Hade sotare på besök och frågade vad som gäller om jag ska sätta in en vedpanna (mindre än 60 kW effekt) i källaren. Det finns befintlig skorsten (renoveringsbehov) och det har stått en panna där tidigare. Det är betongväggar, betonggolv men träbjälklag uppåt.

Sotaren säger att det ska vara utformat som en egen brandcell med obrännbart material i hela rummets tak.
Detta är problematiskt då det idag går rör och elinstallationer mellan bjälkarna, vilket då helt byggs in om man täcker undersidan av bjälkarna med gips. Den lilla takhöjd man har under bjälkarna krymper också om man bygger neråt.

Kan inte hitta något stöd för att taket i sin helhet måste vara klätt med gips i BBR så därför undrar jag om någon har mer information om var dessa krav kommer ifrån?

BBR 5:41
Allmänt
Byggnader och fasta installationer ska utformas med tillfredställande skydd mot uppkomst av brand. Temperaturen på ytan av närbelägna byggnadsdelar och fast inredning av brännbart material får inte bli så hög att materialet kan antända. (BFS 2011:26).
Allmänt råd
Tillfredställande skydd mot uppkomst av brand kan uppnås genom att hög temperatur, värmestrålning och gnistbildning inte orsakar antändning i närliggande byggnadsdelar eller fast inredning. Byggnadsdelar och fasta installationer bör utformas så att de egenskaper som är nödvändiga inte förbrukas eller försämras med hänsyn till den temperatur de kan förväntas utsättas för. Exempel på sådana egenskaper kan vara den avskiljande förmågan eller skydd mot antändning.
Kravet i föreskriftens andra stycke är uppfyllt om temperaturen på ytan av närbelägna byggnadsdelar och fast inredning av brännbart material inte överstiger 85 °C. Andra temperaturkriterier kan användas om materialets egenskaper är väl kända och dokumenterade.
Detta anser jag att man uppfyller om man skyddar taket ovanför pannan och med marginal runtom med obrännbart.
Inte behövs det i hela rummet?

BBR 5:427
Avskilt pannrum
Allmänt råd En panna eller flera pannor, vars sammanlagda märkeffekt överstiger 60 kW bör installeras i avskilt pannrum. Avskilt pannrum bör endast genom luftsluss stå i förbindelse med utrymningsvägar från bostäder i verksamhetsklass 3, och kontor i verksamhetsklass 1 som inte utgör integrerad del i industriverksamhet eller liknande. (BFS 2013:14).
Detta är vad som står om pannrum i BBR och det gäller pannor över 60 kW vilket vi inte avser att installera.

I övrigt kan jag inte hitta något i reglerna som säger att man måste ha ett fullvärdigt pannrum för en mindre panna på under 60 kW effekt.

• Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
D09
Du får kolla upp vad utrymmet är klassat som och om möjligt klassa om det till annat än pannrum.

Huset är från 1800-talets mitt, det finns nog inga klassningar på detta.
Källaren är iofs. ombyggd på 1960-talets början. Var skulle det finnas handlingar rörande detta, någon ombyggnadsritning hos kommunen?

Så om utrymmet inte är markerat som pannrum enligt ritningar så är det alltså inga krav på gips i taket?

D09
Stäm av med kommunen. Det kanske finns handlingar kring den tidigare pannan.

det är som sagt var pannans effekt som styr. Om det är 40 eller 60kW som gäller kanske är olika men underskrider man det så är det ett vanligt rum. Överskrider man det så är det ett pannrum som ska brandskyddas. Vad sotaren tycker personligen spelar ingen roll.

Ringde till kommunen, det finns inga ritningar eller något som kan styrka användningen av källaren till något speciellt. Det är alltså en källare vi har och inget pannrum, därmed borde vi inte behöva gipsa taket.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
T tompaah7503 skrev:
Ringde till kommunen, det finns inga ritningar eller något som kan styrka användningen av källaren till något speciellt. Det är alltså en källare vi har och inget pannrum, därmed borde vi inte behöva gipsa taket.
Nej. Det borde ni inte.

Jag har en 40kw panna i källaren och det är ett vanligt rum.

Sotarn sa att det är inte så många som känner till den regeln men kan inte minnas några protester.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Om rummet är klassat som pannrum ska kraven uppfyllas. Men rummet behöver inte vara klassat som pannrum om effekten är under 60kW

Ringde till sotaren som är den instans som godkänner anläggningen när den är färdigbyggd.
Han kunde inte berätta vilka krav som gäller, de agerar bara sakkunniga och bedömer om anläggningen klarar de krav som kommunen ställer.
Alltså bollen tillbaks till kommunen vars kundtjänst har stängt, men jag ringer dem imorgon och återkommer.

D09
Jag tror du skriver teknikrum eller liknande i bygganmälan så är saken klar.

Pratade länge med kommunens byggavdelning i telefon. Vi gick genom BBR tillsammans och kunde inte hitta några sådana krav som sotaren pratade om.

Har nu mailat till sotningsfirman med fråga om varifrån kraven kommer eller vad som egentligen gäller.
Vill ha detta skriftligt.. får se när de återkommer. Mindre hantverksfirmor brukar inte svara så snabbt men de är ändå av kommunen anlitad sakkunnig för installationsbesiktningar så de borde ta sig tid att svara på medborgarnas frågor..

de tråkiga i sammanhanget är ju att många sotare är engångshärskare. De får för sig nåt som man inte kan bestrida annat än att man går till högsta instans vilket är det som gäller tydligen. Inte får man välja sotare heller........Det finns ju dom som verkligen har fastnat i det här och varit tvungna och ha branddörrar (i vanliga rum) och gud vet allt bara för att få ut påskrivna protokoll.

Fick inte några härskarvibbar från sotaren direkt, det kändes mer som om han höftade ett svar som han egentligen inte var kunnig att ge. Är kanske inte just denna person som åker runt och besiktigar, utan bara sotar. Var inte läge att påpeka mina tvivel där, kände jag, man vet aldrig hur folk reagerar. En del börjar att måla in sig än mer i hörn när man påpekar att de har fel.

Däremot var det lite oroande att chefen som är skorstensfejarmästare inte kunde i telefon ge ett bättre svar än att hänvisa till kommunens krav (vilket kommunen själv säger att de inte har några, utan de litar blint på sakkunniges bedömning).

Därför drar jag nu detta på mail istället. Bättre att få det på pränt vad som gäller.

Till saken hör att det är godkänt idag om det varit godkänt enligt de regler som rådde då godkännandet utfärdades. Om det har godkänts som pannrum (och inte klassats om sen) så ska det alltså vara godkänt för detta än idag. (Den regeln har räddat mitt pannrum kan jag säga.)

Efter att förgäves försökt få sotningsfirman att ge något bindande besked skriftligt så hade jag sotare hemma idag för utlåtande.
Det tog mindre än fem minuter att få besked att jag kan installera vad jag vill i min källare utan att brandskydda utrymmet mer än vad det är idag. De hade tydligen pratat om detta på kontoret.
Ett otroligt skönt besked.

Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera hur Sverige fungerar alls. Det finns hur mycket regler och lagar som helst, fint så, men de är samtidigt fritt tolkningsbara av tjänstemän och deras ackrediterade företrädare. Jag som medborgare får ägna massor med tid och pengar i en idiotisk kamp för att få besked att lagen gäller och jag har rätt som läser och tolkar lagen.
Idioti..

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.