass 3B kan anordnas enligt något av följande
alternativ:
a) Med en utgång till en utrymningsväg, t.ex. en trappa utanför bostaden.
b) Direkt till en säker plats.
c) Genom ett annat närliggande rum som har utgång till en utrymningsväg.
d) Via fönster enligt avsnitt 5:323. (BFS 2014:3).
Vilket jag tolkar som att det räcker med en brandvarnare, och en utrymningsväg. Detta verkar vara för enkelt, har jag missuppfattat något?
Tack på förhand
Vi har fått godkänt att bygga till en våning på vårt hur genom ett så kallat taklyft, vilket vi kommer att göra i lösvirke.
Till det tekniska samrådet med kommunen innan byggstart så ska vi presentera;
- Konstruktion
- Dimensionering
- Ventilation
- Brandskydd
- Energihushållning
Där undrar jag om brandskyddet, och vad jag kan läsa på BBR så står det;
5:353 Verksamhetsklass 3
Bostäder i verksamhetsklass 3 ska förses med anordningar för tidig upptäckt och varning i händelse av brand. Signalen ska kunna uppfattas i de utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt.
Väg till utrymningsväg i gemensamhetsutrymmen i verksamhetsklass 3B ska vara försedda med nödbelysning. (BFS 2014:3).
Allmänt råd
Anordningar för tidig upptäckt och varning i händelse av brand bör vara brandvarnare i
verksamhetsklass 3A.
Anordningar för tidig upptäckt och varning i händelse av brand bör vara utrymningslarm som
aktiveras med automatiskt brandlarm i verksamhetsklass 3B. (BFS 2014:3).
Bostadsrum i verksamhetsklass 3 som finns i byggnader i byggnadsklass Br2 eller Br3 ska kunna utrymmas utan hjälp av räddningstjänsten. (BFS 2014:3).
Allmänt råd
Utrymningsvägar från bostadsrum i verksamhetsklass 3A kan anordnas enligt något av följande
alternativ:
a) Utgång till utrymningsväg, t.ex. en trappa utanför bostaden eller direkt till säker plats.
b) Utgång till en utvändig trappa eller fast stege utformad enligt SS 831340 som leder till säker
plats.
c) Öppningsbart fönster med öppningens underkant högst 5,0 meter över marknivån.
d) Genom ett annat närliggande rum i samma plan som uppfyller vad som anges i a), b) eller c)
i första stycket. Alternativ d) gäller enbart om det närliggande rummet är avskilt från eller enkelt
kan avskiljas från underliggande våning.
Utrymning från ett bostadsrum i verksamhetsklass 3B kan anordnas enligt något av följande
alternativ:
a) Med en utgång till en utrymningsväg, t.ex. en trappa utanför bostaden.
b) Direkt till en säker plats.
c) Genom ett annat närliggande rum som har utgång till en utrymningsväg.
d) Via fönster enligt avsnitt 5:323. (BFS 2014:3).
Vilket jag tolkar som att det räcker med en brandvarnare, och en utrymningsväg. Detta verkar vara för enkelt, har jag missuppfattat något?
Tack på förhand
Redigerat:
Ja.
Byggnader tillhörande Br3, som används som bostäder måste uppfylla R15, alltså de måste behålla sin bärighet i minst 15 minuter vid brand.
Kommer taket ha en vinkel >= 45 grader så ska taket uppfylla R30, dvs hålla sin bärighet i minst 30 minuter vid brand.
Sedan gäller ju naturligtvis alla regler kring vissa detaljer som annars. Drar du exempelvis om din imkanal (alltså röret från köksfläkten) så ska den givetvis uppfylla EI15 även i den nya påbyggnaden. Samma sak med rökkanaler från eldstäder osv.
Nu framgår dte ju inte om dte ska fortsätta att vara ett enfamiljshus. Är tanken att det ska bli en egen lägenhet där uppe så ska det dessutom vara avskiljt EI60 mellan lägenheterna.
Byggnader tillhörande Br3, som används som bostäder måste uppfylla R15, alltså de måste behålla sin bärighet i minst 15 minuter vid brand.
Kommer taket ha en vinkel >= 45 grader så ska taket uppfylla R30, dvs hålla sin bärighet i minst 30 minuter vid brand.
Sedan gäller ju naturligtvis alla regler kring vissa detaljer som annars. Drar du exempelvis om din imkanal (alltså röret från köksfläkten) så ska den givetvis uppfylla EI15 även i den nya påbyggnaden. Samma sak med rökkanaler från eldstäder osv.
Nu framgår dte ju inte om dte ska fortsätta att vara ett enfamiljshus. Är tanken att det ska bli en egen lägenhet där uppe så ska det dessutom vara avskiljt EI60 mellan lägenheterna.
Tack för svar!
Bostaden kommer fortsättningsvis bara enfamiljshus.
Om jag då kollar på detta dokument ifrån paroc, http://www.paroc.se/-/media/Files/Brochures/Sweden/Fire-sound-insulation-SE.ashx
Så kommer våra ickebärande innerväggar att uppfylla R30 och vindsbjälklaget uppfyller REI30.
Köksfläktens imkanal kommer att isoleras enligt El15, dvs 30mm nätmatta, inga andra rökkanaler eller liknande.
Men hur presenterar jag detta i ett dokument till kommunen? Räcker det med punktat samt en konstruktions ritning?
Bostaden kommer fortsättningsvis bara enfamiljshus.
Om jag då kollar på detta dokument ifrån paroc, http://www.paroc.se/-/media/Files/Brochures/Sweden/Fire-sound-insulation-SE.ashx
Så kommer våra ickebärande innerväggar att uppfylla R30 och vindsbjälklaget uppfyller REI30.
Köksfläktens imkanal kommer att isoleras enligt El15, dvs 30mm nätmatta, inga andra rökkanaler eller liknande.
Men hur presenterar jag detta i ett dokument till kommunen? Räcker det med punktat samt en konstruktions ritning?
Självklart har jag en kontrollansvarig, men jag är den som vill ha koll på allt och läser på ordentligt.
Det enda jag har hittat är dokument som beskriver brandskyddsåtgärder m.m för kommunala fastigheter eller liknande. Men inget som beskriver detta i ett enfamiljshus. Och med alla som bygger nytt eller bygger till så borde någon ha sett ett sådant dokument och kan förklara vad det innehåller.
Det enda jag har hittat är dokument som beskriver brandskyddsåtgärder m.m för kommunala fastigheter eller liknande. Men inget som beskriver detta i ett enfamiljshus. Och med alla som bygger nytt eller bygger till så borde någon ha sett ett sådant dokument och kan förklara vad det innehåller.
Du ska upprätta en brandskyddsbeskrivning och kontrollplanen ska ha med punkten brandskydd. En brandskyddsbeskrivning ska omfatta den bbr du följer samt ange kraven, för din byggnad räcker punktform, gärna på A-handling. R15, imkanal, brandvarnare samt utrymning. Dörr och fönster markplan, plan 2 invändig trappa samt öppningsbart fönster med rätt öppningsmått ej mer än 5m över marken. Du bör också ange mått till annan byggnad samt komplementbyggnader. Finns även krav på ytskikt men har du inte planerat att köra gladpack på huset, och du klarar måtten till annan byggnad, så är du ok hela dagen. Läs alla avsnitten också, jag förutsätter glatt att du bygger en normalvilla. Vk3a samt småhus är du ute efter.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Annars gör du en egenkontroll med de olika punkterna enligt BBR och redovisar hur de uppfylls. Så gjorde jag och det accepterades av både kommun och KA.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sammanställning av reglerna för badrum enligt någon av standarderna
Badrum -
Calima badrumsfläkt, behöver jag koppla in T enligt bilderna?
El -
Tillgänglighet ytterdörr enligt BBR med Diplomatdörr
Utbyggnad och tillbyggnad -
Ackumulator-tank med elpatron diskvalificerad enligt BBR?
Juridik -
Yttervägg med panel enligt BBR16
Byggmaterial & Byggteknik