4 643 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Brandisolera takinfälld köksfläkt
Jag ska installera en takinfälld köksfläkt från swedluxury. Imkanalen skall brandisoleras med 30mm brandmatta om man inte har ett brandspjäll, vad jag förstår. Men hur gör man med "kåpan" som kommer att sticka upp på kallvindan? Måste denna också brandisoleras?
Fläkten
https://www.swedluxury.se/tak-integrerad-koksflakt-spisflakt/lyxor-elite-svart
Ritning
https://www.swedluxury.se/image/catalog/luxor/lyxorinternmatny.jpg
Fläkten
https://www.swedluxury.se/tak-integrerad-koksflakt-spisflakt/lyxor-elite-svart
Ritning
https://www.swedluxury.se/image/catalog/luxor/lyxorinternmatny.jpg
Har du fått nåt svar? Är i samma läge nämligenS simonbe skrev:
Jag mailade fläktens tillverkare och fick till svar:
"Kåpan behöver inte brand isoleras, den är ju tillverkad för att klara temperaturen som uppstår vid matlagning. Men om du vill kan du självklart isolera den uppeifrån. Om du är osäker hänvisar jag att du talar med en sotare som kanske har bra råd som gäller vent installation just där du bor."
Om jag skulle gjort om detta idag skulle jag bygga ner en låda istället, och montera fläkten på den. Att bara ha röret som går genom takkonstruktion. Det var ganska omständigt att få ångspärren tät runt kåpan.
"Kåpan behöver inte brand isoleras, den är ju tillverkad för att klara temperaturen som uppstår vid matlagning. Men om du vill kan du självklart isolera den uppeifrån. Om du är osäker hänvisar jag att du talar med en sotare som kanske har bra råd som gäller vent installation just där du bor."
Om jag skulle gjort om detta idag skulle jag bygga ner en låda istället, och montera fläkten på den. Att bara ha röret som går genom takkonstruktion. Det var ganska omständigt att få ångspärren tät runt kåpan.
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om jag skulle göra om köket idag hade jag köpt samma fläkt. Men jag hade byggt ner en låda för den som jag nämnde tidigare. Och jag hade valt fläkten med extern motor för att öka kapacitet och få ner ljudnivån. LED-belysningen slutade fungera före jul, men jag har fått en ny transformator skickad till mig. Bra kundservice om än lite seg.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Frågade du sotaren om brandisolering? Jag tyker att svaret från tillverkaren låter märkligt.
Även ett Spirorör tål ju värmen från en brand, problemet är vad som händer med brännbart material som kan ligga mot röret, det är därför man isolerar det.
Det borde ju vara samma problem med fläktkåpan, OM det brinner i fläkten, så lär det kunna bli så varmt på utsidan av kåpan att det börjar brinna utanför kåpan. Såvida nu inte fläkten hade haft inbyggd brandisolering.
Även ett Spirorör tål ju värmen från en brand, problemet är vad som händer med brännbart material som kan ligga mot röret, det är därför man isolerar det.
Det borde ju vara samma problem med fläktkåpan, OM det brinner i fläkten, så lär det kunna bli så varmt på utsidan av kåpan att det börjar brinna utanför kåpan. Såvida nu inte fläkten hade haft inbyggd brandisolering.
S simonbe skrev:Om jag skulle göra om köket idag hade jag köpt samma fläkt. Men jag hade byggt ner en låda för den som jag nämnde tidigare. Och jag hade valt fläkten med extern motor för att öka kapacitet och få ner ljudnivån. LED-belysningen slutade fungera före jul, men jag har fått en ny transformator skickad till mig. Bra kundservice om än lite seg.
Tack för ditt snabba svar
Hej @simonbeS simonbe skrev:Om jag skulle göra om köket idag hade jag köpt samma fläkt. Men jag hade byggt ner en låda för den som jag nämnde tidigare. Och jag hade valt fläkten med extern motor för att öka kapacitet och få ner ljudnivån. LED-belysningen slutade fungera före jul, men jag har fått en ny transformator skickad till mig. Bra kundservice om än lite seg.
Det har gått några år sedan detta inlägg. Är ni fortfarande nöjda med fläkten? Vi tittar på en annan fläkt från Swedluxury, men det är svårt att hitta objektiva omdömen om dem, så jag söker erfarenheter från någon som faktiskt använt dem ett tag.
Transformator och styrning för belysningen är bytt på garantin, två gånger. Tredje gången belysningen gick sönder så gjorde jag en egen lösning med en vanlig transformator och trådlös knappstyrning.
Att jag lämnade ett negativt omdöme på trustpilot togs inte emot bra. De hotade att hålla på reservdelar i garantiärendet om jag inte tog bort omdömet. Stod på mig och fick rätt i min sak tillslut, med hjälp av KO.
Trots allt så kan jag ändå rekommendera fläkten. 😁 Jag tycker den är snygg och håller i övrigt hög kvalité. En bekant har samma modell som oss och har inte upplevt några problem alls. Ljudnivån är lite hög då vi har intern motor. Så välj extern om du kan.
Att jag lämnade ett negativt omdöme på trustpilot togs inte emot bra. De hotade att hålla på reservdelar i garantiärendet om jag inte tog bort omdömet. Stod på mig och fick rätt i min sak tillslut, med hjälp av KO.
Trots allt så kan jag ändå rekommendera fläkten. 😁 Jag tycker den är snygg och håller i övrigt hög kvalité. En bekant har samma modell som oss och har inte upplevt några problem alls. Ljudnivån är lite hög då vi har intern motor. Så välj extern om du kan.
Vi är supernöjda. Det enda vi bytt efter 5 år är ejärrkontrollen. Vi har extern fläkt. Funkar skitbra.
Angående brandskydd så är regelverket lite off på en takmonterad fläkt. Det måste brinna med jättelågor för att det egentligen ska vara relevant. Så regelverket är inte anpassat för denna typ av fläkt. För en vanlig kåpa är det mer rimligt så klart. Men regler är regler.
Angående brandskydd så är regelverket lite off på en takmonterad fläkt. Det måste brinna med jättelågor för att det egentligen ska vara relevant. Så regelverket är inte anpassat för denna typ av fläkt. För en vanlig kåpa är det mer rimligt så klart. Men regler är regler.
aagren skrev:
Tack för input! Vilken modell har ni?olof östlund skrev:
Vi är supernöjda. Det enda vi bytt efter 5 år är ejärrkontrollen. Vi har extern fläkt. Funkar skitbra.
Angående brandskydd så är regelverket lite off på en takmonterad fläkt. Det måste brinna med jättelågor för att det egentligen ska vara relevant. Så regelverket är inte anpassat för denna typ av fläkt. För en vanlig kåpa är det mer rimligt så klart. Men regler är regler.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
