Hej

Jag håller på och söker bygglov för att bygga ett hus som kommer att stå väldigt nära ett garage. Nu har det gått upp för mig att jag måste brandklassa garaget eller huset. Det är bara 1,4m mellan huset och garage så inte så mycket plats dvs lätt för brand att sprida sig (det är så tätt för att jag ska riva ett hus som redan står där och bygga nytt på det husets grund).

Det jag har lyckats läsa mig till hittills är att det räcker om jag brandklassar garageväggen till EI30 så jag behöver inte brandklassa boningshuset. Däremot förstår jag inte hur jag ska göra med fönstren på boningshuset. Behöver jag brandklassa dem? Till vilken klass i så fall? Behöver jag klassa fönstren på både bottenvåning och ovanvåning?
 
  • Ritningar visar fasaderna på ett hus och ett garage med mått och annoteringar för byggprojekt.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.