Hej,

Fick ett bygglov beviljat förra hösten om att bygga en sidobyggnad i samband med husbygge på min tomt. Inga grannar. Huset befinner sig på ett område med fribyggartomter och vid tillfället vi ansökte fanns där inga byggnader i närheten. Vi valde trots allt att förstärka väggarna till sidobyggnaden med brandklassning EI30 (förrådsbyggnad) ihop med denna byggnad infaller även en carport under samma tak. För drygt en månad sedan kom grannens hus upp och vi hade nyligen ett tekniskt samråd där man bromsade och sa att eftersom carporten inte har några väggar att brandklassa måste den placeras minst 8 meter från angränsande byggnader eller att angränsande byggnads vägg uppfyller EI30 och fönsterarea enligt BBR tabell 5:611..
Detta är tydligen nya förtydligande från Boverket:

"Carport är en byggnad enligt den definition som finns i PBL. Carportar i anslutning till småhus utgör komplementbyggnader och det räcker då med att skyddet mot brandspridning placeras i en av väggarna. Exempelvis kan carporten placeras 5 meter från ett småhus eller en annan komplementbyggnad om ytterväggen i den byggnaden utförs i klass EI 30 och har högst 4 m2 oklassad fönsterarea i den vägg som vetter mot carporten. Ett annat alternativ är att använda analytisk dimensionering, vilket kan behövas om två carportar ska placeras nära varandra."

Frågan som lyder är det min skyldighet eller borde man inte gå på grannen som kom i efterhand att den får lösa detta? Har förvisso inte djupdykt i något om grannens väggar är rätt brandklassade.
Givetvis är detta en mindre kostnad för mig men är intressant att få veta vad som gäller.
Har ett annat bekymmer gällande brandsäkring på min gavelspets och fönster i gavelspets då carport infaller ca 1,5m ifrån trots fullt brandsäkrat förråd där närmsta fönster 0,8m2 infaller ca 4m ifrån huset.

Hälsningar,
Lobbaren

Förstår jag dig rätt om du frågar om du ska bekosta din grannes EL30? I så fall, nej inte ditt ansvar. Däremot bör du påpeka det då du kan råka illa ut om hans carport inte håller en ev brand inne.

tttomten TomasJor skrev:
Förstår jag dig rätt om du frågar om du ska bekosta din grannes EL30? I så fall, nej inte ditt ansvar. Däremot bör du påpeka det då du kan råka illa ut om hans carport inte håller en ev brand inne.
Hej TomasJor,
Jag har en carport inritad i bygglovet. Grannen har ett hus ca 5 meter ifrån som han fick bygglov på senare men har redan satt upp huset före min carport. Jag undrar om jag då är skyldig att brandsäkra carporten med en vägg eller skyldigheten ligger på grannen? Fick till mig från kommunen att jag skulle göra detta nämligen och blev lite irriterad då jag egentligen inte vill ha någon vägg på min carport.

Det kan aldrig bli din grannes ansvar att brandsäkra något hos dig.
Det viktiga här är nog om du vägg inritad i bygglovet.

Bästa svaret

Eftersom grannens hus är placerat nära en byggnad (din carport) måste väl grannens hus hålla EI30 också.

Har dom inte tagit hänsyn till beviljat bygglov för din carport tycker jag dom har gjort fel när dom gav grannen startbesked.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.