Vi ska bygga nytt hus, och planerar att lägga till fristående garage om ett par år, och har tänkt lägga garaget ca 2 meter från huset. Vi har fått veta av vår KA att den oklassade fönsterytan blir för stor, och att vi behöver flytta garaget eller byta fönstret. Vi behöver även brandklass El30 på både hus och garage. Av garagetillverkare får vi höra att det räcker med att garaget har rätt brandklass, vi har inga fönster på garaget. Vad gäller?

Ja, jag såg den, men kunde inte lista ut om detta gäller båda byggnaderna eller om det räcker med att en byggnad följer dessa regler

"2-5 meter.
EI 30 i en av väggarna
Oklassade fönster: Max 1 m2
Dörrar: EI 30."

Så, en vägg måste vara brandklassad. Spelar ingen roll om de är i garaget eller huset. Ett oklassat fönster, oavsett om det är i garaget eller huset får inte vara större än 1 kvm.

Fast nu när jag läser igen får jag också intrycket att det räcker med att väggen i garaget inte har något fönster så borde det vara ok? Luddig svenska.

Som jag har tolkat reglerna så är det antingen "EI 60 i en av väggarna" eller "EI 30 i båda väggarna". EI 30 är inte särskilt svårt att uppnå så länge det inte är fönster inblandade.

Ei30 i garaget räcker och om du ska ha fönster eller dörrar i vägg mot boningshuset skall dom hålla samma klass

Som @Matti_75 skriva, bara en av väggarna som är närmre än 8 meter behöver bara EI30 (innesluta brand i 30 minuter). De relevanta delarna från https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/ som @tergo länkade ovan:
Mellan komplementbyggnad och småhus och mellan komplementbyggnader är det dock tillräckligt att den ena (valfri) av de motstående ytterväggarna följer kraven i tabell 5:611.
Och tabell 5:611 (högra kolumnen är relevant):
Tabell som visar brandskyddskrav för väggar och öppningar beroende på avstånd mellan byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D.v.s. ena väggen behöver vara EI30 och sen varierar hur stora oklassade dörrar och fönster som får finnas beroende på avstånd.

Så ni kan välja att brandklassa husets vägg, eller så gör ni det som förmodligen är betydligt billigare och brandklassar väggen i garaget (som har påpekats i tidigare inlägg).

Eftersom trådskaparen verkar fått sin fråga besvarad hoppas jag inte att någon misstycker att jag hoppar in med en fråga inom samma ämne!

Jag går i funderingar att bygga ett garage med framförvarande carport utan väggar. Ena stolpen som bär carporten kommer hamna ca 4m ifrån mitt hus. De kommer stå diagonalt placerade från varandra, dvs hörn mot hörn och inga väggar mot varandra. Resten, dvs själva garaget, hamnar uppskattningsvis som närmast 7m ifrån huset. Dörr och fönster blir mer än 8m ifrån huset.

Jag har lyckats läsa mig till att en carport är som vilken komplementsbyggnad som helst och att avstånden i tabellen även räknas 135 grader ut från hörn.

Jag undrar dock om det verkligen är så hårt att det är den närmaste stolpen (4m) är den som sätter kraven för hela långsidan även fast själva garageväggen och dörr/fönster osv hamnar på mycket längre avstånd än så?

Jag hoppas ni förstår hur jag menar.

• Gilla
Kornlyckan
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Eftersom trådskaparen verkar fått sin fråga besvarad hoppas jag inte att någon misstycker att jag hoppar in med en fråga inom samma ämne!

Jag går i funderingar att bygga ett garage med framförvarande carport utan väggar. Ena stolpen som bär carporten kommer hamna ca 4m ifrån mitt hus. De kommer stå diagonalt placerade från varandra, dvs hörn mot hörn och inga väggar mot varandra. Resten, dvs själva garaget, hamnar uppskattningsvis som närmast 7m ifrån huset. Dörr och fönster blir mer än 8m ifrån huset.

Jag har lyckats läsa mig till att en carport är som vilken komplementsbyggnad som helst och att avstånden i tabellen även räknas 135 grader ut från hörn.

Jag undrar dock om det verkligen är så hårt att det är den närmaste stolpen (4m) är den som sätter kraven för hela långsidan även fast själva garageväggen och dörr/fönster osv hamnar på mycket längre avstånd än så?

Jag hoppas ni förstår hur jag menar.
Det är bara den yta som är innanför 8m gränsen som berörs av kraven. Tänk på att även taket berörs.

Jag hänger inte riktigt med Matti.

Ska jag tolka det som att är en dörr på garaget 8m ifrån husets vägg så gäller reglerna för 8m enligt tabellen (dvs fritt fram) och är dörren 2m ifrån gäller reglerna för 2m? Även fast det är samma vägg?

Taket säger du. Hur klassar man det då? Ett tak med betongpannor över en öppen carport 4m ifrån husväggen skulle det va ok?

• Gilla
riderx
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Jag hänger inte riktigt med Matti.

Ska jag tolka det som att är en dörr på garaget 8m ifrån husets vägg så gäller reglerna för 8m enligt tabellen (dvs fritt fram) och är dörren 2m ifrån gäller reglerna för 2m? Även fast det är samma vägg?

Taket säger du. Hur klassar man det då? Ett tak med betongpannor över en öppen carport 4m ifrån husväggen skulle det va ok?
Ja precis så är ska du tänka.
Angående taket så vet jag inte hur man klassar det i en carport, men hade det gällt garaget så behöver du brandskydda det för att klara EI30.
Tror inte en carport behöver klassas, men är ej helt 100 på det

Tack Matti! Det låter t.om. logiskt :)

Hej!
Väljer att lyfta den här tråden då jag har problem med att tolka reglerna på sidan som länkas i föregående inlägg.

Vi skissar på att bygga ut huset och kommer då hamna med ytterväggen väldigt nära en befintlig gäststuga (Blir ca 1,4m mellan husen).

Jag tolkar tabell 5:611 på boverkets sida som att det räcker att det ena huset uppfyller brandskyddskraven, eftersom gäststugan är en komplementbyggnad. I vårt fall tror jag att det blir enklast att uppfylla kraven i gäststugan eftersom huset har stora fönster i våningsplanet och garageport i källarplanet.

Om vi förstärker brandskyddet i gäststugan så är det ganska tydligt vad som gäller för väggen som är markerad med "A" i bilden. (EI30 i vägg och dörr, inga oklassade fönster)
Men vad gäller för "B" som är vinkelrät mot huset?
Kan man ha ett fönster mitt på väggen "B" eftersom det hamnar mer än 2m från huset?
Planritning som visar bostadshus och gäststuga med avstånd och markerade väggar A och B för brandskyddsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.