Hej!
Vet någon om det går att uppfylla brandklass ei 30 utan att isolera en vägg? Alla beskrivningar jag sett bygger på att det är minst 45 mm isolering i väggen.

Rickard.
Absolut, träguiden har en bra tabell för innerväggar som också går med lite grundkunskaper att höfta till en yttervägg utan att blanda in matte ;)

Rickard. Rickard.ag skrev:
Absolut, träguiden har en bra tabell för innerväggar som också går med lite grundkunskaper att höfta till en yttervägg utan att blanda in matte ;)
Tack för svaret! Jag var lite otydligt i min fråga. Jag vill inte ha någon regel i väggen. Det är ett förråd som ska ligga mot befintlig träfasad (huvudbyggnad). Jag undrar alltså vilken typ av skivor som behövs mot träfasaden?
Enligt träguiden så verkar en gipsskiva på vardera sida av en 45 mm regel uppfylla EI 30. Kan man smacka ihop två gipsskivor utan regel och uppnå EI30? Som jag förstår tabellen så kan man även uppnå EI 30 med en OSB 20 mm och en gips 12,5 mm. Någon som vet om det stämmer? Tabell ur träguiden som visar EI30-konstruktionslösningar med olika material och tjocklekar för väggbeklädnad och minsta regelhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard.
Vad ska du göra i förrådet? Ytterväggen på huset uppfyller väl redan tillräcklig brandklassning så du inte behöver något alls från förrådet.

Förråd/garage. Som jag förstår det så ska båda byggnaderna uppfylla ei 30.

Bart Bart skrev:
Det brukar räcka med att ena byggnaden uppfyller villkoren när det är en komplementbyggnad utan dörr eller fönster mot annan byggnad, beroende på avstånd.

Se listan en bit ned på denna sida.
[länk]
Tack för svaret.
I det här fallet så sitter komplementbyggnaden ihop med huvudbyggnaden och det finns en dörr däremellan.

Om väggen i huvudbyggnaden uppfyller EI30 och dörren är brandklassad så är det ok. Första delen i uppställningen.

0-8 meter. Alltid ok.

EI 30 i en av väggarna
Oklassade fönster: Inga
Dörrar: EI 30

• Gilla
Helmut x
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.