Hej,
Jag har ett bostadshus och jag håller just nu på att bygga ett garage vilket är sammanskopplat med bostadshuset med en balkong. Enligt det godkända bygglovet är det egentligen inte olika byggnader utan "Bygglov för tillbyggnad av enbostadshus med garage och balkong" eftersom byggnadsverken sitter ihop. Jag kan gå mellan "byggnaderna" via balkongen, men måste gå ut i det fria. Jag håller nu på färdigaställa invändigt.
Jag funderar nu kring brandskyddet. Jag har lite svårt att se hur jag nu, när garaget snart är klart, kan uppnå EI30 i båda väggar, eller EI60 i en vägg, vilket fallet skulle vara (tror jag?) om det skulle ses som två byggnader som står bredvid varandra (de står 3 meter ifrån varandra).
Men min förhoppning nu då är alltså att jag inte skulle behöva bygga ytterväggarna med någon brandklassning eftersom garaget och balkongen defineras som en tillbyggnad av bostadshuset, dvs. en utökning av volym av det befintliga enbostadshuset.
Vad är er tanke kring detta, håller min tes? Självklart kommer jag försöka bygga så brandskyddad jag kan men utan att behöva riva något.