Hej.
Jag försöker få reda på vad som gäller om jag vill uppföra en carport bredvid vårt hus. Jag har surfat runt här på forumet, hos kommunen och på övriga ställen där detta tas upp men får inte riktigt koll på läget. Vi har ett hus med låglutande parallelltak. Fasaden är i tegel och taket är ”inramat” med en trälåda runt om. Vi har idag en carport ca 2 meter från huset. Jag vill nu ha en dubbel carport men som jag förstår det så måste avståndet till husets fasad från carporten vara typ 4-5 meter? Det har vi inte plats till. Kan det verkligen vara så att vi då inte kan bygga en carport som vi önskar i anslutning till huset? Det finns två fönster på fasaden som tilltänkt carport vetter mot.
någon som har stenkoll?
Huset i rött, befintlig carport grön och ett förråd i blått.
Jag försöker få reda på vad som gäller om jag vill uppföra en carport bredvid vårt hus. Jag har surfat runt här på forumet, hos kommunen och på övriga ställen där detta tas upp men får inte riktigt koll på läget. Vi har ett hus med låglutande parallelltak. Fasaden är i tegel och taket är ”inramat” med en trälåda runt om. Vi har idag en carport ca 2 meter från huset. Jag vill nu ha en dubbel carport men som jag förstår det så måste avståndet till husets fasad från carporten vara typ 4-5 meter? Det har vi inte plats till. Kan det verkligen vara så att vi då inte kan bygga en carport som vi önskar i anslutning till huset? Det finns två fönster på fasaden som tilltänkt carport vetter mot.
någon som har stenkoll?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hittade något intressant i det länkade materialet: ”Exempel: En uteplats på mer än 15 m2 utan väggar, men med tak, tillåts byggas intill ett småhus utan tillkommande brandskyddstekniska krav efter- som uteplatsen utgör en del av småhuset.”
det borde innebära att om vi bygger hop carporten med huset så skulle det fungera. Men det innebär garanterat mer byråkrati och kostnader i samband med bygglovsansökan
det borde innebära att om vi bygger hop carporten med huset så skulle det fungera. Men det innebär garanterat mer byråkrati och kostnader i samband med bygglovsansökan
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Nu är det en del år sedan, men vid kontakt med stadsbyggnadskontoret om carportsbygge (som aldrig blev av) så sades det att en carport inte påverkar brandskyddsreglerna. Att där gäller alltså inte avståndskraven.
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Fast, om tar fallet med garage, där reglerna gäller, så är det inte garaget i sig man är orolig över, utan det man ofta förvarar i ett garage, bensin till gräsklipparen (som man kanske har i källaren om man inte har ett garage....). Olja och andra kemiklajer till bilen. Bilen i sig själv som brandfarlig verkar man inte bry sig om. Man får ju parkera närmare ett hus.
Har du ex. ett garage i källaren så skall det vara en egen brandcell, med brandskydd upp mot huset, klass på dörren in till huset osv.
Har du ex. ett garage i källaren så skall det vara en egen brandcell, med brandskydd upp mot huset, klass på dörren in till huset osv.
Hej, är din oro kring att du har en carport nu som är utan väggar och du undrar om de kommer att skärpa kraven nu om du vill bredda din carport?Polacoloco skrev:
Hej.
Vi har idag en carport ca 2 meter från huset. Jag vill nu ha en dubbel carport men som jag förstår det så måste avståndet till husets fasad från carporten vara typ 4-5 meter? Det har vi inte plats till. Kan det verkligen vara så att vi då inte kan bygga en carport som vi önskar i anslutning till huset? Det finns två fönster på fasaden som tilltänkt carport vetter mot.
[bild]
Jag har varit med om att man får bygga till (2013), men det är inget att lita på eftersom det är upp till varje kommun att arbeta ut sitt eget arbetssätt kring uppsatta regler och principer - det skiljer sig åt från kommun till kommun. Tolka det inte som att man gör lite som man vill för så är det inte.
Klicka här för att svara